Finnair ja Flybe kimppaan Euroopan liikenteessä | Ammattiliitto Pro

Finnair ja Flybe kimppaan Euroopan liikenteessä

22.5.2012 klo 09:06

Aiesopimuksen mukaan 12 Finnairin Embraer-konetta ja niiden liikennöinti siirtyy Flybelle

Pro Uutiset/ Katja Palhus/Finnairin pörssitiedote/päivitetty klo 13.38

Finnair ja Euroopan suurin alueellinen lentoyhtiö englantilainen Flybe kertoivat tänään suunnitelmastaan laajentaa yhteistyötään kustannustehokkaiden Euroopan-yhteyksien tarjoamiseksi Finnairin asiakkaille.

Viime vuonna yhtiöt perustivat Flybe Nordic AB:n, josta Flybe omistaa 60 prosenttia ja Finnair 40 prosenttia. Yhtiöt ovat nyt allekirjoittaneet aiesopimuksen, jonka mukaan Finnair siirtäisi 12 sadan matkustajapaikan Embraer 190-lentokonetta Flybelle. Lokakuusta 2012 lähtien Flybe operoisi näitä koneita Finnairin reiteillä Finnairin puolesta.

– Tunnelmat ovat positiiviset. Yrityksen kannattavuus paranee ja töitä tulee lisää, totesi lentoemäntien ja stuerttien luottamusmies Hannele Raunio Flyben henkilöstön tiedotustilaisuuden jälkeen.

Flyben lentoemäntien ja stuerttien työsuhteissa noudatetaan yrityskohtaista työehtosopimusta. Sen ovat neuvotelleet Ammattiliitto Pro ja Finnish cabin association Pro yhdessä työnantajaa edustavan PALTA:n kanssa. Sopimus on voimassa 31.11.2014, eikä liikkeenluovutuksella ole vaikutusta työehtosopimussuhteisiin.

Neuvottelut syksyn palkankorotuksista ovat kesken.

Kolmannes Finnarin Euroopan-lennoista Flybelle

Finnair vastaa lentojen myynnistä, markkinoinnista sekä asiakastuesta, mutta Flybe operoi lennot. Aiesopimus on kattaa noin kolmanneksen Finnairin Euroopan-lennoista.

Sopimus osa Finnairin toimia yhtiön Euroopan liikenteen kannattavuuden parantamiseksi. Flybe Nordicille aiesopimus puolestaan tuo kasvumahdollisuuksia Pohjoismaissa.

Sopimuksen toteutuessa 12 Embraer-lentokonetta ja niillä operoitava liikenne siirtyy Finnairilta Flybelle. Tämän liikkeenluovutuksen yhteydessä siirtyvän liikenteen matkustamohenkilökunta ja lentäjät siirtyvät myös Flybelle, ellei neuvotteluissa henkilöstön kanssa toisin sovita.