Ammatinharjoittajan YEL-vakuutus | Ammattiliitto Pro

Ammatinharjoittajan YEL-vakuutus

Yrittäjänä toimimiseen liittyy yrittäjänvapauden lisäksi myös velvollisuuksia.

Yksi lakisääteisistä velvollisuuksista on velvollisuus huolehtia omasta eläketurvasta.

YEL-vakuutus (yrittäjän eläkevakuutus), on lakisääteinen eli pakollinen vakuutus yrittäjälle, joka ei ole vakuutettuja esimerkiksi työnajan toimesta. Yrittäjä joutuu huolehtimaan itse omasta eläketurvastaan, ja YEL-vakuutus onkin otettava tietyn tulorajan ylittyessä.

YEL-vakuutuksen tarkoituksena on turvata yrittäjän ja hänen perheensä toimeentulo, joten liiketoiminnan vähentyessä tai päättyessä eläkkeen, sairauden, työttömyyden tai vanhempainvapaan aikana yrittäjä voi saada toimeentuloa vakuutuksesta.

Vakuutus on otettava 6 kuukauden sisällä toiminnan aloittamisesta, ja sen voi hankkia työeläkevakuutusyhtiöiden kautta (Elo, Veritas, Ilmarinen, Varma ja Alandia).

YEL-vakuutus on pakollinen, mikäli nämä ehdot täyttyvät:

1. 18-67 vuoden ikä,
  2. työskentelet yrityksessäsi ja toiminta on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään 4 kuukautta,
  3. et kuulu muiden eläkelakien piiriin yrittäjänä toimiessasi ja
  4. työtulosi ylittää vuodessa YEL:n alarajan (7 656,26e vuonna 2018).

YEL:n mukainen yrittäjä on silloin, kun yllä olevat ehdot täyttyvät ja olet joko

• toiminimiyrittäjä eli yksityinen elinkeinonharjoittaja (tai tälle työskentelevä perheenjäsen, joka ei saa palkkaa),
  • avoimen yhtiön yhtiömies,
  • kommandiittiyhtiön vastuunalaien yhtiömies, tai
  • kevytyrittäjä.

Mitä vakuuttaminen maksaa?

Maksuprosentti vaihtelee vuosittain, ja vakuutuksen hinta riippuu tästä prosenttiosuudesta. Vuonna 2018 prosenttiosuus on 24,1-25,6 % YEL-työtulosta. YEL-työtulon yrittäjä määrittelee itse, arvioimansa työtulon perusteella. YEL-työtulo tarkoittaa arvoa, jonka yrittäjä antaa työpanokselleen, ja summan tulisi vastata sitä, minkä yrittäjä maksaisi samasta työstä ulkopuoliselle työntekijälle. Summan suuruus vaikuttaa siihen, minkä verran yrittäjän eläke ja sosiaaliturva tulee olemaan, joten jos työtulon määrittelee alakanttiin, oma pärjääminen täytyy turvata myös muilla keinoin.

Jos et ole varma, voitko liittyä Prohon, soita tai laita meille sähköpostia, autamme mielellämme.
Jos olet jo Pron jäsen ja pohdit kevyt- tai muunlaisen yritystoiminnan aloittamista, ota meihin yhteyttä, autamme ja neuvomme yrittäjyyteen liittyvissä kysymyksissä.

Yrittämiseen ja yrityksen perustamiseen liittyvää oikeudellista neuvontaa tarjoamme jäsenillemme sähköpostilla ammatinharjoittajat@proliitto.fi ja puhelimitse numerossa 050 9174997 tiistaisin kello 15-18 ja perjantaisin kello 9-12.

Liitypro yhteydenottolomake