Med intäkterna från Näsdagen görs det gott | Ammattiliitto Pro

Med intäkterna från Näsdagen görs det gott

13.11.2018 klo 11:27

Pro-medlemmarna insamlade till Näsdagen en väldig pott på 58 927 euro, med vilken vi hjälper barnen som har det sämst. Också maten som blev över från Pro on Stage-evenemanget donerades till dem som är utan fast bostad.

Pro Nyheter / Bild: Yle TV2:s Näsdagssändning

Fackförbundet Pros föreningar och medlemmar insamlade under hösten medel till Näsdagsinsamlingen. Insamlingen gav sammanlagt 58 927 euro, berättar Pros ordförande Jorma Malinen.

– Det är verkligt fint att medlemmarna kom med för att idka välgörenhet. Vi ville som grupp göra bra saker och samla in pengar till de barn som faktiskt behöver hjälp. Stort tack till alla som deltagit i insamlingen och det fantastiska Pro on Stage-evenemanget, tackar Malinen.

Under Pro on Stage-evenemanget belönades två Pro-föreningar som insamlat mest pengar. Av de stora föreningarna donerade Lentoalojen toimihenkilöt Pro ry 1 745 euro och av de mindre föreningarna Viestinnän Pro ry 1 258 euro.

Malinen utmanar andra fackförbund, företag och organisationer.

– Tillsammans kan vi göra mer, säger han.

Fram till Näsdagen inbringade insamlingen oerhörda 2,3 miljoner euro och Pros insamling var den största bland samarbetspartnerna. Insamlingen fortsätter till årets slut.

Med Näsdagens medel stöder man barnen

I år hjälper Näsdagen barn i 17 länder i Afrika, Asien och Sydamerika.

Tack vare finländarnas donationer har Näsdagen under årens lopp hjälpt miljoner barn. Organisationerna som är med i Näsdagen arbetar för att barnen i den svagaste ställningen skulle ha möjlighet till ett gott liv. Med arbetet har man fått till stånd hållbara resultat, som barn, familjer och gemenskapen kring dem har nytta av.

Näsdagens donationer har också möjliggjort det att mer än miljoner människor fått kunskap och färdigheter om näring. Med de insamlade medlen främjar organisationerna barnens utbildning, trygghet, hälsa och tillgång till näring.

Pro on Stage-evenemangets mat till bostadslösa

Fackförbundet Pros chef för medlemstjänsterna Sirpa Lappi berättar att maten som blev över från Pro on Stage-evenemanget gavs till två hem för bostadslösa.