Palkansaajat uhkaavat teknologiateollisuutta laajalla lakolla | Ammattiliitto Pro

Palkansaajat uhkaavat teknologiateollisuutta laajalla lakolla

4.10.2011 klo 12:52

Keskitetty ratkaisu kaatui tiistaina. Koko alaa koskeva ylityökielto alkoi välittömästi. Lakko-ohjeet löydät Pron jäsensivuilta.

Antti Rinne
"Sopimukseen olisi tarvittu nopeasti toteutettavissa olevia laadullisia asioita sekä hieman lisää rahaa", sanoo Pron puheenjohtaja Antti Rinne.
Kuva: Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Toimihenkilöiden Ammattiliitto Pro ja työntekijöiden Metalliliitto uhkaavat aloittaa teknologiateollisuudessa yli kaksi viikkoa kestävän lakon.

Lakon on määrä alkaa  kone-, metalli- ja kaivosteollisuudessa 21. lokakuuta aamukuudelta, jos sopua työehdoista ja palkoista ei synny ennen sitä. Lähes 32 000:ta palkansaajaa koskeva työtaistelu päättyisi aamukuudelta 7. marraskuuta.

Lakon uhkaan liitot päätyivät sen jälkeen, kun työantajan ensimmäinen palkkatarjous kariutti viime viikon loppupuolella liittojen käymät työehtoneuvottelut. Tiistaina toinen tarjous hyydytti myös keskusjärjestöjen neuvottelut laajapohjaisesta palkkaratkaisusta.

Elinkeinoelämän keskusliitto  EK esitti sopimusratkaisua, jonka pituus olisi ollut 13+12 kuukautta. Ensimmäisellä kaudella palkat olisivat nousseet 2,4 prosenttia ja toisella 1,9 prosenttia.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne kertoo, että keskusjärjestöt ovat tehneet hyvää työtä laajemman ratkaisun saavuttamiseksi, mutta "sopimukseen olisi tarvittu lisää todellisia, nopeasti toteutettavissa olevia laadullisia asioita sekä hieman lisää rahaa".

– Päädyimme hylkäämään ratkaisun myös, koska sen sovittaminen yhteen jo voimassaolevien ja tulevien sopimusten kanssa olisi tällaisenaan ollut hankalaa.

Ylityökielto alkoi heti, lakkotaloja yli 40

Teknologiateollisuuden toimihenkilöiden ja työntekijöiden ylityökielto alkoi tiistaina iltapäivällä. Ylityökiellon piirissä on lähes 200 000 palkansaajaa.

Jos lakko vajaan parin viikon kuluttua alkaa, se seisauttaisi muun muassa Suomen suurimmat metalliteollisuuden vientiyritykset, kun työtaistelu ulottuisi yhteensä 44 yhtiön kaikkiin yksiköihin.

Tässä joukossa ovat muun muassa sähkövoima- ja automaatioteknologia-konserni ABB, nostolaitteita valmistava Kone-konserni ja paperiteollisuudelle voimaloita tekevä Metso. Lakkoon menisivät työntekijät ja toimihenkilöt myös puolustus- ja ilmailualalla toimivassa Patriassa sekä konepajayhtiö Wärtsilässä.

Myös SAK:lainen Sähköliitto on yhtynyt lakkovaroitukseen ja ylityökieltoon. Akavalainen ylempien toimihenkilöiden YTN puolestaan liittyy laajempiin painostustoimiin myöhemmin. Työnantajien Teknologiateollisuus ry on jo ilmoittanut, että sopimusteknisistä syistä se pitää YTN:n tiistaina aloittamaa ylityökieltoa laittomana.

Prolaisten lakko-ohjeet löydät suljetuilta jäsensivuilta. Sivujen ensimmäinen käyttökerta edellyttää kirjautumista.

Lakkotalot alkaen 21. lokakuuta kello 6

ABB ja Agnico-Eagle Finland. Boliden Harjavalta ja Boliden Kokkola.

Kone, Kone Hissit, Kone Industrial, Konecranes, Konecranes Finland  ja Konecranes Service.

Metso, Metso Automation, Metso Endress ja Hauser, Metso Foundries Jyväskylä, Metso Minerals, Metso Paper, Metso Power ja Metso Shared Services.

Oras, Outotec, Outotec Ceramics, Outotec Filters, Outotec Finland ja Outotec Turula.

Patria, Patria Finance, Patria Aerostructures, Patria Aviation, Patria Land Services, Patria Land Systems ja Pyhäsalmi Mine.

Rautaruukki, Ruukki Construction, Ruukki Engineering, Ruukki Metals ja Ruukki Stainless Steel & Aluminium.

Sako, Sandvik Mining and Construction ja Sandvik Mining and Construction Finland.

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö ja Talvivaara Sotkamo. Valmet Automotive, Wärtsilä ja Wärtsilä Finland.

Muuta aiheeseen liittyvää

Sähköliitolta lakkovaroitus teknologiateollisuuteen (Sähköliitto 4.9.2011)

Työnantajien tarjous ei riitä (SAK 4.10.2011)

Ylityökielto ja lakkovaroitus teknologiateollisuuteen (Metalliliitto 4.10.2011)