Minustakin opiskelijajäsen | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

Minustakin opiskelijajäsen

Ammattiliitto Pro on koulutettujen ammattilaisten oma etujärjestö, jo opiskeluaikana. Jäsenemme ovat opiston tai korkeakoulun käyneitä osaajia. Opiskelijajäsenemme ovat pääasiassa liiketalouden ja tekniikan opiskelijoita.

Valitse paras – valitse Pro

Pron opiskelijajäseneksi voit liittyä, jos opiskelet päätoimisesti tutkintoon johtavassa koulutuksessa tekniikan, liiketalouden, kaupan tai hallinnon alalla. Opiskelijajäsenemme valmistuvat pääosin ammattikorkeakouluista tai yliopistoista muun muassa tradenomeiksi, insinööreiksi, laboratorioanalyytikoiksi, kauppatieteilijöiksi ja datanomeiksi.

Toisen asteen koulutuksesta Prohon liittyvät laborantit, suunnitteluassistentit, datanomit ja merkonomit.

Liity opiskelijajäseneksi Opiskelijajäsenyyden esite

Luottokaveri – työssä ja vapaalla

Moni opiskelija työskentelee opintojensa ohella. Työelämässä on tärkeää tietää oikeutensa. Jäsenenä käytössäsi ovat parhaat asiantuntijamme. Voit esimerkiksi tarkistaa jo ennen työsopimuksen allekirjoittamista, että palkkasi vastaa työn vaativuutta ja työehdot ovat kohdallaan. Napakkaa tietoa työelämästä ja alastasi saat muun muassa Pron jäsenlehdestä ja liiton verkkosivuilta.

Myös vapaalla hyödyt Pron rahanarvoisista eduista, kuten sinulle jäsenenä kuuluvista matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutuksista. Tarjoamme myös koulutusta ja tapahtumia, joissa kasvatat tietämystäsi työelämästä. Pron Urapalvelu tukee sinua urasuunnittelussa, työnhaussa ja työssä kehittymisessä.

Jäsenenä saat apua kaikissa työsuhdeasioissa ja tilanteissa. Jäsenyyteen sisältyy perusturvaa parempi ansiosidonnainen työttömyysturva, jos ehdot täyttyvät työssä ollessa. Lue lisää Työttömyyskassa Pron nettisivuilta.

Minustako opiskelijajäsen?

Pron opiskelijajäseniksi voivat liittyä tutkintoon johtavassa koulutuksessa päätoimisesti opiskelevat.

Opiskelijajäsenet maksavat jäsenmaksua Pro opiskelijayhdistykseen ja Työttömyyskassa Prohon. Jäsenmaksu maksetaan työssäolokuukausilta, jos haluat kerryttää ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Vuonna 2017 jäsenmaksu on 1,4 prosenttia ennakkopidätyksen alaisesta palkkatulosta. Maksu on enimmillään 57 euroa kuukaudessa.

Opiskelijajäsenten edut ovat samat kuin muilla jäsenillä. Huom. Et voi liittyä opiskelijayhdistykseen, jos kuulut johonkin Ammattiliitto Pron jäsenyhdistyksistä.

Liity jo tänään Pron opiskelijajäseneksi. Jäsenyytesi alkaa nettilomakkeen saapumispäivästä ja kestää koko opiskeluajan, kuitenkin enintään viisi vuotta.

Myös työttömän turva

Opiskelijajäsenyys sisältää myös Työttömyyskassa Pron jäsenyyden. Jos käyt opintojen ohella töissä ja ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan vaadittavat työssäolon vähimmäisehdot täyttyvät, kerrytät oikeutta tähän turvaan.

Jäsenyys Työttömyyskassa Prossa alkaa aikaisintaan työsuhteen alkamispäivästä ja siitä, kun jäsenmaksu on maksettu. Samanaikaisesti voit kuulua vain yhteen työttömyyskassaan.

Jäsenyys kassassa säilyy, kun maksat jäsenmaksun kaikilta kuukausilta, joilta sinulle kertyy palkkatuloa.

Yrittäjäasemassa oleva henkilö ei voi liittyä Työttömyyskassa Prohon. Huom. puolisonsa yrityksessä työllistyvä henkilö voidaan myös katsoa yrittäjäksi.

Mikä Pro?

Ammattiliitto Pro on koulutettujen ammattilaisten etujärjestö toimihenkilö-, asiantuntija- ja esimiestehtävissä työskenteleville.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:hon kuuluva Pro on poliittisesti sitoutumaton ja neuvottelee noin 60 työehtosopimusta.

Jo 115 000 palkansaajaa on valinnut juuri meidät valvomaan etuaan. Näin suuren bändin soundi soi voimakkaana. Liittymällä mukaan kööriin myös sinä voit vaikuttaa.

Meistä on moneksi

Pro vaikuttaa

• teknologiateollisuudessa
• rakentamisessa ja siihen liittyvillä aloilla
• metsä-, kemian- ja elintarviketeollisuudessa
• kuljetus- ja logistiikka-alalla
• tietoliikenne-, viestintä- ja energia-alalla
• pankeissa ja finanssikonserneissa
• rahoitusyhtiöissä, rahankäsittelyssä ja arvokuljetuksessa
• luottotieto- ja perintäalalla.

Liity opiskelijajäseneksi