Julkinen sektori | Ammattiliitto Pro

Julkinen sektori

Pron ja Pardian yhdistyminen

Palkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto Pro yhdistyvät 1.1.2019 alkaen. Tälle sivulle olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä yhdistymisestä.

Siirry suoraan kohtaan:

Jäsenyys ja jäsenmaksu

Miten Pron ja Pardian yhdistyminen vaikuttaa jäsenyyteeni?

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jäsenyyden siirto toteutetaan niin, että sillä turvataan jäsenen oikeuksien ja etuisuuksien (työttömyysturva, vakuutukset jne.) jatkuminen katkeamattomana. Edunvalvonta tapahtuu jatkossakin STTK:n, Pron, oman jäsenyhdistyksesi ja työttömyyskassasi muodostamasta edunvalvonta- ja palvelukokonaisuudesta.

Työpaikalla sinua auttaa jatkossakin oma tuttu luottamusmies ja oman jäsenyhdistyksesi toimijat. Tutut Pardian toimiston ja jäsenjärjestösi osaavat asiantuntijat ja lakimiehet ovat henkilöstön edustajien ja jäsenten käytössä silloin, kun asiat eivät ratkea työpaikalla. Henkilöstön suorat puhelinnumerot toimivat pääsääntöisesti myös jatkossa ja Prohon siirtyvän henkilöstön sähköpostiosoite on jatkossa etunimi.sukunimi@proliitto.fi.

Lisäksi Prossa työskentelee monia erityisasiantuntijoita, joiden puoleen voit kääntyä.

Koska saan uuden jäsenkortin ja jäsennumeron?

Pron uuden jäsennumeron ja jäsenkortin saat alkuvuodesta. Prossa jäsennumero on avain etuihisi ja palveluihisi ja saat sen kirjeitse jäsenrekisterien yhdistymisen jälkeen. Jäsenkorttisi toimii myös vakuutuskorttinasi.

Haluan päivittää jäsentietojani vuoden 2018 aikana, miten toimin?

Ole suoraan yhteydessä Pardiaan.

Koska voin ladata Pron mobiilisovelluksen?

Voit ladata mobiilisovelluksen 1.1.2019 alkaen, kun olet saanut omat jäsennumerosi. Sovelluksen löydät omasta sovelluskaupastasi nimellä Ammattiliitto Pro. Se on maksuton ja toimii kaikissa Android ja iPhone -älypuhelimissa ja -tableteissa. Lisää tietoa täältä.

Miten maksan jäsenmaksuni Prossa?

Jos työnantajasi perii jäsenmaksun palkastasi, niin liitto lähettää jäsenmaksutiedot työnantajallesi. Pron jäsenmaksu vuonna 2019 on 1,25 % bruttopalkasta, enintään 49 euroa. Jos maksat jäsenmaksusi itse, saat tätä varten Prosta jäsenmaksuviitteet alkuvuodesta.

Työttömyyskassat

Pardialaisista jäsenjärjestöistä ja -yhdistyksistä Prohon siirtyvien jäsenten työttömyyskassat ovat siirtymisvaiheessa entiset eli JATTK-työttömyyskassa, Työttömyyskassa Statia tai Julkis- ja yksityisalojen työttömyyskassa – JYTK.

Apua työ- tai virkasuhteen riitatilanteisiin

Sinua auttaa työpaikalla oma tuttu luottamusmies ja oman jäsenyhdistyksesi toimijat. Tutut Pardian toimiston ja jäsenjärjestösi osaavat asiantuntijat ja lakimiehet ovat käytössäsi silloin, kun asiat eivät ratkea työpaikalla. Lisäksi Prossa työskentelee monia erityisasiantuntijoita, joiden puoleen voidaan kääntyä.

Vakuutukset ja jäsenedut

Tutustu kaikkiin Pron jäsenetuihin tästä

Siirryn Pardiasta Prohon ja olen työiässä. Muuttuvatko vakuutukset?

Pardian jäsenjärjestöistä Prohon siirtyvät varsinaiset, työikäiset jäsenet siirtyvät Pron nykyisen jäsenvakuutuksen piiriin 1.1.2019 alkaen. Vakuutuksessa ovat vakuutettuina 17-67-vuotiaat työssä käyvät ja työttömät tai muuten tilapäisesti ilman palkkaa olevat jäsenet (myös eläkeputkessa ja määräaikaisella eläkkeellä olevat) sekä opiskelijajäsenet. Lisätietoa tästä

Mistä saan viisumi- ja vakuutustodistukset vuodenvaihteen yli sijoittuvilla matkoille?

Turvan ylläpitämälle Pron vakuutussivustolle on avattu sivu, josta palvelumaksun maksava jäsen saa tietoa matkustajavakuutuksen sisällöstä. Sieltä löytyy mm. vakuutusehdot ja tuoteseloste sekä matkavakuutustodistus, johon jäsen voi täydentää henkilötietonsa ja tulostaa todistuksen matkalle mukaan, jos ei ehdi saada jäsenkorttia ennen matkan alkua. Lisää tästä.

Lisätietoa (ja mm. matkavakuutus- ja viisumitodistus varsinaisille ja palvelumaksun maksaneille jäsenille) saat Turvan palvelunumerosta 01019 5110, asiakaspalvelu@turva.fi ja Turvan palvelutoimistoista.

