Pros Arbetsplatsradar hjälper och automatiserar jobbsökning | Ammattiliitto Pro

Pros Arbetsplatsradar hjälper och automatiserar jobbsökning

17.12.2018 klo 12:38

Funderar du på ett nytt jobb? Pros Arbetsplatsradar hjälper dig att hitta rätt i djungeln av lediga tjänster. Genom att prenumerera på annonser kan du också hålla koll på vad som sker inom din egen bransch fastän du inte aktivt letar efter något nytt just nu.

ProStoori | Text: Michaela von Kügelgen

Radarn kan bli som en assistent i jobbsökandet

– Nästan 80 procent av alla arbetstagare är intresserade av nya arbetsmöjligheter men det är få som aktivt söker nytt jobb. Med Arbetsplatsradarn kan vi sammanföra arbetstagare och arbetsplatser, berättar Martti Kuusanmäki från Duunitori.

Duunitori är en sökmotor för arbetsplatser och innehåller alla lediga jobb som finns i Finland. Med hjälp av den insamlade datan har man kunnat klassificera ungefär 10 000 uppgiftsbenämningar från alla branscher.

I ett samarbete mellan Duunitori och Pro har man skapat medlemstjänsten Arbetsplatsradar som kombinerar data om medlemmarnas kompetens med Duunitoris digra arbetsplatsutbud. Eftersom det finns mycket information om lediga jobb är tanken att Arbetsplatsradarn ska göra det enklare att hitta relevant information – och att informationen ska vara lättillgänglig.

– Vi har strävat efter att underlätta jobbsökandet med hjälp av klassificeringar och skräddarsydd information, säger Kuusanmäki.

Responsen från användarna har varit övervägande positiv.

Automatiska meddelanden om nya jobb

Tanken med Pros Arbetsplatsradar är att det ska vara så lätt som möjligt att hålla koll på nya jobb som lediganslås. Man kan till exempel ställa in radarn så att den automatiskt skickar meddelanden om nya jobb – varje dag eller kanske en gång i veckan. Det finns också en mobilapplikation.

– Om man till exempel är intresserad av ett visst område eller en bransch kan radarn bli som en assistent i jobbsökandet, berättar Martti Kuusanmäki.

Tjänsten utvecklas hela tiden enligt den respons som kommer från användarna. Men redan nu finns det en rad smarta funktioner. Det går till exempel att söka på ett jobb utan att veta den exakta titeln i och med att systemet känner igen flera benämningar på samma jobb. Så småningom blir det också möjligt att sortera annonser enligt språk om du vill hitta ett jobb på svenska.

Håll koll på din bransch

Fastän du just nu inte aktivt söker jobb rekommenderar Martti Kuusanmäki ändå att ta i bruk Pros Arbetsplatsradar. Det är en avgiftsfri tjänst för medlemmarna och förpliktar inte till något.

– Du kan använda den som informationskälla. Ställ in radarn och se vad som händer inom din bransch, vilket kunnande andra företag söker, vad konkurrenterna gör och hur branschen utvecklas, säger Kuusanmäki.

Tack vare att Arbetsplatsradarn samlar information om alla lediga jobb till ett ställe är det enkelt att följa med.

– Det är viktigt att veta hurdana arbetsmöjligheter som finns. Det blir en sorts marknadsöversikt.

Det finns också mycket information för alla som mer aktivt funderar på att söka jobb.

– Studerande kan bekanta sig med vilka branschhelheter som finns och arbetslösa kan se hur möjligheterna ser ut. Antalet lediga jobb berättar mycket om situationen. Finns det jobb i min egen bransch där jag bor? Vilken typ av jobb finns det?

Lämna digitala fotspår efter dig

Martti Kuusanmäki poängterar att arbetslivet är inne i en brytningsperiod. Det är få som jobbar på samma jobb från utexaminering till pension. Med Duunitori och Pros Arbetsplatsradar vill man därför göra arbetslivet och dess förändringar mer konkreta.

– Vi strävar efter att hämta möjligheterna närmare människorna. Hur ser arbetsplatsutbudet ut när marknaden ständigt förändras?

Och oberoende av i vilket skede man är i arbetslivet betonar Martti Kuusanmäki att det är viktigt att lämna digitala fotspår efter sig. I de flesta fall är en LinkedIn-profil ett bra sätt att börja.

Det är också bra att hålla sig uppdaterad fastän man inte letar efter nytt jobb just nu.

– Det lönar sig att söka och sniffa på jobb och upprätthålla de färdigheterna. När man sedan hittar ett jobb som man verkligen är intresserad av är det först då som själva processen börjar, påminner Kuusanmäki.

3 konkreta tips för dig som funderar på att söka jobb

1. Gör dig själv sökbar på internet och lämna digitala fotspår. Det enklaste sättet är att ha en uppdaterad LinkedIn-profil.

2. Var nyfiken på nyheter och tips kring arbetsliv och din egen bransch. Följ med vad som händer.

3. Aktivera Pros Arbetsplatsradar. Med hjälp av den kan du i realtid följa med vilka möjligheter som finns.

Du kan aktivera Arbetsplatsradaren i medlemssajten Proplus. Klicka på Työpaikkatutka-bildlänken till höger på ingångssidan. Användningen av Proplus kräver inloggning.