Työmarkkinajohtajat tapaavat pääministerin perjantaina | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Työmarkkinakeskusjärjestöjen johtajat ja pääministeri Jyrki Katainen (kok) yrittävät perjantaina aamulla selvittää, voidaanko keskusteluja laajapohjaisesta sopimusratkaisusta jatkaa.

Katainen ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd) ovat ilmoittaneet julkisuudessa, että hallitus toivoo osapuolten palaavan neuvottelemaan keskitetystä mallista.

Jos toimihenkilöiden STTK, työntekijöiden SAK, akateemisten Akava ja työnantajien Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) löytävät jatkosta yhteisen sävelen, hallitus on sanonut olevansa valmis tukemaan sopua. Sitä millaista tukea tarjolla olisi, ei toistaiseksi ole kerrottu.

EK:n toimitusjohtaja Mikko Pukkinen on todennut, ettei mitään vaihtoehtoa sopimusten muodosta ole suljettu pois, vaikka keskitetty ratkaisu kaatui tiistaina. STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää puolestaan arvioi samassa yhteydessä, että koska sopimusehdotuksen eri osiin tuli STTK:n hallitukselta liiaksi krittiikiä, ei keskitetyn ratkaisun hakemiselle löydy pohjaa.

Jos laajempaa sopua ei synny, edessä ovat alakohtaiset palkansaaja- ja työnantajaliittojen neuvottelut työehtosopimuksista.

Teknon ylityökielto tuntuu jo

Ammattiliitto Pron ja Metalliliiton tietojen mukaan tiistaina alkanut ylityökielto tuntuu jo yrityksissä. Liittoihin on muun muassa tullut yrittäjiltä tiedusteluja mahdollisuudesta purkaa kielto.

Ylityökiellon piirissä on lähes 200 000 palkansaajaa. Myös Sähköliitto ja ylempien toimihenkilöiden YTN osallistuvat siihen.

Vajaan parin viikon kuluttua saattaa edessä olla lakko, jos sopua palkoista ja työehdoista ei synny ennen sitä.

Alkaessaan 21. lokakuuta lakko seisauttaisi muun muassa Suomen suurimmat kone-, metalli- ja kaivosteollisuuden yritykset, kun työtaistelu ulottuisi yhteensä 44 yhtiön kaikkiin yksiköihin.

Sopimukseton tila alkoi lokakuussa

Teknologiateollisuuden työehtosopimusten voimassaolo päättyi syyskuun lopussa, jonka jälkeen ala siirtyi sopimuksettomaan tilaan.

Sopimusalavastaava Roni Jokinen Prosta muistuttaa, että sopimuksettomassa tilassa työehtosopimuksen ehdot siirtyvät osaksi henkilökohtaista työsopimusta.

– Käytännössä tilanne on yksinkertainen. Sopimuksettomana aikana yksittäisen toimihenkilön tai häntä edustavan luottamusmiehen ei pidä tehdä talo- tai henkilökohtaisiin sopimuksiin muutoksia, sillä ne saattavat toimia heikennyksinä.

– On myös syytä muistaa, että sopimuksettomassa tilassa henkilökohtaiset työsopimukset ovat voimassa normaaliin tapaan, Jokinen painottaa.

Muuta aiheeseen liittyvää

Palkansaajat uhkaavat teknologiateollisuutta laajalla lakolla (Pro Uutiset 4.10.2011)