Jäsenyyden hyödyt | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

Jäsenyyden hyödyt

Työehtosopimus on tärkein syy kuulua ammattiliittoon, sen ansiosta saat aina lakia paremmat työehdot.

Pro neuvottelee puolestasi työehtosopimuksen eli työehdot ja vähimmäispalkat. Työehtosopimus (tessi) takaa sinulle aina työsopimuslakia paremmat ehdot. Se tarkoittaa sinulla enemmän euroja, sillä Pron työehtosopimuksissa on sovittu muun muassa lomarahasta, matka- ja sairausajan sekä äitiys- ja isyysvapaan palkasta. Lisäksi on sovittu esimerkiksi vuorolisistä ja ylityö- ja päivystyskorvauksista.

Ammattiliiton neuvotteluvoima tulee jäseniltä. Hyvät työehdot voidaan neuvotella vain, kun mahdollisimman moni kuuluu liittoon.

Pron solmimat työehtosopimukset

Saat aina neuvoja ja apua

Jos työsuhdeasioissa ilmenee epäselvyyksiä, et ole yksin. Tunnemme suomalaisen työelämän ja tessit, osaamme neuvoa.

Tessi takaa sinulle oikeuden koulutettuun luottamusmieheen, joka valvoo etujasi työpaikalla. Apunasi ovat myös Pron aluetoimistot ja Pron työsuhdeneuvonta, lakimiehet ja muut asiantuntijat.

Jos Pro vie erimielisyyden oikeuteen, se on sinulle maksutonta. Edun arvo on jopa kymmeniätuhansia euroja, kun muiden liittojen oikeusturvavakuutukset kattavat kulut 8500 euroon asti.

Pron oikeusavulla saa kattavan suojan

Pro vaikuttaa lakeihin: annamme lausuntoja ja valvomme jäsentemme etuja palkansaajille tärkeiden lakien valmistelussa.

Pron työsuhdeneuvonta palvelee kaikissa työelämäkysymyksissä ja työsuhteeseen liittyvissä asioissa ma, ke-pe kello 8.30–16 ja ti kello 8.30–18 numerossa (09) 1727 3442.

Hyvää ja turvallista työpäivää

Pro edistää työpaikoilla jäsenten fyysistä ja henkistä työhyvinvointia ja työturvallisuutta. Toimimme yhteistyössä eri viranomaisten ja järjestöjen kanssa. Tavoitteenamme on hyvä ja turvallinen työpäivä.

Ammattiliiton neuvottelema työehtosopimus
tuo lakia selvästi paremmat edut

Tasa-arvo tavaksi

Tasa-arvon vahvistaminen on tärkeä osa edunvalvontaa. Pro edistää tasa-arvoa työelämässä ja kehittää työn ja perhe-elämän yhteensovittamista. Tarjoamme tasa-arvokoulutusta ja huolehdimme, että Pron neuvottelemat työehtosopimukset ovat sukupuolineutraaleja.

Tasa-arvo tarkoittaa syrjimättömyyttä millään perusteella, naisten ja miesten yhtäläistä arvostusta, samaa palkkaa samasta ja samanarvoisesta työstä, tasa-arvoista urakehitystä, samoja mahdollisuuksia yhdistää työ ja vanhemmuus sekä vapautta seksuaalisesta häirinnästä ja ahdistelusta.

Vaikutamme Suomessa ja maailmalla

Pro vaikuttaa palkansaajille tärkeisiin lakihankkeisiin sekä muun muassa koulutuspolitiikkaan, elinkeino- ja ympäristöpolitiikkaan.

Pron edunvalvontatyö ei rajoitu vain työpaikoille ja Suomeen. On tarpeen olla mukana siellä, missä päätökset tehdään. Pro vaikuttaa toimihenkilöille, asiantuntijoille, esimiehille ja työntekijöille tärkeisiin Euroopan unionin lakihankkeisiin sekä politiikkaan.

Kansainvälisyys on osa Pron arkista edunvalvontatyötä. Toimimme yhdessä muiden maiden ammattiliittojen kanssa turvataksemme palkansaajien edut maailmanlaajuisesti. Teemme solidaarisuustyötä, jotta työnteon ehdot olisivat kunnossa kaikkialla.

Vahva tutkimus tukee edunvalvontaa

Pro tekee syväluotaavaa työelämätutkimusta, joka tuottaa toimihenkilöistä ja heidän työstään tärkeää tietoa hyödynnettäväksi edunvalvontatyössämme jäsentemme hyväksi. Yleiskuvan lisäksi saamme yritystason tilastoja hyödynnettäväksi työpaikkojen yhteistoimintaan.

Pron tutkimuksia ja tilastoja

Parempaa turvaa työttömyyden varalta

Pron jäsenyyteen sisältyy ansiosidonnainen työttömyysturva, joka tuo perusturvaa paremmat korvaukset työttömyyden aikana. Työttömyyskassa Pro tarjoaa kaikki työttömyyskassapalvelut. Pron jäsenenä saat myös neuvontaa ja apua työttömyysturvan valitusasioissa. Lisäksi Pro vaikuttaa työttömyysturvaan, kuten ansiosidonnaisen päivärahan pituuteen, määrään ja ehtoihin.

Pro on mukana urallasi

Pro on mukanasi opiskeluajoista eläkkeelle. Tuemme työuraasi sen kaikissa vaiheissa ja tilanteissa: käytössäsi on myös monipuolinen ja yksilöllinen urapalvelu.

Muut jäsenedut

Pron jäsenenä saat kaiken tämän (pdf)

Pron jäsen / Yt-kassan jäsen (pdf)

Tämä on Pro

Liittyminen Pron jäseneksi on pieni teko, jolla on suuri vaikutus. Tervetuloa jäseneksi - Prossa olet hyvässä seurassa.

Kysy lisää