Järjestö |

Sata valitaan Pron edustajistoon

Prolaisilla on tänä vuonna kolmannetkin tärkeät vaalit, kun liitolle valitaan uusi edustajisto elo-syyskuun vaihteessa.

Pron jäsenet valitsevat uuteen edustajistoon keskuudestaan sata varsinaista jäsentä ja sata yleisvarajäsentä seuraavaksi nelivuotiskaudeksi.

Ehdokasasettelu on jo käynnissä ja se päättyy 15. toukokuuta.  Äänestystavan saa valita elokuussa, kun vaalimateriaali tulee postitse kotiin. Äänensä voi antaa ensimmäistä kertaa sähköisesti tai äänestää perinteisesti postitse 27.8.–7.9.

Edustajistovaaleissa saavat äänestää työelämässä tai työmarkkinoiden käytettävissä olevat prolaiset, jotka on merkitty jäsenrekisteriin 1.8.2012 klo 16. Siksi kannattaa hyvissä ajoin käydä sähköisessä asiointipalvelussa OmaProssa tarkistamassa, että jäsenyystiedot ja varsinkin kotiosoite ovat ajan tasalla.

Edustajistopaikat jakaantuvat sektoreihin ja alueisiin

Keskusvaalilautakunta vahvisti 16. helmikuuta Pron neljän sektorin ja alueiden paikkajaon tulevassa edustajistossa.

Teollisuussektorilta edustajia valitaan 39, palvelusektorilta 26, finanssisektorilta 18, sekä ict- ja viestintäsektorilta 17.

Etelä-Suomesta Pron edustajistoon valitaan 12 edustajaa teollisuussektorilta, 11 palvelusektorilta, 7 finanssisektorilta ja 7 ict- ja viestintäsektorilta. Edustajistoon valitaan yhteensä 37 eteläsuomalaista.

Länsi-Suomesta edustajistoon valitaan 17 edustajaa teollisuudesta, 8 palveluista, 6 finanssisektorilta ja 6 ict- ja viestintäsektorilta. Länsi-Suomesta edustajistoon valitaan yhteensä 37 henkilöä.

Itä-Suomesta edustajistoon valitaan 6 edustajaa teollisuudesta, 4 palveluista, 3 finanssisektorilta ja 2 ict- ja viestintäsektorilta. Itä-Suomen edustajia on syksyllä edustajistossa 15 henkilöä.

Pohjois-Suomesta edustajistoon valitaan 4 edustajaa teollisuussektorilta, 3 palvelusektorilta, 2 finanssisektorilta ja 2 ict- ja viestintäsektorilta. Edustajiston jäsenistä 11 valitaan Pohjois-Suomesta.

Kirjaudu jäsensivuille ja lue lisää edustajistovaaleista. Jos et ole aiemmin käynyt jäsensivuilla, tarvitset kirjautumiseen jäsennumerosi. Se löytyy jäsenkortista.

- punainen_postilaatikko.jpg

Edustajisto on Ammattiliitto Pron korkein päättävä elin

Edustajiston valitsevat vaaleilla liiton jäsenet.

Edustajisto vahvistaa Pron toimintalinjat, valitsee liiton puheenjohtajan ja valvoo hallituksen toimintaa.

Se vahvistaa liiton tilinpäätöksen ja päättää jäsenmaksusta ja jäsenyhdistyksille palautettavasta jäsenmaksuosuudesta.

Pron sääntöjen mukaan edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, tarvittaessa useammin.