Julkinen sektori | Ammattiliitto Pro

Julkinen sektori

Pron ja Pardian yhdistyminen

Palkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto Pro yhdistyivät 1.1.2019 alkaen. Tervetuloa jäseneksi! Tälle sivulle olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä sekä vastauksia yhdistymisestä.

Jos sinulla on kysyttävää liittymisestä, jäsenyydestä tai jäseneduista, olethan yhteydessä arkisin kello 9–15 puhelinnumeroon 09 1727 3440 tai jasenasiat@proliitto.fi

Jos sinulla kysyttävää palvelussuhteestasi tai työsuhteestasi sekä työskentelet julkisella sektorilla, olethan yhteydessä arkisin kello 8.30–16 numeroon 09 1727 3312.

Siirry suoraan kohtaan:

Jäsenyys ja jäsenmaksu

Miten Pron ja Pardian yhdistyminen vaikuttaa jäsenyyteeni?

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jäsenyyden siirto toteutetaan niin, että sillä turvataan jäsenen oikeuksien ja etuisuuksien (työttömyysturva, vakuutukset jne.) jatkuminen katkeamattomana. Edunvalvonta tapahtuu jatkossakin STTK:n, Pron, oman jäsenyhdistyksesi ja työttömyyskassasi muodostamasta edunvalvonta- ja palvelukokonaisuudesta.

Työpaikalla sinua auttaa jatkossakin oma tuttu luottamusmies ja oman jäsenyhdistyksesi toimijat. Tutut Pardian toimiston ja jäsenjärjestösi osaavat asiantuntijat ja lakimiehet ovat henkilöstön edustajien ja jäsenten käytössä silloin, kun asiat eivät ratkea työpaikalla. Henkilöstön suorat puhelinnumerot toimivat pääsääntöisesti myös jatkossa ja Prohon siirtyvän henkilöstön sähköpostiosoite on jatkossa etunimi.sukunimi@proliitto.fi.

Lisäksi Prossa työskentelee monia erityisasiantuntijoita, joiden puoleen voit kääntyä.

Koska saan uuden jäsenkortin ja jäsennumeron?

Pron uuden jäsennumeron ja jäsenkortin saat tammikuun loppuun mennessä. Prossa jäsennumero on avain etuihisi ja palveluihisi. Jäsenkorttisi toimii myös vakuutuskorttinasi.

Käytä uutta jäsennumeroasi kirjautuessasi Pron palveluihin Proplussaan ja mobiilisovellukseen. Ennen 1.1.2019 käytössä ollut vanha jäsennumerosi ei ole enää voimassa eikä sillä voi kirjautua Pron sähköisiin palveluihin.

Koska voin ladata Pron mobiilisovelluksen?

Voit ladata mobiilisovelluksen 1.1.2019 alkaen, kun olet saanut omat jäsennumerosi. Sovelluksen löydät omasta sovelluskaupastasi nimellä Ammattiliitto Pro. Se on maksuton ja toimii kaikissa Android ja iPhone -älypuhelimissa ja -tableteissa. Lisää tietoa täältä.

Haluan päivittää tietojani, miten toimin?

Tietojen päivittäminen onnistuu helposti kirjautumalla omalla jäsennumerolla Proplus.fi > Pron palvelut > Kysy jäsenpalvelusta tai Kysy työelämäpalveluista. Saat suoraan vastauksen Proplus-palveluun. Voit tehdä palvelupyynnön myös Pron mobiilisovelluksessa tai täyttää muutosilmoituslomakkeen.

Haluan työnantajan perivän jäsenmaksun palkastani, miten toimin?

Jos haluat työnantajan perivän jäsenmaksun palkastasi, tulosta ja täytä perintäsopimuslomake palkanlaskijasi kanssa. Palautta sen jälkeen allekirjoitettu lomake sähköpostitse jasenasiat@proliitto.fi.

Miten maksan jäsenmaksuni Prossa?

Jos työnantajasi perii jäsenmaksun palkastasi, niin liitto lähettää jäsenmaksutiedot työnantajallesi. Pron jäsenmaksu vuonna 2019 on 1,25 % bruttopalkasta, enintään 49 euroa. Jos maksat jäsenmaksusi itse, saat tätä varten Prosta jäsenmaksuviitteet alkuvuodesta.

En saa palkkaa. Maksanko jäsenmaksua?

Palkattomilta ajoilta sinun ei tarvitse maksaa Prolle jäsenmaksua.

Ilmoita meille palkattoman ajan alku- ja loppupäivämäärät ja päivitämme sen jäsentietoihisi. Tietosi ilmoitat meille kätevästi jäsensivuillamme Proplus.fi > Jäsentietoni > Maksuvapautusilmoitukset.

