• Pro+

UPM näyttää toimihenkilöille ulko-ovea

3.5.2012 10:31

Uusimmat yt-neuvottelut koskevat lähes 500 toimihenkilöä. Yritys hakee noin 50 työvuoden pysyvää vähennystä. – Ei irtisanomisiin turru, sanoo toimihenkilöiden luottamusmies Kotro.

UPM näyttää toimihenkilöille ulko-ovea

Kuva: Shutterstock

Pro Uutiset/ Katja Palhus

Metsäjätti UPM käynnistää puunhankintaa ja metsäpalveluja koskevat yt-neuvottelut 8. toukokuuta.

Neuvottelut koskevat lähes 500 toimihenkilöä. He työskentelevät noin 120 eri toimipisteessä ympäri Suomen.

Yritys kertoo hakevansa noin 50 työvuoden pysyvää vähennystä.

– Kentällä ilmoitus aiheuttaa sekavia mielentiloja. Moni sanoi eilen, ettei työnteosta tahtonut tulla enää mitään iltapäivällä yt-uutisen jälkeen, kertoo Pron paperiteollisuuden tes-neuvottelukunnan jäsen ja luottamusmies Merja Kotro kertoo.

Kotro pitää 50 henkilön mahdollista vähennystä kovana. Edellisen kerran vuosina 2009–2010 irtisanottiin noin 20 henkilöä. Sen jälkeen UPM Metsä on muuttanut organisaatiotaan useita kertoja ilman irtisanomisia.

– Ei irtisanomisiin turru, mutta ne eivät enää yllätä. Irtisanotulle on aivan sama irtisanotaanko yksi vai 50 henkilöä, potkut on jokaiselle henkilökohtainen juttu, Kotro toteaa.

Neuvottelujen ulkopuolella ovat maankäyttö- ja kiinteistöliiketoiminta, taimitarha, UPM Silvesta ja terminaalien työntekijät.

Yt-neuvottelut päättyvät kesäkuun 2012 lopussa.

”Innovaattorit käyvät vähiin”

Maaliskuussa UPM ilmoitti ulkoistavansa it-palvelunsa intialaiselle HCL:lle. Huhtikuussa alkoivat yhteistoimintaneuvottelut Kajaanin, Aureskosken, Heinolan tuotantolaitosten sulkemiseksi. Näiden neuvottelujen piirissä on 275 henkilöä.

– Jokainen suljettu tehdas on isku alueen työllisyyteen ja tulevaisuuteen. Kilpailukykyä ja kustannustehokkuutta haetaan nyt yksioikoisesti vain ulkoistusten ja henkilöstökulujen karsimisella. Samaan aikaan UPM viestittää suureen äänen innovointihalukkuuttaan ja innokkuutta puunkäytön kehittämiseen, sopimusalavastaava Jukka Hämäläinen Ammattiliitto Prosta toteaa.

Siksi ilmoitukset yt-neuvotteluista puunhankinnassa ja metsäliiketoiminnassa vaikuttavat Hämäläisestä ristiriitaiselta.

– Innovaattorit käyvät tällä menolla UPM:ssä vähiin. UPM tuntuu kääntäneen nyt täysin selkänsä yrityksen tärkeimmille tuloksentekijöille eli osaavalle henkilöstölle. Henkilöstön määrän leikkaamisen sijasta tulisi kehittää puunhankinnan toimihenkilöiden osaamista ja satsata tulevaisuuteen, Hämäläinen painottaa.

UPM kertoo toiminta-ajatuksekseen lisäarvon luomisen uusista ja kierrätettävistä raaka-aineista yhdistämällä niissä osaamista ja teknologiaa.

– Selvää on, että puun ja puunsaatavuuden merkitys uusiutuvana raaka-aineena tulee olemaan erittäin suuri uusien tuotteiden luomisessa. Osaavan toimihenkilöporukan karsiminen juuri puunhankinnasta tuntuukin tämän vuoksi käsittämättömältä, Hämäläinen toteaa.

Organisaatio muuttuu, ihmiset muuttavat

Osa UPM:n toimihenkilöistä joutui jo pari vuotta sitten muuttamaan työn perässä ja nyt sama voi olla edessä uudestaan.

– Muutto riippuu siitä, millaiseksi organisaatio muodostuu. Jos on perhettä ja pieniä lapsia, muutto ei ole helppo ratkaisu, luottamusmies Kotro huomauttaa.

11.4. 2012  UPM aloittaa yt-neuvottelut Kajaanissa, Aureskoskella ja Heinolassa

8.3.2012  UPM ulkoistaa it-osaajia intialaisyritykselle