Valitse paras - valitse Pro | Ammattiliitto Pro
2.4. klo 13:15

Työttömyyskassa Pro maksaa työttömyyskorvauksen mahdollisimman nopeasti Pron jäsenten tileille myös poikkeustilanteessa.

26.5. klo 11:14

Selvitimme, millaisiin tehtäviin prolaiset hakeutuvat ja mitä työhaastattelussa arvostetaan. Uusien töiden etsiminen kertoo usein siitä, ettei nykyiseen työpaikkaan olla tyytyväisiä.

25.5. klo 14:05

Ammattiliitto Pro aloittaa huomenna tiistaina 26. toukokuuta kello 6 kahden viikon ylityökiellon ICT-alan toimihenkilösopimuksen soveltamisalalla. Pro toivoo työnantajilta vastuunkantoa, ja vaatii kilpailukykysopimuksen mukanaan tuoman 24 palkattoman työtunnin poistamista ICT-alan työehtosopimusratkaisusta.

25.5. klo 09:17

STTK:n pääluottamus- ja luottamusmiehille sekä työsuojeluvaltuutetuille teettämän kyselyn mukaan joka neljäs (24 %) kokee, että korona on aiheuttanut henkilöstön jaksamiseen ja henkiseen kuormittumiseen liittyviä ongelmia ja haasteita erittäin tai melko paljon. 63 prosenttia on sitä mieltä, että ongelmia on työpaikalla jonkin verran. Kolmasosan mielestä (31 %) työnantaja ei ole kiinnittänyt riittävästi tai lainkaan huomiota henkilöstön jaksamiseen eikä ole tehnyt tarpeeksi toimia jaksamisen edistämiseksi.

22.5. klo 08:04

Pron webinaarissa analysoidaan COVID-19-pandemian vaikutuksia maailman sekä Suomen talouteen ja työllisyyteen torstaina 28. toukokuuta kello 17–18. Webinaari on jäsenille maksuton.

20.5. klo 10:20

Pro toivoo työnantajilta yhteistä vastuunkantoa  ja vaatii kilpailukykysopimuksen mukanaan tuomien 24 palkattoman työtunnin poistamista ICT-alan työehtosopimuksesta. Hyvästä ennakkovalmistautumisesta ja lukuisista esityksistä huolimatta vaikuttaa olevan ylivoimaista saavuttaa työehtosopimusratkaisu, joka on tasapainoinen ja ottaa huomioon ICT-alan tilanteen.

18.5. klo 09:03

Haluatko apua jaksamiseen? Maksettiinko palkka oikein? Apua saat oman työpaikkasi luottamusmieheltä, liiton asiantuntijoilta ja työsuhdeneuvonnasta sekä liiton lakimiehiltä.

15.5. klo 09:41

Karkkilainen yhdistys saa jäseniltä kiitosta lahjoitettuaan kesän tapahtumista säästyneet rahat ruoka-apuun. Kummiasiamies kiittelee yhdistyksen toimintaa sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti vaikeassa tilanteessa.

15.5. klo 09:00

Kansainvälistä homo-, bi- ja transfobian vastaista päivää vietetään ensi sunnuntaina. Jokaisella työpaikalla on koosta riippumatta edistettävä myös LHBTI-ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Miten se parhaiten toteutuu?

14.5. klo 13:14

STTK, EK, KT, SAK ja Akava esittävät maan hallitukselle, että koronakriisin vuoksi työlainsäädännön ja sosiaaliturvan väliaikaisia muutoksia jatketaan vuoden loppuun asti.

14.5. klo 13:06

– Koronan aiheuttamasta talouskriisistä noustaan osaamisen avulla, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

14.5. klo 09:00

Yritykset käyttävät koronakorttia hyväkseen ja jättävät työnantajavelvoitteensa täyttämättä.

13.5. klo 14:29

Pitkään jatkuessaan koronapandemia voi kasvattaa sukupuolten välistä palkkaeroa entisestään.

13.5. klo 09:34

Hallitusohjelmassa todetaan, että uusia keinoja tahalliseen tai törkeän huolimattomaan alipalkkaukseen puuttumiseksi selvitetään. STTK pitää yhtenä ongelmallisena alipalkkauksen muotona tilanteita, joissa työnantaja toistuvasti ja tahallisesti maksaa työntekijöille virheellisesti palkkoja.

13.5. klo 09:00

Ammattiliitto Pro etsii sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä edistäneitä tekoja tai tahoja syksyllä myönnettävää tasa-arvopalkintoa varten. Pron jäsenet voivat ehdottaa palkintoa Ammattiliitto Pron työpaikoille, jäsenille tai tasa-arvotyössä ansioituneille taholle. Jos palkintoa ehdotetaan työpaikalle, hakemus tulee täyttää yhdessä työnantajan kanssa.

12.5. klo 15:15

Helsingin yliopistoon haki kevään yhteishaussa yli 32 000 hakijaa. Vaikka voimakas kiinnostus yliopistoa kohtaan on sinänsä myönteinen asia, tänä poikkeuksellisena keväänä silläkin oli kääntöpuolensa. Koronaviruksen vuoksi opiskelijavalinnat oli järjestettävä toisella tavalla.

11.5. klo 17:00

Ammattiliitto Pron hallitus hyväksyi uudet toimihenkilöiden työehtosopimukset rakennusalalle sekä rakennusaine- ja betoniteollisuuteen. Palkankorotukset noudattavat yleistä linjaa.

11.5. klo 15:59

STTK:n hallitus on tyytyväinen siihen, että Suomessa aletaan asteittain purkaa koronaviruksen aiheuttamia rajoituksia. Kansalaisten henki ja terveys on oltava korona-exitin lähtökohta, mutta myös kriisin talousvaikutukset on otettava huomioon. – Hyvinvointivaltio alkaa voida pahoin, jos talouden rattaat eivät pyöri, yrityksiä kaatuu ja työttömyys syvenee, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

11.5. klo 09:25

Indonesian ammattiliitot uhkasivat suurmielenosoituksella vappuaattona koronarajoituksista huolimatta – hallitus taipui lykkäämään kiistellyn lakipaketin käsittelyn pandemian yli.

7.5. klo 12:41

Luottamusmiehet ovat ilmoittaneet, että yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on ollut tai tulee olemaan yhteensä yli 32 000 toimihenkilöä, ammattilaista, asiantuntijaa ja esimiestä vuoden 2020 helmikuusta lähtien. Työttömyyskassa Pron käsittelyajat ovat säilyneet hakemusmäärän noususta huolimatta hyvinä.