Hallitus tapasi keskusjärjestöjohtajia toiveikkaana | Ammattiliitto Pro

Hallitus tapasi keskusjärjestöjohtajia toiveikkaana

7.10.2011 klo 19:17

Mahdollisuutta palata keskitettyyn työmarkkinapöytään tunnustellaan jälleen maanantaina. Lakkovaroituksen jättäneet Pro ja Metalliliitto seuraavat tilannetta, samalla kun ne odottavat kutsua sovittelijalle.

Pro Uutiset/Paavali Kukkonen/Jaana Pohja

Työmarkkinajohtajat tapasivat hallituksen edustajia perjantaina selvittääkseen edellytyksiä neuvottelujen jatkamiselle koordinoidusta kokonaisratkaisusta. Tapaamiseen osallistuivat työmarkkinakeskusjärjestöjen johtajien lisäksi pääministeri Jyrki Katainen (kok.) ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.).

Tapaamisessa käytiin läpi tämän hetkistä työmarkkinatilannetta, edellytyksiä palata yhteiseen neuvottelupöytään sekä valtion mahdollisuuksia tukea neuvotteluratkaisun syntymistä. Palaamiselle keskitettyyn pöytään nähtiin tänään olevan mahdollisuuksia.

Seuraavan kerran keskusjärjestöt tapaavat hallituksen edustajia ensi viikon maanantaina illalla.

Teknossa odotellaan sovittelukutsua

Neuvottelut koordinoidusta laajasta työmarkkinaratkaisusta kaatuivat kertaalleen alkuviikosta, kun SAK ja STTK hylkäsivät EK:n palkkatarjouksen. Tuolloin esitettyä tarjousta pidettiin tasoltaan riittämättömänä ja rakenteeltaan mahdottomana hyväksyä.

Keskusjärjestöneuvottelujen päätyttyä Ammattiliitto Pro ja Metallityöväen liitto jättivät teknologiateollisuuteen lakkovaroituksen vauhdittaakseen omia neuvottelujaan alan työehtosopimuksista.

Pro ja Metalliliitto odottavatkin nyt valtakunnansovittelijalta kutsua sovitteluun. Liitot seuraavat myös keskusjärjestönneuvottelujen mahdollista etenemistä laajapohjaisen ratkaisun saavuttamiseksi.

Muuta aiheeseen liittyvää

Työmarkkinajohtajat tapaavat pääministerin perjantaina (Pro Uutiset 6.10.2011)