Pohjola Pankista valtion maksujen uusi päävälittäjä

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Nordea hävisi tarjouskilpailun.

Pro Uutiset/Jaana Pohja/lähde: valtiovarainministeriö

Valtion maksuliikenteen päävälittäjänä toimiva pankki vaihtuu, kun valtiovarainministeriö on valinnut uudeksi päävälittäjäksi Pohjola Pankin.

Nykyisin päävälittäjänä toimii Nordea Suomi. Tarjouskilpailun tällä kierroksella voittaneen Pohjola Pankin seitsemän vuoden mittainen sopimuskausi alkaa joulukuussa 2012 ja päättyy marraskuun 2019 lopussa.

Palveluun sisältyvät muun muassa kotimaan maksuliikenne, toistuvaissuoritukset ja ulkomaan maksujen välittäminen sekä näitä varten tarvittava konsernitili.

Maksuliikenteen sivuvälittäjiksi valittiin Nordea ja Sampo Pankki. Sivuvälittäjät vastaavat osaltaan valtiolle tulevasta maksuliikenteestä. Laskujen välityspalvelun toimittajana jatkaa Itella.

Valtion maksuliikenne on kokonaisuudessaan 150 miljardia euroa vuodessa, josta menojen osuus on noin 80 miljardia euroa. Rahan siirtoja tileiltä kertyy vuoden aikana 35 miljoonaa kappaletta. Sopimuskaudella maksuliikenteeseen liittyvien hankintojen kokonaiskustannus on yhteensä yli 5 miljoonaa euroa.