STTK hyväksyi työmarkkinoiden raamisopimuksen | Ammattiliitto Pro

STTK hyväksyi työmarkkinoiden raamisopimuksen

13.10.2011 klo 12:49

Jos riittävän moni liitto sitoutuu ratkaisuun 25. marraskuuta mennessä, Suomi siirtyy laajapohjaisen sopimisen aikaan. Pro: Teknologiateollisuuden työehdoista sovittava ensi viikon keskiviikkoiltaan mennessä.

Pro Uutiset/Jaana Pohja, STTK

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n hallitus hyväksyi torstaina iltapäivällä työmarkkinoiden laajan sopimusratkaisun. Järjestön puheenjohtaja Mikko Mäenpää arvioi raamisopimusta "hyväksi paketiksi".

– Muutoksissa se takaa suomalaisille työtä ja palkansaajille turvaa. Tässä taloustilanteessa ja sumeiden talousnäkymien edessä sopimus turvaa palkansaajille hyvät palkankorotukset.

STTK:n mielestä raamisopimus auraa tietä viime vuosina jumiutuneelle työelämän kehittämiselle.

Keskusjärjestöjen yhteistyön uuteen tulemiseen Mäenpää on tyytyväinen. – Pitkän hiljaisuuden jälkeen järjestöillä on jälleen hyvä keskusteluyhteys.

STTK:n tiivistelmä raamisopimuksesta (STTK 13.10.2011)

Parissa vuodessa 4,3 prosenttia lisää rahaa

Jos riittävän moni liitto sitoutuu ratkaisuun 25. marraskuuta mennessä, palkat nousevat yhteensä 4,3 prosenttia hieman runsaan kahden vuoden mittaisella sopimuskaudella.

Ensimmäisten 13 kuukauden aikana palkat nousevat 2,4 prosenttia. Tämän jälkeen 12 kuukauden ajalla 1,9 prosenttia.

Sopimukseen liittyvillä aloilla maksetaan lisäksi 150 euron kertaerä vuoden 2012 ensimmäisessä palkassa. Kertaerän ajankohdasta ja edellytyksistä voidaan sopia työpaikoilla myös toisin.

Vuorotteluvapaakorvaukset eivät sopimuksen mukaan pienene hallituksen aiemmin esittämällä tavalla. Myös isyysvapaaseen saataisiin lisää päiviä.

Pääministeri Katainen vaatii laajaa palkkasopua

Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) edellytti torstaina, että liitot hyväksyvät keskusjärjestöjen raamiratkaisun kattavasti. Katainen painotti tiedotustilaisuudessa, että hallitus toteuttaa osuutensa, vasta jos marraskuun lopulla näyttää siltä, että sopimus on otettu käyttöön laajasti alakohtaisissa neuvotteluissa.

– Sopimuksen tarkoituksena on tuoda ennustettavuutta ja työrauhaa kaikille osapuolille. Olisi väärin, että pienempi ryhmittymä seisottaisi Suomea, vaikka isompi joukko haluaisi tähän (raamisopimukseen) sitoutua, siksi sekä määrällisen että laadullisen kriteeristön pitää täyttyä.

Teknologiateollisuudessa yhä lakonuhka

Teollisuuden palkansaajaliittojen teknologiateollisuuteen asettama lakonuhka on edelleen voimassa. Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinne kertoo, että alan työehdoista on löydettävä sopu ensi viikon keskiviikkoiltaan mennessä.

– Jos siihen mennessä ei ole syntynyt yhteistä näkemystä, aletaan tuotantolaitoksia ajaa alas.

Noin 32 000:ta työntekijää ja toimihenkilöä koskevan lakon on määrä alkaa teknologiateollisuudessa perjantaina 21. lokakuuta kello kuusi. Työtaistelu kestäisi hieman yli kaksi viikkoa ja ulottuisi  44  yritykseen.

Koko alaa eli noin 200 000:ta teknologiateollisuuden palkansaajaa koskeva ylityökielto jatkuu edelleen.

Lakonuhkaan STTK:lainen Pro, SAK:laiset Metalliliitto ja Sähköliitto päätyivät, kun liittokohtaiset neuvottelut kariutuivat pari viikkoa sitten muun muassa kiistaan palkankorotuksista. Myös akavalainen ylempien toimihenkilöiden YTN osallistuu ylityökieltoon.

Pron hallitus tiedottaa teknologiateollisuuden tilanteesta lauantaina. Tuolloin raamisopimusta ja teknologiateollisuuden neuvottelutilannetta käsittelevät myös Metalliliiton hallintoelimet. Työnantajia edustavan Teknologiateollisuus ry:n hallitus puolestaan kokoontuu ensi viikon tiistaina.

Muuta aiheeseen liittyvää

Palkansaajat uhkaavat teknologiateollisuutta laajalla lakolla (Pro Uutiset 4.10.2011)