Rahoitusalan lakko | Ammattiliitto Pro

Lakkoavustus Lomat ja muut poissaolot lakon aikana Liity jäseneksi tästä

Hae lakkoavustus 28.-29.12.2017 lakkoon tästä Hae lakkoavustus 4.-5.1.2018 lakkoon tästä

Lataa lakkolennäkki-pdf yleisölle

Miten vuorotyössä olevien lakko alkaa?

Lakko alkaa vuorotyössä myös torstaina 28.12.2017 kello 6.00, vaikka työvuorosi olisi kesken.

Entä ylityökielto, onko se edelleen voimassa?

Ylityökielto jatkuu edelleen ja niin kauan kunnes neuvotteluissa saavutetaan osapuolia tyydyttävä ratkaisu.

Miksi lakkoon?

Annoimme lakkovaroituksen, jotta saisimme työnantajan neuvottelemaan aidosti ja tuloksia aikaan. Tavoitteemme on edelleen saada aikaan uusi työehtosopimus neuvottelemalla ja oikeudenmukaisin ehdoin. Kerroimme 13.12. lähettämässämme jäsenkirjeessä lakon taustoista ja syistä.

Pitääkö minun ilmoittaa työnantajalle, että olen mukana lakossa?

Työnantajalla ei ole oikeutta kysyä eikä sinun tarvitse vastata tähän kysymykseen.

Työnantaja kysyy, voisinko tehdä etätöitä lakon aikana. Mitä vastaan?

Myös etätyö on lakonalaista, joten sitäkään et tee lakon aikana.

Työnantaja uhkailee ja aikoo kerätä nimilistoja lakkoon osallistuvista. Miten toimin?

Ilmoita heti asiasta luottamusmiehellesi, joka on yhteydessä Pron toimistoon. Emme hyväksy tällaista toimintaa, koska työntekijällä on laillinen oikeus osallistua lakkoon. Työriitojen sovittelusta annetussa laissa (1962/420, 7 §) edellytetään, että työnseisauksesta tai sen laajentamisesta on ilmoitettava kirjallisesti viimeistään kahta viikkoa ennen lakkoa valtakunnansovittelijan toimistoon sekä vastapuolelle. Pro on hoitanut ilmoituksen 13.12. eikä sinun tarvitse ilmoittaa lakosta työnantajallesi.

Mitä tarkoittaa lakonalainen työ?

Pro on asettanut kaikki rahoitusalan työehtosopimuksen mukaiset tehtävät lakon alaiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että
lakkoon osallistuvat kaikki työehtosopimuksen soveltamisen piirissä olevat henkilöt. Työehtosopimuksen ulkopuolelle on rajattu (tes 1§ 3. kohta) ainoastaan yrityksen ylin johto, liikepankkien sivukonttoreiden johtajat, henkilöstöpäälliköt, siivoojat ja talonmiehet. Lakko koskee siis esimerkiksi myös asiantuntijajohtajia ja lakimiehiä jne.

Jotkut esimiehet ovat jopa uhkailleet seuraamusmenettelyllä, mikäli henkilö osallistuu työtaistelutoimenpiteisiin. Uhkaukset ovat perusteettomia. Lakko on täysin laillinen ja järjestöt edellyttävät, että kaikki työehtosopimuksen soveltamisen piiriin kuuluvat työntekijät osallistuvat työtaisteluun. Laillisiin työtaistelutoimenpiteisiin osallistumisesta ei seuraa kenellekään mitään rangaistusta.

Jos lakko toteutuu, ovatko lakossa kaikki liitosta riippumatta vaiko vain Pron jäsenet?

Kaikki rahoitusalan asiantuntijat, esimiehet ja toimihenkilöt menevät lakkoon riippumatta siitä ovatko he Pron tai jonkun toisen järjestön jäseniä.

Sain Prolta jäsenkirjeen, jossa kerrottiin rahoitusalan lakosta. En ole varma työskentelenkö rahoitusalalla vai onko jäsentiedoissani sopimusala edellisen työnantajan jäljiltä. Kuuluuko minun mennä lakkoon?

