Kestääkö tuotteen alkuperä päivänvaloa? | Ammattiliitto Pro

Kestääkö tuotteen alkuperä päivänvaloa?

Riittääkö kuluttajan aiheuttama paine mainehaitasta pitämään vaatteiden ja teollisuustuotteiden valmistuksen eettisenä? Vai tarvittaisiinko järeämpi laki? Yhdeksän keskustelijaa ja kolme debattia valotti yritysvastuuta monesta suunnasta Suomi Areenalla.
Teksti Katja Palhus
Kuvat Nina Tuomainen
Yritysvastuuetkoilla kansanedustaja Sanna Marin, vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen SOKsta ja puheenjohtaja Jorma Malinen Prosta.

Yritysten odotetaan kertovan toiminnastaan, tehtaistaan ja alihankkijoistaan entistä enemmän. Vaan kenen pitäisi vastata siitä, että tuote on valmistettu eettisesti?

- On aika vaikeaa, jos yksittäisen ihmisen pitää selvittää tuotteen alkuperää, totesi kansanedustaja Sanna Marin (sd.) Tampereelta. Hän osallistui Yhteisvastuuetkot-debattiin Suomi Areenalla Porissa torstaina.

Helppoa ei ole virkamiehelläkään. Pirkanmaalla on selvitetty julkisten ostojen alkuperää ja esimerkiksi katukiveysten ja pesulapalveluiden kilpailuttamista.

- Julkiset hankinnat ovat hyvä työkalu tuotannon vastuullisuuden edistämiseen, mutta kunnatkaan eivät ole riittävän suuria ostajia muuttamaan globaaleja tuotantoketjuja. Tarvitaan lainsäädäntöä, joka velvoittaa jok’ikisen kunnan varmistamaan, että niiden tuotteet on kestävästi valmistettu, Marin arvioi.

Parannettavaa riittää

Kaupparyhmä SOK on jo vuosia selvittänyt myymiensä tuotteiden alkuperää.

- Verkostosta, joka on jo saatu valvonnan piiriin, löytyy harvemmin kaikkein vakavimpia rikkomuksia kuten lapsityötä. Parannettavaa silti on, kertoi vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen SOK:sta.

- Meillä on yhteistyötä eurooppalaisten kauppaketjujen kanssa ja työkalujamme ovat auditointi, yhteiset koulutukset ja yhteinen poliittinen vaikuttaminen riskimaissa. Vapaa kansalaisyhteiskunta kuitenkin avainasemassa epäkohtien tunnistamisessa, sanoo Rankinen.

Demokraattinen yhteiskunta sai kannatusta myös puheenjohtaja Jorma Maliselta Ammattiliitto Prosta.

- Ay-liike tekee kansainvälisesti tärkeää työtä työolojen ja järjestäytymisvapauden puolesta.

Malisen näkemyksen mukaan on kuitenkin mahdollista, että globaalit tuotantoketjut ovat läpinäkyviä silloin, kun tilaajayritys sitä vaatii.

- Yrityksillä on sitä kautta vahva vaikutusmahdollisuus, totesi Malinen.

Malinen ei kannata sellaista sääntelyä, joka estää toimimasta yritysten kanssa, jotka toimivat epäeettisesti arvoketjuissa.

- Suomi on liian pieni sitä estämään. Meidän täytyy olla epäeettisten ketjujen sisällä vaikuttamassa eettisen toiminnan kehittymiseen.

Edistystä lailla vai hyvällä tahdolla?

Valtioilla on velvollisuus suojella ihmisoikeuksia, mutta lapsityötä ja pakkotyötä esiintyy yhä. Yritysvastuuetkot-keskustelussa palattiin monta kertaa siihen, pitäisikö yritysvastuusta säätää laki, vai riittääkö se, että yritys itse ilmoittaa toimivansa vastuullisesti.

- Tällä hetkellä vastuu on kuluttajalla, totesi toiminnanjohtaja Sonja Vartiala Finnwatchista.

Kansanedustaja Marin vaati uutta lainsäädäntöä Suomeen.

Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja Heidi Hautala (vihr.) arvioi, että ollaan lähellä sitä hetkeä, jolloin tarvitaan yhteiset pelisäännöt EU-tasolla. - Huolellisuusvelvoitteesta kuullaan ainakin tulevaisuudessa. Se tarkoittaa sitä, että yritys sitoutuu läpivalaisemaan koko hankintaketjunsa.

Kyllä yritysvastuun jykevöittäminen vie asiaa eteenpäin, totesi kansanedustaja Juhana Vartiainen (kok).

- Lopulta en usko, että parempaa saadaan ilman demokratiaa ja järjestäytymisoikeuksia niissä maissa, joissa tuotanto tapahtuu.

Vartiaisen mielestä tuotteiden boikotointi sen sijaan ei vaikuta työläisen valintavaihtoehtoihin köyhissä maissa.

Tapahtuman järjestivät Ammattiliitto Pro, Finnwatch, kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa, Reilu kauppa, Suomen UNICEF ja Viestintätoimisto Ahjo

Keskustelun voi nähdä kokonaan Katsomossa.

Mitä ajatuksia keskustelu herätti yleisössä?

- Tuotantoketjujen yritysvastuuasiat ovat luottamustoimiselle hankalia asioita. Viranomaisella oltava riittävästi resursseja puuttua asiaan, sanoo Pron edustajiston puheenjohtaja ja Meyerin telakan pääluottamusmies Osmo Salo,joka seurasi keskustelua yleisöstä.

Salosta on tärkeää, että yritysvastuu on seuraavan hallituksen hallitusohjelmassa, jotta asioille tapahtuisi tulevaisuudessa enemmän.

Salo on kansainvälisissä ay-yhteyksissa huomannut paljon edistystä yritysvastuussa.

- Toisaalta tuli mieleen myös niiden kaivosyhtiöiden toiminta Suomessa, jotka vievät hillot ja jättävät sotkut siivottaviksi.

Tilaa ProStoorit
sähköpostiisi kerran kuussa.