Kevytyrittäjyys vs. muu yrittäjyys | Ammattiliitto Pro

Kevytyrittäjyys vs. muu yrittäjyys

Kevytyrittäjyys on monelle vielä tuntematon vaihtoehto perinteiselle yrittäjyydelle.

Pro on täydellinen kumppani kevytyrittäjälle, joka työllistää vain itsensä.

Kevytyrittäjä toimii ilman omaa y-tunnusta laskutuspalvelun kautta. Hän hankkii itse asiakkaansa ja päättää hintansa. Kevytyrittäjän tuloja verotetaan ansiotulona henkilökohtaisen verokortin mukaan, kun taas muun yrittäjän tulojen verotus riippuu yritysmuodosta. Kevytyrittäjäkin tarvitsee YEL-vakuutuksen.

Kevytyrittäjä toimii yksityishenkilönä laskutuspalvelun kautta ilman omaa y-tunnusta, hankkien itse omat asiakkaansa ja päättäen omat hintansa. Kevytyrittäjän tuloja verotetaan ansiotulona oman henkilökohtaisen verokortin mukaan. Ennakonpidätys tehdään verokortin mukaan ja laskutuspalvelun käyttäjä saa verojen jälkeen käteen jäävän osuuden palkkana tilille. Tavalliseen palkkatyöhön verrattuna kevytyrittäjän kannattaa kuitenkin huomioida laskutussummasta vähennettävä arvonlisävero sekä työnantajamaksut.

Muun yrittäjän tulojen verotus riippuu yritysmuodosta. Esimerkiksi toiminimiyrittäjä (TMI) voi nostaa tuloja yksityisottoina ja toiminimen tulosta verotetaan yrittäjän henkilökohtaisina ansio- tai pääomatuloina. Osakeyhtiö (OY) puolestaan on itsenäinen verovelvollinen, joka maksaa verotettavasta tulostaan 20 %:n yhteisöveroa. Osakeyhtiön verotus ei liity osakkaan verotukseen. Osakeyhtiö voi maksaa osakkaalle ansiotulona verotettavaa palkkaa tai pääomatulona tai ansiotulona verotettavaa osinkoa. Yrityksen pitää yleensä periä ja tilittää valtiolle arvonlisäveroa myynnistään, ellei toiminta ole hyvin pienimuotoista.

Kevytyrittäjäkin tarvitsee YEL-vakuutuksen

Yrittäjän eläke ja myös yrittäjän työttömyysturva perustuu yrittäjän maksamiin YEL-maksuihin. Yrittäjän on otettava itselleen YEL-vakuutus työtulojen ylittäessä määrätyn rajan. Koska yrittäjällä on mahdollisuus itse vaikuttaa YEL-vakuutusmaksuihin määrittelemällä oma YEL-työtulonsa, maksetaan niitä usein alussa vähimmäismäärien mukaan, eikä aloittaville yrittäjille usein juurikaan kerry eläkettä.

Kevytyrittäjä tarvitsee myös YEL-vakuutuksen YEL-vakuutuksen rajaehtojen täyttyessä.

Vähemmän byrokratiaa?

Kevytyrittäjyys on nimensä mukaisesti kevyt vaihtoehto yrittäjyydelle, jolloin voit ulkoistaa paperityöt pääosin laskutuspalveluita tarjoaville yrityksille (esim. Zervant, Ukko tai Eezy), jotka perivät palveluistaan maksun.

Muiden yritysten osalta tarvitaan pääsääntöisesti joku, joka tekee yrityksen kirjanpidon, laskutuksen ja tilinpäätöksen sekä veroilmoituksen oli se sitten erillinen kirjanpitotoimisto tai yrittäjä itse.

Mikä yrittäjyyden muoto sopii minulle?

Mistä sitten tiedän, mikä yrittäjyyden muoto sopii minulle? Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Kevytyrittäjyyttä suositellaan esimerkiksi tilanteissa, joissa työntekijä haluaa laskuttaa satunnaisia keikkatöitä haluamatta kuitenkaan varsinaista yrittäjän statusta. Sivutoimisella ja päätoimisella yrittäjyydellä voi olla vaikutusta esimerkiksi työttömyysturvaan tai muihin sosiaalietuuksiin.

Jos et ole varma, voitko liittyä Prohon, soita tai laita meille sähköpostia, autamme mielellämme.
Jos olet jo Pron jäsen ja pohdit kevyt- tai muunlaisen yritystoiminnan aloittamista, ota meihin yhteyttä, autamme ja neuvomme yrittäjyyteen liittyvissä kysymyksissä.

Yrittämiseen ja yrityksen perustamiseen liittyvää oikeudellista neuvontaa tarjoamme jäsenillemme sähköpostilla ammatinharjoittajat@proliitto.fi ja puhelimitse numerossa 050 9174997 tiistaisin kello 15-18 ja perjantaisin kello 9-12.

Liitypro yhteydenottolomake