Tarkista tilanne ottamalla yhteyttä luottamusmieheesi tai oman alueesi rahoitusalasta vastaavaan Pron sopimusala-asiamieheen.

Työskentelen rahoitusalalla, mutta työnantajani ei ole järjestäytynyt. Olenko lakossa?

Osallistut lakkoon, jos sinuun noudatetaan rahoitusalan työehtosopimusta, jonka tiedot pitäisi löytyä omasta työsopimuksestasi.

Työpaikallani on käytössä kaupan alan työehtosopimus ja osa meistä kuuluu Prohon. Miten toimimme lakkotilanteessa?

Vaikka kuulutte Prohon, teihin noudatetaan eri alan työehtosopimusta. Lakko ei koske teitä.

Voiko työnantaja kerätä puhelimeni tai tietokoneeni pois, jos ne ovat luontoisetu?

Lakon aikana työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Työnantajan ei tarvitse maksaa myöskään
luontoisetuja, jotka ovat osa palkkaa. Näin ollen auto-, lounas- ja puhelinetu voidaan poistaa lakon ajaksi – myös välineet, jotka käytännössä tarjoavat edun käyttöösi.

Päivitä jäsentietosi

Viestimme sinulle sopimusneuvotteluiden ja työtaistelutoimien aikana eri välineillä. Käytössä ovat näiden sähköpostiuutiskirjeiden lisäksi tarvittaessa myös tekstiviestit. Päivitä jäsentietoihisi oma henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi, jotta varmistat tiedonsaannin lakonkin aikana.

Se onnistuu kätevästi kirjautumalla omalla jäsennumerollasi Proplussaan proplus.fi ja klikkaamalla kuvasi alta kohtaa Jäsentietoni. Etkö ole aikaisemmin käyttänyt Proplussaa? Kirjautumissivulta löydät ohjeet siitä, miten se tapahtuu. Jäsennumeron löydät mobiilisovelluksestamme ja muovisesta jäsenkortistasi.

Liity jäseneksi tästä

Lakkoavustus

Minkä suuruinen on lakkoavustus ja miten voin hakea sitä?

50 euroa työpäivältä, jolloin ollaan lakossa. Avustus on verollista. Hakuohjeet ja -linkin lähetämme erikseen tiedoksesi sähköpostitse.

Maksetaanko lakkoavustuksesta veroa?

Lakkoavustuksen veroton osuus on 16 euroa ja verollinen 34 euroa päivässä (TVL 88§). Veroprosentti on 25 eli nettona avustus on 41,45 euroa päivältä.

En kuulu Prohon. Saanko lakkoavustuksen, jos liityn ja osallistun lakkoon?

Maksamme lakkoavustusta, jos liityt Prohon ennen kuin lakko alkaa. Jos liityt Prohon lakon jo alettua, maksamme avustusta siitä päivästä, kun liityit.

Kuulun toiseen liittoon kuin Pro. Kun osallistun lakkoon, saanhan lakkoavustuksen ja kuka sen minulle maksaa?

Mikäli olet YTN:n jäsen, YTN maksaa sinulle lakkoavustusta. Jos kuulut muuhun liittoon, Pro maksaa sinulle lakkoavustuksen ja perii sen liitoltasi.

Kuulun YTK-kassaan (ns. Loimaan kassa). Saanko lakkoavustusta?

Et, koska YTK-työttömyyskassa ei ole ammattiliitto.

Teen lakonalaista työtä enkä kuulu mihinkään liittoon. Saanko lakkoavustuksen, jos menen lakkoon?

Lakkoavustuksen saa vain ammattiliiton jäsen. Lakkoon sinun on kuitenkin osallistuttava, joten kannattaa liittyä Pron jäseneksi. Se käy helposti osoitteessa liitypro.fi.

Vaihdoin liittoa ja liityin Prohon. Mitä käy työttömyysturvalleni, ei kai työssäoloajan laskeminen ala alusta?

Ansiosidonnainen työttömyysturvasi tai sen kertyminen ei katkea – kunhan huolehdit siitä, että liityt uuteen liittoon kuukauden kuluessa siitä, kun erosit vanhasta.

