Nollatuntisopimus | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

Nollatuntisopimus sitoo paikalleen

Nollatuntisopimus tarkoittaa, että työntekijän työtuntien minimimääräksi on sovittu 0. Työntekijä on käytännössä työttömänä, jos työnantajalla ei ole tarjolla tehtäviä.

Laki ei tunne nollatuntisopimuksia, mutta käytännön työelämässä niitä tehdään.

Nollatuntisopimus tarkoittaa, että työntekijän työtuntien minimimääräksi on sovittu 0, eli työntekijä on käytännössä työttömänä, jos työnantajalla ei ole tarjolla tehtäviä. Nollatuntisopimus voi olla joko määräaikainen tai vakituinen. Se sitoo enemmän kuin keikkatyö, sillä keikkatyössä tehdään uusi työsopimus uuden keikan ilmaantuessa, kun taas nollasopimuksen tehnyt työntekijä on koko ajan työsuhteessa ja sidoksissa työnantajaan. Monet nollatuntisopimuksia tehneistä ovat nuoria.

Ammattiliitto Pro vastustaa nollatuntisopimuksia, koska niitä pidetään työntekijän kannalta epäreiluina. Työntekijä voidaan irtisanoa vain vähentämällä tunnit nollaan, ja työnantaja välttyy irtisanomiskorvauksilta. Työntekijän sairastuessa työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa sairausajalta.

Tilastokeskuksen mukaan nollatuntisopimuksella työskentelevillä viikkotuntien määrä on tavallisesti keskimäärin 23 tuntia viikossa.