Työttömyyskassat ja ansiosidonnainen päiväraha

Työttömyyskassat

Pardialaisista jäsenjärjestöistä ja -yhdistyksistä Prohon siirtyvien jäsenten työttömyyskassat ovat siirtymisvaiheessa entiset eli JATTK-työttömyyskassa, Työttömyyskassa Statia tai Julkis- ja yksityisalojen työttömyyskassa – JYTK. He vastaavat sinulle ansiopäivärahaan, vuorottelukorvaukseena ja liikkuvuusavustukseen liittyvissä kysymyksissä. Kassaan voi olla yhteydessä soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.

JATTK-työttömyyskassa
Puhelinpalvelu palvelee numerossa 09 720 6820 tiistaisin ja torstaihin kello 9–11.30 ja keskiviikkoisin kello 12–14. Sähköpostiosoite asiakaspalvelu@jattk.fi. Ansiopäivärahahakemuksen liitteineen voi lähettää eAsioinnin kautta. Jos haluat henkilökohtaista palvelua, varaa aika sähköpostitse asiointia varten. Osoite on Hietalahdenranta 13, 8. kerros, 00180 Helsinki.

Julkis- ja yksityisalojen työttömyyskassa - JYTK
Puhelinpalvelu numerossa 020 690 069 palvelee maanantaista tiistaihin ja keskiviikosta perjantaihin kello 9–11. Sähköposti on kassa@jytk.fi​. Asiointi onnistuu myös eAsioinnin kautta. Osoite on Asemamiehenkatu 4, 00520 Helsinki.

Työttömyyskassa Pro
Puhelinpalvelu numerossa (09) 1727 3444 palvelee maanantaista perjantaihin kello 9–15. Sähköposti on kassa@proliitto.fi. Asiointi onnistuu myös sähköisen asioinnin kautta. Osoite on Selkämerenkuja 1A, PL 228, 00181 Helsinki.

Työttömyyskassa Statia
Puhelinpalvelu numerossa 020 7289780 sekä jäsenyysasioissa 020 7289790. Sähköposti on toimisto@statia.fi. Asiointi onnistuu myös sähköisen asioinnin kautta. Osoite on Ratamestarinkatu 11, 00520 Helsinki.

En saa palkkatuloa, mutta saan kassasta päivärahaa. Mitä ja miten maksan?

Mikäli sinulla ei ole palkkatuloa, mutta saat ansiopäivärahaa JATTK- tai JYTK-työttömyyskassasta, maksat kassamaksua saamastasi ansiopäivärahasta ilmoittamillamme viitteillä. JYTK-kassan kassamaksu on 7,9 euroa kuukaudessa ja JATTK-kassan maksu 6 euroa kuukaudessa. Viitteet saat jäsensivultamme.

Vuonna 2019 Statia sekä Työttömyyskassa Pro perivät kassamaksun automaattisesti etuuksien maksatuksen yhteydessä.

Apua työ- tai virkasuhteen riitatilanteisiin

Sinua auttaa työpaikalla oma tuttu luottamusmies ja oman jäsenyhdistyksesi toimijat. Tutut Pardian toimiston ja jäsenjärjestösi osaavat asiantuntijat ja lakimiehet ovat käytössäsi silloin, kun asiat eivät ratkea työpaikalla. Lisäksi Prossa työskentelee monia erityisasiantuntijoita, joiden puoleen voidaan kääntyä.

Palvelunumeromme löydät täältä.

Lukuisat jäsenedut käytössäsi

Millaisia jäsenetuja saat Pron jäsenenä?

Luottamusmies auttaa ja edustaa jäseniä

Kun työpaikalla on luottamusmies, sinun ei jäsenenä tarvitse yrittää itse selvittää lain tai työehtosopimusten määräyksiä. Luottamusmies on koulutettu tietopankki, joka edustaa ja neuvoo Pron jäseniä ja valvoo lakien ja sopimusten noudattamista. Jos kohtaat ristiriitoja työnantajan kanssa, apuun tulee ensimmäisenä luottamusmies. Luottamusmiehen valitsevat liiton jäsenet työpaikalla.

Työsuojeluvaltuutettu on turvallisuuden asiantuntija

Työsuojeluvaltuutettu on työpaikan turvallisuuden ja työhyvinvoinnin asiantuntija. Hän valvoo työpaikalla henkilöstön edustajana työsuojelulain toteutumista. Hän perehtyy työpaikkaansa koskeviin työsuojeluasioihin ja osallistuu työpaikan työsuojelutarkastuksiin. Prolainen työsuojeluvaltuutettu saa Prolta tietoa ja koulutusta tehtävänsä tueksi.

