Pro oikeudessa | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

Tuliko työsuhteessa erimielisyyttä? Pron jäsenet saavat apua liiton omilta lakimiehiltä, joilla on vuosien kokemus työoikeudesta toisin kuin tavallisilla asianajajilla. Liiton jäsen ei joudu maksamaan tuhansiin euroihin kohoavia oikeudenkäyntikuluja, vaan jäsenelle oikeusapu on maksutonta ja riskitöntä. Häviötapauksessa vastapuolen oikeudenkäyntikulut korvataan.

Oikeusapu käsittää lainopillisen neuvonnan, sovintoneuvottelut ja oikeusavun tuomioistuimessa, josta päättää Pron lakiasiainpäällikkö.

Neljä vuotta löysässä hirressä

Työturvallisuusrikos vai ei? Vuoropäällikkö odotti oikeuden ratkaisua neljä vuotta. Pron uutinen 15.12.2016.

Tuomio tuli: Töissä terveestä sairaaksi 9 päivässä

Asiakaspalvelusihteeri ehti työskennellä koeajalla vain yhdeksän päivää, ennen kuin joutui sairauslomalle. Syynä olivat vaikeat hengitystieoireet, jotka johtuivat työpaikan epäillyistä sisäilmaongelmista. Pron uutinen 20.9.2016.

Tuomio tuli: Vanhat ulos, uusi sisään ict-yrityksessä

Tuotepäällikkö ja tiimipäällikkö saivat vuoden palkkaa vastaavat korvaukset. – Työnantajan tulisi osana lojaliteettivelvoitettaan antaa vanhoille työntekijöilleen mahdollisuus osoittaa kyvykkyytensä avoinna oleviin tehtäviin, kertoo lakimies Tero Peltonen Ammattiliitto Prosta. Pron uutinen 3.8.2016. Oikeus voitti – perusteetta irtisanottu sai korvauksia

Oikeus voitti – perusteetta irtisanottu sai korvauksia

"Ei kannata antaa periksi" Prolainen ”Satu” sai huomata oikeuden voittavan, kun hänen entinen työnantajansa tuomittiin maksamaan hänelle korvauksia perusteettomasta irtisanomisesta sekä syrjinnästä. Pron uutinen 3.5.2016.

Finnair maksaa korvauksia Prolle

Finnair korvaa turvaamistoimista aiheutuneet vahingot Prolle. Maksettavaa kertyy lähes 50 000 euroa. Pron uutinen 18.4.2016.

Oikeus hylkäsi Prolle ja Rinteelle esitetyt vahingonkorvausvaatimukset

Päätös on hyvä, sanoo Pron puheenjohtaja Jorma Malinen. - Nyt liiton johtaja vastaa lakoista, jotta yksittäisen jäsenen ei tarvitse asettua yksin suuryritystä vastaan. Pron uutinen 24.3.2016.

KKO: Lakkoa ei voi estää miljoonien uhkasakoilla

Finnair esti toimihenkilöiden lakkoilun miljoonien uhkasakoilla. Korkein oikeus totesi tänään menettelyn lainvastaiseksi. Pron uutinen 10.3.2016

Rinne ja Pro käräjäoikeudessa

- Tuomio annettaneen aikaisintaan tammikuussa 2016, Pron lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholm toteaa. Pron uutinen 4.12.2015