Uusillekin jäsenille täysi lakkoavustus

Olemme saaneet puheluita rahoitusalalla työskenteleviltä, jotka eivät ole Pron jäseniä. He ovat olleet huolissaan mahdollisen lakon ajan toimeentulostaan. Kerrothan näille työkavereillesi, että kaikki ennen lakkoa Prohon liittyvät asiantuntijat, esimiehet ja toimihenkilöt saavat täyden lakkoavustuksen koko lakon ajalta. Jäseneksi voi liittyä osoitteessa liitypro.fi.

Olen opiskelijajäsen ja työskentelen opintojeni ohessa rahoitusalan yrityksessä. Maksetaanko minulle lakkoavustus työvuoroluettelon mukaisilta työpäiviltä lakon aikana?

Lakkoavustus maksetaan työpäiviltä.

Kuulin, että Pron jäsenenä pitäisi olla vähintään kuusi kuukautta, että saa lakkoavustuksen. Onko näin?

Tässä sekoitetaan kaksi eri asiaa. Tuo ei koske lakkoavustusta, vaan liittyy ansiosidonnaisen työttömyysturvan työssäoloehtoon. Lisää tietoa siitä löydät Työttömyyskassa Pron verkkosivuilta

Liity jäseneksi tästä Takaisin sivun alkuun

Lakon kanssa samanaikaiset poissaolot

Jos lakon aikana sinulla on jokin muu poissaolo, sen katsotaan johtuvan ensin alkaneesta syystä. Kyseessä on niin sanottu aikaprioriteettiperiaate. Jos olet sopinut ennen lakkovaroituksen jättämistä esimerkiksi tes-vapaasta lakon ajalle torstaista 28.12. perjantaihin 29.12, olet tes-vapaalla.

Olen lomalla lakon aikana. Miten lakko vaikuttaa minuun?

Jos lomasi on alkanut ennen lakkoa, olet lomalla. Loman päätyttyä liityt mukaan lakkoon, mikäli se on edelleen käynnissä. Jos lakko alkaa ennen lomaasi, siirtyy se myöhemmin pidettäväksi. Sovit uudesta loma-ajankohdasta esimiehesi kanssa lakon jälkeen.

Jos sairastun ennen lakkoa tai sen aikana, mitä teen?

Jos sairauslomasi alkaa ennen lakkoa, olet sairauslomalla palkallisesti ja sen päätyttyä liityt mukaan lakkoon.
Jos sairastut lakon aikana, olet sairauslomalla palkattomasti.

Vaikuttaako lakko äitiysvapaaseeni?

Jos äitiysvapaasi ja siten myös työnantajan palkanmaksuvelvollisuus ovat alkaneet ennen lakon käynnistymistä, äitiysvapaasi ajalta maksetaan palkka normaalisti – ja siten myös lakon ajalta.

Mikäli äitiysvapaasi alkaa lakon aikana, työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa äitiysvapaa-ajan palkkaa ennen lakon päättymistä. Äitiysvapaan palkallinen jakso ei kuitenkaan kulu lakon aikana. Työnantajan palkanmaksuvelvoite vain siirtyy lakon alkamisen jälkeiseen aikaan.

Olen opintovapaalla. Vaikuttaako lakko siihen?

Lakko tai työsulku ei vaikuta sovitun opintovapaan ehtoihin. Opintovapaa määräytyy opintovapaalain ja -asetuksen mukaan.

Muita kysymyksiä

Onko työterveyshuolto käytössäni lakon aikana?

Kyllä on.

Työpaikallamme on käytössä voittopalkkiojärjestelmä, josta jaetaan palkkiota henkilöstölle vuosittain tiettyjen ehtojen täyttyessä. Sen ehdoissa todetaan, että palkkion saaminen edellyttää työrauhavelvoitetta (pois lukien valtakunnalliset selkkaukset) ja mikäli työmarkkinajärjestöjen päätökset aiheuttavat muutoksia, jotka vaikuttavat voittopalkkiojärjestelmään, otetaan ne huomioon järjestelmää sovellettaessa. Miten palkkion kanssa menetellään, jos tulee lakko?

Et menetä voittopalkkiotasi lakon vuoksi.

Liity jäseneksi tästä Takaisin sivun alkuun