Myös Prohon siirtyvät Pardian varsinaiset jäsenet pyytävät todistuksia vuodenvaihteen yli ulottuville matkoille. Myös heillä tulee olla tällaisella matkalla kaksi vakuutustodistusta: tämän vuoden loppuun voimassa oleva nykyisen vakuutusyhtiön jäsen/matkavakuutuskortti tai matkavakuutustodistus sekä 1.1.2019 voimassaololla oleva Turvasta saatava matkavakuutustodistus. 1.1.2019 klo 00 jälkeen sattuvat vahingot menevät Turvan vakuutukseen.

Saanko alennusta henkilökohtaisista vakuutuksistani?

Pron jäsenenä saat alennusta omiin henkilökohtaisiin vakuutuksiisi Turvasta ja Ifistä. Lisää tietoa Turvan vakuutuksesta saat puh. 010 195 110, asiakaspalvelu@turva.fi tai turva.fi/pro.

Olen pardialaisessa jäsenjärjestön yhdistyksessä eläkkeellä oleva jäsen. Muuttuvatko vakuutukset?

Pardiasta siirtyy Prohon myös ryhmä jäseniä, jotka eivät mene yllä mainitun Pron jäsenvakuutuksen piiriin. He ovat pääasiassa eläkkeellä olevia jäseniä, ennen 1.1.2019 eläköityneitä. Heitä varten Pro on ottanut erillisen matkustajavakuutuksen. Maksamalla Pron perusyhdistyksen palvelumaksun (90 euroa vuodelle 2019) jäsen pääsee tämän vakuutuksen piiriin.

Vakuutus on muutoin samansisältöinen kuin Pron jäsenvakuutus, mutta vakuutettuina ovat Pron perusyhdistyksen palvelumaksun maksaneet jäsenet ja vakuutus on voimassa sen vuoden loppuun, jonka aikana vakuutettu täyttää sata vuotta. Vakuutus on voimassa vuoden kerrallaan.

Pron jäsenpalvelut lähettää palvelumaksulaskun automaattisesti tälle ryhmälle marras-joulukuun vaihteessa. Palvelumaksun maksamatta jättäneen jäsenen katsotaan eronneen perusyhdistyksestä 1.1.2019 alkaen.

Kuulun Ammattiliitto Pro Seniorit ry:hyn. Mitä minun tulee tietää vakuutuksista?

Pron seniorit eivät kuulu liiton varsinaisten (työikäisten) jäsenten vakuutukseen. He eivät kuulu myöskään yllä mainittuun uuteen palvelumaksun maksaneiden matkustajavakuutukseen. Pron seniorin tunnistaa esim. siitä, että hänen jäsenmaksunsa on 10 euroa.
Jäsenellä on mahdollisuus liittyä Ammattiliitto Pro Seniorit ry:n jäseneksi 1.1.2019 alkaen, mikäli hän ei halua maksaa 90 euron palvelumaksua.

Liittyminen Ammattiliitto Pro Seniorit ry:n jäseneksi on tehty mahdollisimman helpoksi. Kun jäsen saa Prosta laskun, hän voi vaihtoehtoisesti maksaa senioriyhdistyksen vuosijäsenmaksun, joka vuonna 2019 on 10 euroa ja sillä hän liittyy senioriyhdistyksen jäseneksi. Tämä vaihtoehto ei sisällä matkustajavakuutusta, mutta senioriyhdistyksen jäsenyyden perusteella hän voi ostaa Turvasta jäsenetuhintaisen matkustajavakuutuksen.
Jäsenetu on 10 % matkustajavakuutuksesta ja jäsen saa alennuksia myös muihin henkilökohtaisiin vakuutuksiinsa. Lisätietoa tästä

Seniorit ja eläkkeellä olevat jäsenet

Pardialaisessa jäsenjärjestön yhdistyksessä eläkkeellä oleva jäsen

Ennen 1.1.2019 eläköityneillä jäsenillä on mahdollisuus jäädä perusyhdistyksen jäseneksi ilman liiton henkilöjäsenyyttä. Jäsenyys edellyttää palvelumaksun maksamista vuonna 2019. Palvelumaksu on 90 euroa vuodessa ja jäsenyys jatkuu vuoden kerrallaan. Ammattiliitto Pro lähettää palvelumaksulaskun automaattisesti kaikille Pardian jäsenjärjestöjen eläkkeellä oleville jäsenille loppuvuoden aikana.

Palvelumaksu sisältää matkustajavakuutuksen, jonka Pro on ottanut Vakuutusyhtiö Turvalta. Palvelumaksun maksamatta jättäneen jäsenen katsotaan eronneen perusyhdistyksestä 1.1.2019 alkaen.

Ammattiliitto Pro Seniorit ry

Sinulla on myös mahdollisuus liittyä Ammattiliitto Pro Seniorit ry:n jäseneksi 1.1.2019 alkaen. Mikäli liityt senioriyhdistykseen, jäsenyytesi päättyy nykyisessä pardialaisessa jäsenjärjestön yhdistyksessä.

Voit maksaa valtakunnallisen Ammattiliitto Pron senioriyhdistyksen vuosijäsenmaksun, joka vuonna 2019 on 10 euroa vuosi. Se ei sisällä matkustajavakuutusta ja jäsenyytesi päättyy automaattisesti nykyisessä yhdistyksessä.

Olen seniorijäsen. Onko mobiilisovellus käytössäni?

Jos olet seniori, mobiilijäsenkortti ei ole käytössäsi.