Pron asiantuntijat ympäri Suomen

Työelämän ammattilaisemme löydät Helsingin lisäksi myös Lahdesta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Lappeenrannasta, Oulusta, Seinäjoelta, Tampereelta ja Turusta. Oman aluetoimistosi asiamiehet ovat apunasi kaikissa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Ja jollet pääse käymään, eikä puhelu riitä, me tulemme mielellämme luoksesi!

Vapaa-ajan vakuutukset

Prolaisena saat automaattisesti ja maksutta matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen, joka on voimassa kaikkialla maailmassa. Matkustajavakuutus kattaa mukana matkustavat alle 20-vuotiaat perheenjäsenesi ja lapsenlapsesikin.

Lakiapua töissä ja vapaalla

Pron jäsenenä työelämäsi turvaa maksuton ja riskitön oikeusapu, työoikeuteen erikoistuneilta juristeiltamme. Jos selvitettäväksesi tulee vaikkapa naapuririita, perinnönjako tai kosteusvaurion maksaja, kysyt näistäkin asianajotoimiston lakimieheltä maksutta.

Valmennusta, tapahtumia ja koulutusta

Kun olet Pron jäsen, saat henkilökohtaisen uravalmentajan, jonka kanssa voit suunnitella osaamisesi kohdentamista, hioa hissipuhettasi tai pyytää sparrausta työnhakuun. Myös hyvinvoinnin lisääminen ja motivaation ylläpitäminen ovat valmentajien erityisalaa. Lisäksi pääset työpajoihin ja ryhmävalmennuksiin, koulutuksiin webinaareissa ja livenä paikkakunnilla ilta-aikaan. Aiheina ovat muun muassa stressin- ja ajanhallinta, vuosiloma, työaika, palkkausjärjestelmä, motivaatio ja hyvinvointi. Tutustu tapahtumiin ja ilmoittaudu tapahtumakalenterin kautta.

Lisäksi käytössäsi lukuisia muita Pron jäsenetuja! Pron jäsenenä saat lisäksi alennusta muun muassa lomakohteista, hissilipuista, risteilyiltä ja huoltoasemilta. Lisäksi pääset osallistumaan mielenkiintoisiin livekoulutuksiin ja webinaareihimme ilmaiseksi. Kaikki jäsenedut löydät tästä

Vakuutukset

Siirryn Pardiasta Prohon ja olen työiässä. Muuttuvatko vakuutukset?

Pardian jäsenjärjestöistä Prohon siirtyvät varsinaiset, työikäiset jäsenet siirtyvät Pron nykyisen jäsenvakuutuksen piiriin 1.1.2019 alkaen. Vakuutuksessa ovat vakuutettuina 17-67-vuotiaat työssä käyvät ja työttömät tai muuten tilapäisesti ilman palkkaa olevat jäsenet (myös eläkeputkessa ja määräaikaisella eläkkeellä olevat) sekä opiskelijajäsenet. Lisätietoa tästä

Mistä saan viisumi- ja vakuutustodistukset vuodenvaihteen yli sijoittuvilla matkoille?

Turvan ylläpitämälle Pron vakuutussivustolle on avattu sivu, josta palvelumaksun maksava jäsen saa tietoa matkustajavakuutuksen sisällöstä. Sieltä löytyy mm. vakuutusehdot ja tuoteseloste sekä matkavakuutustodistus, johon jäsen voi täydentää henkilötietonsa ja tulostaa todistuksen matkalle mukaan, jos ei ehdi saada jäsenkorttia ennen matkan alkua. Lisää tästä.

Lisätietoa (ja mm. matkavakuutus- ja viisumitodistus varsinaisille ja palvelumaksun maksaneille jäsenille) saat Turvan palvelunumerosta 01019 5110, asiakaspalvelu@turva.fi ja Turvan palvelutoimistoista.

Myös Prohon siirtyvät Pardian varsinaiset jäsenet pyytävät todistuksia vuodenvaihteen yli ulottuville matkoille. Myös heillä tulee olla tällaisella matkalla kaksi vakuutustodistusta: tämän vuoden loppuun voimassa oleva nykyisen vakuutusyhtiön jäsen/matkavakuutuskortti tai matkavakuutustodistus sekä 1.1.2019 voimassaololla oleva Turvasta saatava matkavakuutustodistus. 1.1.2019 klo 00 jälkeen sattuvat vahingot menevät Turvan vakuutukseen.

En ole saanut jäsenkorttia ja tarvitsen vakuutustodistuksen. Miten toimin?

