Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa
24.2. klo 14:50

Osittainen varhennettu vanhuuseläke voi auttaa lisäämään tuloja tai lyhentämään työaikaa uran loppusuoralla. Osa-aikaisesti työskentelevien ja työttömien eläkkeeseen on kuitenkin kaivettu pari sudenkuoppa.

24.2. klo 10:21

- Puheet yhteisestä asiasta tuntuvat ontoilta, kun teot kertovat aivan muusta. Suomi on liian herkässä tilassa omien intressien läpirunnomiselle, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa viitaten viime aikojen tapahtumiin työmarkkinoilla. - Prolla on aito halu sopia asioista, mutta sopiminen vaatii aina kaksi osapuolta, Malinen jatkaa.

24.2. klo 06:00

Tänään 24. helmikuuta ensi-iltansa saava Machines-elokuva vie katsojan Intian tekstiilitehtaalle, jossa työnteon eettisiä pelisääntöjä ei tunneta. Suomalainen voi parantaa halpamaiden tekstiilivaateteollisuuden työntekijöiden oloja kuulumalla liittoon.

23.2. klo 15:58

– Työnantaja kieltäytyy antamasta perustietoja luottamushenkilöille, jotta he voisivat arvioida yt-neuvottelujen perusteita ja käsitellä asioita lainsäädännön ja työehtosopimuksen edellyttämällä tavalla, sanoo ict-alan sopimusalavastaava Karri Lybeck Ammattiliitto Prosta.

23.2. klo 15:46

Jos irtisanomiset toteutuvat pahimman vaihtoehdon mukaan, puolet anvialaisista menettää työnsä.

22.2. klo 10:00

Startup-yrityksiä kannustavaa Slush-tapahtumaa johdetaan puutarhurin opein. Toimitusjohtaja Marianne Vikkulan  mielestä hyvä johtaja antaa muille tilaa kasvaa. Vikkula kertoo urastaan ja johtamisperiaatteistaan ProTV:n Huippunuoria-sarjassa.

21.2. klo 14:50

Yleissitovuus ei ole perustuslain vastaista, toisin kuin Suomen Yrittäjät väittävät. Ammattiliitto Pro pyysi työoikeudellisen asiantuntijan lausunnon asiasta. – Yleissitovuusjärjestelmä on nimenomaan perustuslain mukaista, toteaa oikeustieteen tohtori, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti Jaana Paanetoja.

20.2. klo 15:39

Huhtikuun kuntavaalit ovat kulman takana ja jo 120 prolaista on asettunut ehdolle. Liitto tukee ehdokkaiden kampanjaa näkyvyydellä ja taloudellisella tuella.

20.2. klo 10:55

– UPM kiittää työntekijöitään ennätystuloksesta erikoisella tavalla, toteaa paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta.

17.2. klo 14:43

Työnantajien neuvotteluhalut testataan jo keväällä. - Muita neuvotteluja emme aloita, ennen kuin keskusjärjestösopimuksin sovitut asiat sisältyvät Pron työehtosopimuksiin, puheenjohtaja Jorma Malinen Prosta painottaa.

17.2. klo 14:08

Työnantajan kikkailu työvuoroilla johtamassa laajempaan lentolakkoon. – Lakon siirtäminen antoi Airprolle mahdollisuuden murtaa lakko vuoronmuutoksilla. Meidän oli pakko reagoida tähän, toteaa johtaja Kirvesniemi Prosta.

17.2. klo 10:32

Palkansaajakeskusjärjestöt STTK, Akava ja SAK ehdottavat, että toimialat voisivat neuvotella keskusjärjestösopimusten siirtämisestä jo keväällä. Järjestöt ovat huolissaan levottomasta syksystä.

17.2. klo 09:48

88 000 työtöntä sai töitä vuonna 2015.

16.2. klo 15:45

– Onko Soneran johdolla erilainen eettinen koodisto kuin henkilöstöllä, kysyvät eri henkilöstöryhmien edustajat.

16.2. klo 13:20

Palta ja Pro pääsivät neuvottelutulokseen ict-alan alihankinnasta. Työtaistelun uhka väistyi Baronan ja Manpowerin toimipaikoissa.

16.2. klo 11:26

Ennätystuloksen pamauttanut metsäyhtiö suunnittelee lähes 50 työpaikan vähentämistä. – Koko porukan hiihtolomaviikko 9 vietetään vähän eri tunnelmissa kuin oli ajateltu, toteaa prolaisten luottamusmies.

16.2. klo 06:49

Vaikka keskitetyt sopimukset on kuopattu, vientialoilla lyödään silti lukkoon muidenkin alojen palkankorotusten enimmäistaso. Näin uskoo Teknologiateollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen ProTV:n haastattelussa.

15.2. klo 17:38

EK poistuu pelikentältä. Osa keskusjärjestösopimuksissa sovituista asioista on kuitenkin jo aiemmin kirjattu Pron työehtosopimuksiin.

14.2. klo 12:11

Keskusjärjestö esittää yt-lakiin merkittävää rakenteellista uudistusta. Tavoitteena on luoda tosiasialliset mahdollisuudet paikallisen sopimisen edistämiseen. STTK:n hallitus hyväksyi tänään tavoitteet.

14.2. klo 06:40

Pankin tiliote muistuttaa siitä kerran kuussa. Onko se liian pieni? Onko muilla isompi? Ennen kuin sovit ajan palkkaneuvotteluun, kannattaa tutkia, mikä oma palkka on ja mistä se koostuu.

• Henkivakuuttaminen on yksi tärkeimmistä varautumisen keinoista, mutta silti vain noin kolmanneksella työikäisistä on henkivakuutus. Pron jäsenenä sinä ja puolisosi saatte Primus-henki- ja tap... Read more
    Lauantai 15:30

Pikakysely

Flunssa iski – voitko sairastaa ilman lääkärintodistusta?