Pron tutkimussivusto aukeaa tänään | Ammattiliitto Pro
  • Pro-kassa

Pron tutkimussivusto aukeaa tänään

19.9.2016 klo 10:00

Ammattiliitto Pron tänään julkaisema tutkimussivusto tarjoaa poikkeuksellisen kokonaisvaltaisen välineen havainnoida yksityisen sektorin asiantuntijoiden ja esimiesten työpaikkoja ja toimialoja.

Pro Uutiset / Pron tiedote 19.9.2016

Pro julkaisee tänään maanantaina 19. syyskuuta tutkimussivuston, jonka aineisto tarjoaa poikkeuksellisen kokonaisvaltaisen välineen havainnoida yksityisen sektorin asiantuntijoiden ja esimiesten työpaikkoja ja toimialoja.

– Aineiston laajuudesta saamme kiittää jäseniämme, sillä usein tutkimuksiimme vastaa yli sadastatuhannesta jäsenestämme noin kymmenen prosenttia, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Ammattiliitto Pro on tutkinut työelämää vuodesta 2008 lähtien. Kymmenet tuhannet asiantuntijat ja esimiehet ovat vastanneet kaksi kertaa vuodessa tehtävään työmarkkinatutkimukseen, joka selvittää jäsenten tuloja, työaikaa ja työhyvinvointia. Lisäksi Pro tutkii myös jäsenten arvoja ja ihanteita suomalaisessa yhteiskunnassa sekä eläkeläisten hyvinvointia.

Laajoihin rekisteriaineistoihin perustuva tilastollinen analyysi piirtää pitkäjänteisen kuvan yksityissektorin yrityksissä työskentelevien asiantuntijoiden ja keskijohdon työelämästä.

Kehitystyö on kestänyt kaksi vuotta ja sisältöä tutkija on työstänyt viime keväästä asti. Pro on jo pidemmän aikaa halunnut tuottaa avointa ja helposti lähestyttävää tutkimustietoa.

– Avointen tutkimussivujen avulla haluamme olla rohkea edelläkävijä, joka kertoo entistä avoimemmin jäsenten työelämän asioista ja kannustaa muita liittoja toimimaan samalla tavalla, kertoo Palmu.

Tutkimustiedolla ratkaistaan työelämän tärkeitä kysymyksiä

Pron tutkimukset kertovat mahdollisimman todenmukaisen kuvan työelämän tapahtumista, tunnistavat mallintamisen avulla ilmiöiden mekanismit ja simuloivat tulevaisuutta erilaisin taustaoletuksin.

– Prossa tutkimus on aina nähty tärkeänä, sillä tutkittua tietoa onkin käytetty jäsenten edunvalvonnassa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa jo vuosien ajan. Liiton omat luottamusmiehet ovat hyödyntäneet alakohtaista tietoa omilla työpaikoillaan. On kaikkien etu, että tieto saadaan nyt helposti tutkijoiden, työelämän kehittäjien, henkilöstöhallinnon, työnantajien, median, päättäjien ja palkansaajien käyttöön, kertoo viestintäjohtaja Jaana Aaltonen Ammattiliitto Prosta.

– Muutosten seuraaminen on välttämätöntä työelämän jatkuvalle kehittämiselle. Tutkimustietojen avulla tunnemme prolaisten arjen, pystymme toimimaan jäsentemme ja laajemmin palkansaajien puolesta. Vuosittain karttuva tieto on myös avain yhteistyön kehittämiseen työpaikoilla työnantajien kanssa, jatkaa Aaltonen.

Tutkimussivut ovat helppokäyttöiset ja monipuoliset

Tilastotuotanto on hyvin pitkälle automatisoitu viimeisimmän tutkimusjärjestelmäarkkitehtuurin avulla ja käyttöliittymät on tehty omana web-koodaustyönä hyödyntäen avoimia visualisointitekniikoita, kertoo tutkija.

Tutkimussivusto on julkaistu osoitteessa http://www.proliitto.fi/tutkimus. Sieltä löydät tietoa kolmesta paikasta.