Saat jäsenkorttisi tammikuussa. Mikäli korttisi ei ehdi sinulle ennen matkaasi, voit pyytää vakuutustodistuksen Turvan palvelunumerosta p. 01019 5110 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@turva.fi.

Saanko alennusta henkilökohtaisista vakuutuksistani Turvasta ja Ifistä?

Pron jäsenenä saat alennusta omiin henkilökohtaisiin vakuutuksiisi Turvasta ja Ifistä. Lisää tietoa Turvan vakuutuksesta saat puh. 010 195 110, asiakaspalvelu@turva.fi tai https://www.turva.fi/ammattiliitto-pro/jasenvakuutus.

Minulla on ollut pardialaiseen jäsenyyteen liittyviä itseotettuja vakuutuksia vakuutusyhtiö Ifissä tai Pohjolassa, ovatko alennukset voimassa vuonna 2019?

Alennukset ovat voimassa myös vuonna 2019. Näitä vakuutuksia ovat esimerkiksi itse maksetut henkivakuutukset ja kotivakuutukset. Pohjolan asiakkaat, ottakaa yhteyttä omaan jäsenyhdistykseenne.

Olen pardialaisessa jäsenjärjestön yhdistyksessä eläkkeellä oleva jäsen. Muuttuvatko vakuutukset?

Pardiasta siirtyy Prohon myös ryhmä jäseniä, jotka eivät mene yllä mainitun Pron jäsenvakuutuksen piiriin. He ovat pääasiassa eläkkeellä olevia jäseniä, ennen 1.1.2019 eläköityneitä. Heitä varten Pro on ottanut erillisen matkustajavakuutuksen. Maksamalla Pron perusyhdistyksen palvelumaksun (90 euroa vuodelle 2019) jäsen pääsee tämän vakuutuksen piiriin.

Vakuutus on muutoin samansisältöinen kuin Pron jäsenvakuutus, mutta vakuutettuina ovat Pron perusyhdistyksen palvelumaksun maksaneet jäsenet ja vakuutus on voimassa sen vuoden loppuun, jonka aikana vakuutettu täyttää sata vuotta. Vakuutus on voimassa vuoden kerrallaan.

Pron jäsenpalvelut lähettää palvelumaksulaskun automaattisesti tälle ryhmälle marras-joulukuun vaihteessa. Palvelumaksun maksamatta jättäneen jäsenen katsotaan eronneen perusyhdistyksestä 1.1.2019 alkaen.

Kuulun Ammattiliitto Pro Seniorit ry:hyn. Mitä minun tulee tietää vakuutuksista?

Pron seniorit eivät kuulu liiton varsinaisten (työikäisten) jäsenten vakuutukseen. He eivät kuulu myöskään yllä mainittuun uuteen palvelumaksun maksaneiden matkustajavakuutukseen. Pron seniorin tunnistaa esim. siitä, että hänen jäsenmaksunsa on 10 euroa.
Jäsenellä on mahdollisuus liittyä Ammattiliitto Pro Seniorit ry:n jäseneksi 1.1.2019 alkaen, mikäli hän ei halua maksaa 90 euron palvelumaksua.

Liittyminen Ammattiliitto Pro Seniorit ry:n jäseneksi on tehty mahdollisimman helpoksi. Kun jäsen saa Prosta laskun, hän voi vaihtoehtoisesti maksaa senioriyhdistyksen vuosijäsenmaksun, joka vuonna 2019 on 10 euroa ja sillä hän liittyy senioriyhdistyksen jäseneksi. Tämä vaihtoehto ei sisällä matkustajavakuutusta, mutta senioriyhdistyksen jäsenyyden perusteella hän voi ostaa Turvasta jäsenetuhintaisen matkustajavakuutuksen.
Jäsenetu on 10 % matkustajavakuutuksesta ja jäsen saa alennuksia myös muihin henkilökohtaisiin vakuutuksiinsa. Lisätietoa tästä

Yhdistykset ja luottamushenkilöt

Olen työpaikan luottamusmies. Mistä löydän työpaikkani/yhdistykseni jäsenlistauksen?

Päivitämme sähköisesti liittyneet uudet jäsenet jäsenrekisteriin liittymisilmoituksen saatuamme. Yhdistyksen hallituksen jäsenet näkevät uusien jäsenten tiedot Proplussassa 15–30 minuutin viiveellä. Saat listan eronneista ja liittyneistä jäsenistä: Proplus.fi > Jäsentietoni > Raportit.

Olen luottamus tai työsuojeluvaltuutettu, mutta omissa tiedoissani ei ole tästä merkintää. Miten toimin?

