Työmarkkinat |

Koulutus lisäsi paikallista sopimista palkoista

Kemianteollisuuden työmarkkinaosapuolet kouluttivat vuosina 2011 ja 2012 paikallista sopimista. Työpaikkojen neuvotteluilmapiiri parani ja paikallisesta erästä sopiminen lisääntyi toimihenkilöillä.

Pro Uutiset/ Katja Palhus/lähde: Kemianteollisuuden tiedote 25.4.2012

Kemian alan yleiskorotus keväällä 2012 oli 1,6 prosenttia ja yrityskohtainen erä oli 0,8 prosenttia. Yrityskohtaisen erän jakamisesta neuvoteltiin paikallisesti jokaisessa yrityksessä.

Neuvotteluihin valmistautuminen auttoi tulosten synnyssä.

– Jotta palkoista voidaan sopia paikallisesti, neuvottelusuhteiden on oltava luottamukselliset ja luottamusmiesten on saatava asioista tietoa etukäteen. Jos yritys ei esimerkiksi kerro paikallisen erän suuruutta euroissa, luottamusmiehet eivät tiedä mistä he neuvottelevat. Silloin sopiminen ei onnistu, sanoo sopimusalavastaava Taru Reinikainen Ammattiliitto Prosta.

Kemianteollisuuden työmarkkinajärjestöt kouluttivat työnantajia ja luottamusmiehiä erän jakamiseen. Sen seurauksena toimihenkilöillä yrityskohtaisen erän jakaminen kohdennettiin useammin muuten kuin yleiskorotuksena. Kemianteollisuuden yrityksistä 24 prosentissa jaettiin yrityskohtainen erä kohdennettuna toimihenkilöille. Luku on 11 prosenttiyksikköä suurempi kuin aiempana vuonna.

– Työnantajien kannattaa muistaa, että vaikka luottamusmies olisi halukas sopimaan paikallisesti, hän ei voi tehdä ratkaisuja, joita liiton jäsenet työpaikalla eivät hyväksy, Reinikainen toteaa.

Kemianteollisuus ry, TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry, Ammattiliitto Pro ry ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry panostavat yhdessä paikallisten sopijaosapuolten osaamisen kehittämiseen ja keskinäisen luottamuksen rakentamiseen. Tarkoitusta varten toteutettiin yhteinen kehitysprojekti kevään 2011 ja kevään 2012 välisenä aikana.

Kuva: Shutterstock