Raamissa ollaan – jatkoa seuraa? | Ammattiliitto Pro

Raamissa ollaan – jatkoa seuraa?

28.11.2011 klo 14:13

Työmarkkinakeskusjärjestöt allekirjoittivat raamisopimuksen maanantaina aamupäivällä.

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Palkansaajien STTK, Akava ja SAK sekä työnantajien Elinkeinoelämän keskusliitto hyväksyivät maanantaina ennen puolta päivää työmarkkinoiden raamisopimuksen. Hallitus puolestaan tukee raamisopimusta muun muassa veroaleilla.

Kattavassa palkkaratkaisussa eli raamissa on mukana 94 prosenttia eli 1,7 miljoonaa palkansaajaa. Ulkona ovat muun muassa Rakennusliitto ja Finnairin lentäjät. Prolaisista aloista raamin ulkopuolella ovat viestintäala, MTV3, Air Finland ja Raha-automaattiyhdistys.

Seitsemän vuotta sitten haudatusta keskitetystä tulopoliittisesta ratkaisusta, tuttavallisemmin tuposta, raamisopimus poikkeaa siinä, että työmarkkinajärjestöt sopivat vain kustannusten raamista. Palkat ja työehtosopimusten tekstit sovitaan palkansaaja- ja työnantajaliittojen neuvotteluissa sekä joiltain osin yrityksissä työnantajan ja luottamusmiesten välillä.

Palkansaajakeskusjärjestöt toivovatkin nyt vastaavalle mallille jatkoa myös tulevaisuudessa. Elinkeinoelämän keskusliitossa ajatusta ei torjuta suorilta käsin, vaikka toimitusjohtaja Mikko Pukkinen muistutti lehdistötiedotteessa, että ”sopimus on tehty tämä hetken ja parin seuraavan vuoden tarpeisiin”.

Prolaiset raamissa

Tarkemmat tiedot ammattiliitto Pron raamiin liittyneistä sopimusaloista jäsensivuilta. Kirjautuessasi sivuille ensimmäisen kerran tarvitset tietosuojasi turvaksi jäsennumerosi.

Lisäksi Pro tiedottaa kullekin sopimusalalle sähköpostikirjeitse sopimustilanteesta ja työehtosopimuksen sisällöstä. Sähköpostiosoitteesi voit päivittää netissä milloin tahansa asiointipalvelu OmaProssa. Myös sen käyttö edellyttää ensimmäisellä kerralla jäsennumeroa.

Muuta aiheeseen liittyvää

Mikä ihmeen raamisopimus?  (Pro Uutiset 28.11.2011)

Ministerit Katainen ja Ihalainen raamisopimuksen hyväksymisestä (Valtioneuvoston verkkosivut 28.11.2011)

Pro hyväksyi 25 raamitessiä (Pro 25.11.2011)