Finnair painostaa toimihenkilöitä: Allekirjoitus tai potkut | Ammattiliitto Pro

Finnair painostaa toimihenkilöitä: Allekirjoitus tai potkut

10.9.2013 klo 12:36

Kahdenkeskinen neuvottelu ilman luottamusmiestä – allekirjoita tai saat potkut. – Härskiä touhua Finnairilta, tyrmää puheenjohtaja Antti Rinne henkilöstöpolitiikan.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro lähetti äsken työrauhakanteen kiireellisenä työtuomioistuimeen. Syynä on, että Finnair Technical Services on painostanut lentokonehuollon teknisiä toimihenkilöitä allekirjoittamaan uuden työsopimuksen. Tarjotut työehdot ovat huonommat, kuin mitä voimassaoleva työehtosopimus määrää.

Yritys pyrkii painostamalla heikentämään esimerkiksi toimihenkilöiden ja esimiesten vuorotyökorvauksia. Neuvotteluihin on kutsuttu toimihenkilöitä yksitellen, eikä neuvottelusta ole saanut kertoa luottamusmiehelle.

– Täydellistä piittaamattomuutta sovitusta. Finnairin henkilöstöpolitiikka on romahtanut suorastaan ala-arvoiseksi, toteaa puheenjohtaja Antti Rinne Ammattiliitto Prosta.

Työnantajan edustaja on painostanut hyväksymään uudet ehdot ja uhannut irtisanomisella, jos toimihenkilöt eivät ole suostuneet allekirjoittamaan.

Finnair Tecnical Services on järjestäytynyt työnantajaliitto PALTAan. Yritys on sitoutunut noudattamaan teknisten toimihenkilöiden työehtosopimusta, joka on voimassa kesäkuuhun 2014 asti.