• Pro+

Pron Rinne: Nokian puhelimien ostaminen ylläpitää kotimaista työtä

5.9.2013 10:53

Eipä työnnetä omia kännykkätyöpaikkoja suohon, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja toivoo. – Uskoisin, että Nokia-uskollisuudessa on ensisijaisena ajatuksena ollut suomalaisen työn arvostus, eikä kotimaisten omistajien osinkotulojen kartuttaminen.

Pron Rinne: Nokian puhelimien ostaminen ylläpitää kotimaista työtä

Pro Uutiset/Pron tiedote

Kotimaista työtä ja osaamista on syytä tukea ja arvostaa yritysten omistajavaihdoksista huolimatta.

– Tiistaina julkistettu Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille ei muuta sitä tosiasiaa, että Nokian puhelinten ostaminen ylläpitää kotimaista työtä nyt ja jatkossa, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinne muistuttaa palkansaajia.

– Ymmärrän, että monille ihmisille Nokia ja sen suomalaisuus on tunteita nostattava asia. Mieltä ei kuitenkaan kannata osoittaa hylkäämällä Nokian puhelimet. Niiden ostaminen ylläpitää kotimaista kännykkäalan työllisyyttä omistuspohjasta riippumatta, Rinne korostaa.

– Uskoisin, että vankassa Nokia-uskollisuudessa ensisijaisena ajatuksena on ollut suomalaisen työn ja osaamisen tukeminen ja arvostus, eikä kotimaisten omistajien osinkotulojen kartuttaminen.

Microsoft on viime päivinä antanut vahvoja signaaleja siitä, että yritys haluaa säilyttää ja kehittää matkapuhelinliiketoimintaa Suomessa.

– Palkansaajien olisi kuluttajina hyvä antaa tukensa tälle suunnalle ja suomalaiselle työvoimalle puhelinkauppoja tehdessään. Jos me osoitamme epäluottamusta omaa insinööriosaamistamme kohtaan, minkälaisen viestin se antaa Microsoftin johdolle, joka kertoo haluavansa pitää siitä kiinni, Rinne sanoo.

– Meidän suomalaisten ei pidä työntää omia kännykkätyöpaikkojamme suohon.