Prolta vihreää valoa raamisopimukselle | Ammattiliitto Pro

Prolta vihreää valoa raamisopimukselle

15.10.2011 klo 15:39

Ammattiliitto Pro ja Metalliliitto hyväksyivät lauantaina keskusjärjestösopimuksen alakohtaisten työehtoneuvottelujen raamiksi. Teknologiateollisuudessa sovitellaan ja neuvotellaan ensi viikolla.

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Toimihenkilöiden Pro ja työntekijöiden Metalliliitto ovat hyväksyneet keskusjärjestöjen raamisopimuksen kehykseksi alakohtaisille palkka- ja työehtoneuvotteluille. Jos Suomen suurinta vientialaa edustavat liitot eivät olisi lähteneet soveltamaan raamia liittotason neuvotteluissaan, laajapohjainen tuloratkaisu olisi kaatunut.

SAK:laisen Metallityöväen liiton päätös jatkaa teknologiateollisuuden työehtosopimusneuvotteluja keskusjärjestösopimuksen pohjalta syntyi äänin 38–12.

Pron hallitus puolestaan päätti lauantaina Helsingissä, että liitto pyrkii raamisopimuksen puitteissa ensisijaisesti alakohtaisiin yleiskorotuksiin. Raamissa mainitut kouluttautumista ja ikääntyvien jaksamista tukevat vapaat on Pron mukaan sisällytettävä suoraan kunkin alan työehtosopimuksiin, eikä niitä voi jättää yksin työnantajien päätettäviksi.

Näillä eväillä Pro lähtee ensi viikolla muun muassa suurimman alansa teknologiateollisuuden sopimusneuvotteluihin. Kuluvan kuun lopussa päättyy liiton rahoitusalalle sopima noin 11 000:ta toimihenkilöä koskeva työehtosopimus. Syksyn aikana Pro neuvottelee myös kemianteollisuudessa.

STTK:n tiivistelmä raamisopimuksesta (STTK 13.10.2011)

Teknologiateollisuuden lakonuhka sovitteluun

Ensi viikolla sovitellaan teknologiateollisuuden lakouhkaa ja neuvotellaan alan työehtosopimuksesta. Koko alaa eli noin 200 000:ta teknologiateollisuuden palkansaajaa koskeva ylityökielto jatkuu edelleen.

Jos neuvottelussa ja sovittelussa ei synny osapuolia tyydyttävää ratkaisua, noin 32 000 työntekijän ja toimihenkilön lakko alkaa ensi perjantaina kello kuusi. Työtaistelu kestäisi hieman yli kaksi viikkoa ja ulottuisi 44 yritykseen.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne kertoi torstaina, että sopu on löydettävä keskiviikkoiltaan mennessä: – Jos ehdoista ei tuolloin ole syntynyt yhteistä näkemystä, aletaan tuotantolaitoksia ajaa alas.

Lakonuhkaan STTK:lainen Pro, SAK:laiset Metalliliitto ja Sähköliitto päätyivät, kun liittokohtaiset neuvottelut kariutuivat pari viikkoa sitten muun muassa kiistaan palkankorotuksista. Ylityökieltoon osallistuu myös akavalainen ylempien toimihenkilöiden YTN.

Muuta aiheeseen liittyvää

Metalli jatkaa neuvotteluja raamisopimuksen pohjalta (Metalliliitto 15.10.2011)

STTK hyväksyi työmarkkinoiden raamisopimuksen  (Pro Uutiset 13.10.2011)

Pro: Ei pelottelua vaan rakentava sopimusratkaisu (Pro Uutiset 11.10.2011)