LO vaatii 2,8 prosentin palkankorotuksia | Ammattiliitto Pro

LO vaatii 2,8 prosentin palkankorotuksia

1.11.2016 klo 10:20

Ruotsin suurin palkansaajakeskusjärjestö vaatii työntekijöille 2,8 prosentin palkankorotusta vuonna 2017. – Ruotsin talous on vahva, liitosta todetaan.

Pro Uutiset

Ruotsin suurin palkansaajakeskusjärjestö Landsorganisationen i Sverigen (LO) hallitus päätti perjantaina 28. lokakuuta neuvottelutavoitteestaan. LO vaatii 2,8 prosentin ja vähintään 672 kruunun palkankorotuksia työntekijöille vuoden 2017 sopimusneuvotteluissa.

LO:n puheenjohtajan Karl-Petter Thorwaldssonin mukaan LO:n esitys takaa palkansaajille oikeudenmukaisen osuuden Ruotsin kasvusta ilman, että maan kilpailukyky heikkenee.

Yli 24 000 kruunua kuukaudessa tienaaville palkankorotus olisi 2,8 prosenttia ja alle 24 000 kruunua kuussa tienaaville korotus olisi 672 kruunua. LO:n mukaan tarkoitus on varmistaa, että myös pienituloiset hyötyisivät uudesta sopimuksesta mahdollisimman paljon. Vaatimuksella varmistetaan, että työmarkkinoilla kaikista heikoimmassa asemassa olevien tilannetta saadaan parannettua.

– Ruotsalainen ammattiyhdistysliike tekee töitä kehittääkseen neuvottelujärjestelmää, joka mahdollistaa mahdollisimman laajan yhtenäisyyden niin, että myös matalapalkka-alat pysyvät mukana palkkojen kehityksessä, toteaa Thorwaldsson.