Tiedot siirtyvät automaattisesti rekisteriimme tammikuun aikana. Halutessasi voit ilmoittaa tehtävästäsi myös lomakkeella. Kun olemme käsitelleet tiedon, näet Proplussassa jäsenlistauksen työpaikkasi jäsenistä.

Olen yhdistyksen hallituksen jäsen. Näenkö oman yhdistykseni jäsenten tiedot jäsenrekisterissä?

Pardia-taustaisten yhdistysten puheenjohtajat ovat saaneet sähköisen uutiskirjeen ja ohjeet, miten toimihenkilöilmoitus toimitetaan Prolle. Toimihenkilöilmoituksella yhdistykset ilmoittavat yhdistyksen hallituksessa toimivien henkilöiden tiedot.

Toimihenkilöilmoituksen voit tehdä meille kirjautumalla omalla jäsennumerolla osoitteeseen Proplus.fi > Jäsentietoni > Toimihenkilöilmoitus.

Tiedot saatuamme päivitämme ne jäsenrekisteriin. Sen jälkeen yhdistyksen hallituksen jäsenet voivat muodostaa Proplussassa jäsenlistauksia ja osoitetiedostoja oman yhdistyksensä jäsenistä.

Jäsenlistaukset ja osoitetiedostot sekä uudet ja eronneet yhdistyksen jäsenet

Pardia-taustaisille puheenjohtajille on jo päivitetty tehtävä jäsenrekisteriimme. He pääsevät Proplussan jäsenrekisteriin ja voivat muodostaa jäsenlistauksia sekä osoitetiedostoja kohdasta Proplus.fi > Jäsentietoni > Raportit.

Samasta kohdasta he pystyvät myös tulostamaan yhdistykseensä liittyneiden ja eronneiden jäsenten listauksen 1.1.2019 alkaen.

Kun saamme sähköisen liittymisilmoituksen jäseneltä, päivittämme sen jäsenrekisteriin. Yhdistyksen hallituksen jäsenet näkevät uusien jäsenten tiedot Proplussan Kilta-jäsenrekisterissä 15–30 minuutin viiveellä. Yhdistyksen hallitus hyväksyy jäsenensä seuraavassa hallituksen kokouksessa.

Mikäli yhdistysten listoilla on jäseniä, joita he eivät hyväksy yhdistykseen, yhdistys ilmoittaa siitä jäsenpalveluun ja me etsimme Pron jäsenohjausmallin mukaisesti jäsenelle uuden yhdistyksen.

Seniorit ja eläkkeellä olevat jäsenet

Pardialaisessa jäsenjärjestön yhdistyksessä eläkkeellä oleva jäsen

Ennen 1.1.2019 eläköityneillä jäsenillä on mahdollisuus jäädä perusyhdistyksen jäseneksi ilman liiton henkilöjäsenyyttä. Jäsenyys edellyttää palvelumaksun maksamista vuonna 2019. Palvelumaksu on 90 euroa vuodessa ja jäsenyys jatkuu vuoden kerrallaan. Ammattiliitto Pro lähettää palvelumaksulaskun automaattisesti kaikille Pardian jäsenjärjestöjen eläkkeellä oleville jäsenille loppuvuoden aikana.

Palvelumaksu sisältää matkustajavakuutuksen, jonka Pro on ottanut Vakuutusyhtiö Turvalta. Palvelumaksun maksamatta jättäneen jäsenen katsotaan eronneen perusyhdistyksestä 1.1.2019 alkaen.

Ammattiliitto Pro Seniorit ry

Sinulla on myös mahdollisuus liittyä Ammattiliitto Pro Seniorit ry:n jäseneksi 1.1.2019 alkaen. Mikäli liityt senioriyhdistykseen, jäsenyytesi päättyy nykyisessä pardialaisessa jäsenjärjestön yhdistyksessä.

Voit maksaa valtakunnallisen Ammattiliitto Pron senioriyhdistyksen vuosijäsenmaksun, joka vuonna 2019 on 10 euroa vuosi. Se ei sisällä matkustajavakuutusta ja jäsenyytesi päättyy automaattisesti nykyisessä yhdistyksessä.

Olen seniorijäsen. Onko mobiilisovellus käytössäni?

Jos olet seniori, mobiilijäsenkortti ei ole käytössäsi.

Tutustu jäsenetuihisi

Oikeudellinen neuvonta, lakipalvelut, Pro Noste -urapalvelut, lomapaikat, koulutusta sekä webinaareja – nämä kaikki ja paljon muuta! Tutustu jäsenetuihisi sekä jäsenetuesitteeseen.