ICT-alan työsaarto | Ammattiliitto Pro

Mitä työsaarto tarkoittaa?

Työsaarto on tukilakon kaltainen työtaistelutoimenpide, jossa muiden yritysten työntekijät kieltäytyvät työskentelemästä saarron alaisten yritysten kanssa. Tämä siis tarkoittaa, ettei saarron piirissä olevien yritysten tilaamia töitä tehdä.

Miten työsaarto vaikuttaa ICT-alan työpaikolla toimihenkilöiden tekemiseen?

Esimerkiksi mitään uusia tilauksia ei toimiteta, eikä myöskään mahdollisia vikoja korjata. Työsaarron alaiset työt jätetään odottamaan ja ne tehdään vasta sen jälkeen, kun saarto on ilmoitettu päättyneeksi.

Voiko tehdä muita kuin työsaarron alaisia töitä?

Kyllä voi, kaikille muille asiakkaille työt tehdään normaalisti. Vain työsaarron alaiset työt jäävät odottamaan.

Miksi työsaartoon mennään?

Työsaarto on tukitoimi ja sen tarkoitus on nopeuttaa työehtosopimuksen syntymistä Rahoitusalalle ja Danske Bankiin.

Pitääkö minun ilmoittaa työnantajalle, jos aion osallistua työsaartoon?

Ei tarvitse, Ammattiliitto Pro ottaa vastuun saarrosta. Mikäli ilmenee ongelmia ota yhteyttä omaan luottamusmieheesi.

Työnantaja kysyy, voisinko tehdä etätöitä työsaarron aikana. Mitä vastaan?

Kyllä voit, mutta et työsaarron alaisia töitä.

Työnantaja uhkailee ja yrittää kerätä nimilistoja työsaartoon osallistujista. Miten toimin?

Ilmoitat asiasta luottamusmiehelle tai liiton asiamiehelle.

Mitä tarkoittaa työsaarron alainen työ?

Kaikkea työtä mitä muuten tehtäisiin työsaarron alaisille yrityksille.

Voiko menettää tulospalkkioni, jos osallistun työsaartoon enkä tee määrättyjä töitä?

Et voi, liiton asettama työsaarto on laillinen työtaistelutoimenpide. Mikäli työnantaja toisin väittää, ota yhteyttä luottamusmieheesi tai liiton asiamieheen.

Työskentelen ICT-alalla toimihenkilötyössä. Onko Pro oikea liitto minulle?

Kyllä on. Ammattiliitto Pro neuvottelee ICT-alan työehtosopimuksen toimihenkilöille.

Sain Prolta sähköisen jäsenkirjeen, jossa kerrottiin ICT-alan työsaarrosta. En ole varma työskentelenkö ICT-alalla vai onko liiton jäsenrekisterissä sopimusala edellisen työnantajan jäljiltä. Kuuluuko minun osallistua työsaartoon?

Ota yhteyttä luottamusmieheen tai liiton asiamieheen.

Työpaikallani sovelletaan kolmea eri työehtosopimusta ja osalla on Pron ICT-alan työehtosopimus. Osallistuvatko työsaartoon vain ne, joihin sovelletaan ICT-alan toimihenkilöiden työehtosopimusta?

Vain ICT-alan toimihenkilöiden työt kuuluvat työsaarron piiriin.

Maksetaanko työsaartoon osallistumisesta lakkoavustusta?

Ei makseta.

Kaveri on kiinnostunut liittymään Prohon nyt ennen työsaartoa. Miksi hänen kannattaa liittyä?

Hän saa parhaimman työsuhteen edunvalvonnan sekä lainopillisen neuvonnan. Toimihenkilöiden edunvalvonta ja neuvotteleminen on tehokkainta, kun kaikki kuuluvat liittoon. Lisäksi Pro tarjoaa erinomaiset jäsenedut. Liittyminen onnistuu helposti tästä.

Olen lomalla työsaarron aikana. Miten työsaarto vaikuttaa minuun?

Ei mitenkään, jatkat normaalisti lomaasi. Mikäli lomalta paluun jälkeen työsaarto jatkuu, niin silloin osallistut siihen.

Jos sairastun työsaarron alkaessa tai sen aikana, mitä teen?

Jäät normaalisti sairauslomalle.

Työnantajani ei ole järjestäytynyt, mutta työskentelen ICT-alalla. Osallistunko työsaartoon?

Jos sinuun sovelletaan Pron ICT-alan työehtosopimusta yleissitovuuden kautta, osallistut työsaartoon. Tiedon pitäisi löytyä omasta työsopimuksestasi.

Työpaikalla on käytössä kaupan alan työehtosopimus ja osa kuuluu Prohon. Miten he menettelevät työsaartotilanteessa?

Työsaarto ei koske kaupan alan työehtosopimuksen alaisia töitä.

Olen opiskelijajäsen ja työskentelen ICT-alan yrityksessä. Osallistunko minäkin työsaartoon?

Kyllä, kaikki Pron jäsenet ICT-alalla osallistuvat työsaartoon.

Työpaikallamme on käytössä voittopalkkiojärjestelmä, josta jaetaan palkkiota henkilöstölle vuosittain tiettyjen ehtojen täyttyessä. Sen ehdoissa todetaan, että palkkion saaminen edellyttää työrauhavelvoitetta (pois lukien valtakunnalliset selkkaukset) ja mikäli työmarkkinajärjestöjen päätökset aiheuttavat muutoksia, jotka vaikuttavat voittopalkkiojärjestelmään, otetaan ne huomioon järjestelmää sovellettaessa. Miten palkkion kanssa menetellään, jos tulee työsaarto?

Voittopalkkiota ei menetä työsaarron vuoksi.

Jos työsaarto toteutuu, osallistuvatko kaikki toimihenkilöt liitosta riippumatta vai vain kaikki toimihenkilöt, jotka ovat Pron jäseniä?

Kaikki ICT-alan toimihenkilöt osallistuvat saartoon.

Miten vuorotyössä olevien työsaarto alkaa?

Työsaarron aikana tehdyt vuorot kuuluvat työsaarron piiriin. Jos vuoro on ehtinyt alkaa ennen saarron alkamista, keskeytetään saarron kohteena olevien yritysten töiden teko saarron alkaessa.

Liity jäseneksi tästä Takaisin sivun alkuun