Parker Hannifinin väki marssi ulos Forssassa | Ammattiliitto Pro

Parker Hannifinin väki marssi ulos Forssassa

25.10.2013 klo 12:22

Yt-neuvottelut ovat jumissa. Parker aikoo ulkoistaa tuotannon ja irtisanoa tuotannon toimihenkilöt ja työntekijät.

Pro Uutiset / Pron tiedote

Räätälöityä ajoneuvoelektroniikkaa valmistava Parker Hannifinin tehdas Forssassa pysähtyy, kun väki marssi ulos puoliltapäivin.

Noin sata henkeä työllistävä kansainvälinen yritys aikoo ulkoistaa Forssan tuotannon. Irtisanomisuhan alla on 17 toimihenkilöä ja 54 työntekijää. Forssaan on jäämässä 25 työpaikkaa Parkerin myyntiin, markkinointiin, tuotekehitykseen ja asiakaspalveluun. Henkilöstö palaa töihin tiistaina 29. lokakuuta.

Syyskuun lopussa alkaneet yt-neuvottelut ovat jumissa, kertoo toimihenkilöiden luottamusmies Anne Juvonen.

- Aito neuvottelu puuttuu. Työnantaja siirtää asioita palaverista seuraavaan, kertoo luottamusmies Juvonen.

Keskeneräisiä asioita on edelleen paljon. Neuvotteluja on käyty kerran viikossa, eikä neuvottelukertoja ole lisätty henkilöstön pyynnöistä huolimatta. Viimeinen yt-neuvottelu käydään torstaina 31. lokakuuta.

- Henkilöstö epäilee, että työnantaja aikoo viimeisessä palaverissa sanella omat päätöksensä, kertoo luottamusmies Juvonen.

Parker Hannifin yt-neuvottelee parhaillaan myös Urjalassa 69 työpaikan siirtämisestä Tsekkiin. Parkerilla on Suomessa toimipaikat lisäksi Tampereella, Ylöjärvellä ja Vantaalla.

Kaikki ei voi olla salassa pidettävää

Henkilöstön edustajat ovat saaneet niukasti tietoa yhteistoimintaneuvotteluissa. Työnantaja on lisäksi kieltänyt luottamusmiehiä informoimasta yt-neuvottelussa käsiteltyjä asioita työntekijöille. Työnantaja on erikseen kieltänyt tiedottamisen ammattiliittoon kuuluville työntekijöille työaikana ja työpaikalla.

- Tämä on väärin, toteaa sektoripäällikkö Annemarje Salonen Ammattiliitto Prosta.

Lain mukaan luottamusmies edustaa työntekijöitä neuvotteluissa. Jos työnantaja määrittelee jonkin asian yt-neuvottelussa luottamukselliseksi, luottamusmiehen on kerrottava myös edustamilleen työntekijöille, että asia on luottamuksellinen. Silloin salassapitovelvoite sitoo myös työntekijöitä.

Mikä tahansa neuvotteluissa käsitelty ei voi olla salaista. Vain liike- ja ammattisalaisuudet voi määritellä salassa pidettäväksi.

Palautetta kovalla sanalla

Neuvotteluilmapiiriä ovat heikentäneet myös asiattomuudet. Työnantaja on järjestänyt palaverin, jossa on paikalla ollut johdon ja henkilöstöhallinnon edustajia luottamushenkilöiden lisäksi.

- Palaverissa saa palautetta kovalla sanalla ja se käydään suljetuin ovin ja ilman agendaa, kuvaa luottamusmies Juvonen.

Työnantaja on esittänyt palaverissa huolensa luottamusmiehen asenteesta, moraalista ja henkisestä terveydestä. Luottamusmiestä kehotettiin hakeutumaan työpsykologille.

- Pelottelutaktiikka on ollut yrityksessä käytössä jo pitkään. Siksi ihmiset osaavat jo pyytää luottamusmiestä mukaan palavereihin, joihin osallistuu johdon edustajia, eikä ole määriteltyä agendaa.

Aiemmin aiheesta:

23.9.2013 Parker Hannifin siirtää 120 työpaikkaa Urjalasta Tsekkiin