Miten toiminimi perustetaan | Ammattiliitto Pro

Miten toiminimi perustetaan?

Yritystoimintaa voit harjoittaa monella tavalla.

Yksi suosituimmista yritystoiminnan muodoista on toiminimiyrittäminen.

Toiminimiyrittämien on helppo tapa harjoittaa yritystoimintaa. Seuraavassa on kuvattu tarkemmin, millaisia ilmoituksia toiminimiyrittäjä tekee viranomaiselle yritystoimintaa aloitettaessa.

Yrityksen perustamisilmoitus on Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH) tehtävä ilmoitus yrityksen perustamisesta. Ilmoituksen voit tehdä sähköisesti osoitteessa YTJ.fi. Perustamisilmoituslomake Y3:lla voit ilmoittautua samalla kertaa kaupparekisteriin, arvonlisäverolliseksi, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin. (Ks. myös YouTube-video perustamisilmoituksen tekemisestä)

Mikäli toiminimesi liiketoiminta ei ole luvanvaraista, yritystoiminnan voi aloittaa heti, kun perustamisilmoitus on tehty. Rekistereihin merkitseminen kestää noin 3 viikkoa. Uusi yritys saa Y-tunnuksen heti, kun yrityksen jättämä perustamisilmoitus on kirjattu Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ.fi)

Toiminimi voi olla esimerkiksi Tmi Matti Meikäläinen tai vaikkapa Tmi LVI -palvelut Meikäläinen. Toiminimen rekisteröiminen kaupparekisteriin perustamisilmoituksen tekemisen yhteydessä, on paras tapa suojata oma toiminimi. Rekisteröinti estää sekaantumisen muihin samannimisiin toimijoihin samalla alalla.

Perustamisilmoituksella voit siis ilmoittautua myös verohallinnon eri rekistereihin eli ennakkoperintärekisteriin arvonlisäverollisten rekisteriin, tai työnantajarekisteriin.

• Ennakkoperintärekisteriin liittyminen on vapaaehtoista mutta erittäin hyödyllistä. Mikäli toiminimi ei ole ennakkoperintärekisterissä, ostava taho joutuu hoitamaan ennakonpidätykset yrittäjän puolesta. Lisäksi hankaluuksia voi tulla palvelujen ostajalle vaikkapa kotitalousvähennyksen vähennyskelpoisuuden osalta. esimerkiksi siivous- ja remonttityöstä ostaja ei voi tehdä kotitalousvähennystä, jos palvelun myyjä ei ole ennakkoperintärekisterissä.
  • Arvonlisäverorekisteriin kuuluminen puolestaan oikeuttaa toiminimen perimään myymistään tuotteistaan ja palveluistaan arvonlisäveron, joka tilitetään valtiolle.
  • Työnantajarekisteriin on ilmoittauduttava, jos Verohallinnon määritelmä ”säännöllinen työnantaja” täyttyy.

Lue lisää esimerkiksi PRH:n sivuilta.

Jos et ole varma, voitko liittyä Prohon, soita tai laita meille sähköpostia, autamme mielellämme.
Jos olet jo Pron jäsen ja pohdit kevyt- tai muunlaisen yritystoiminnan aloittamista, ota meihin yhteyttä, autamme ja neuvomme yrittäjyyteen liittyvissä kysymyksissä.

Yrittämiseen ja yrityksen perustamiseen liittyvää oikeudellista neuvontaa tarjoamme jäsenillemme sähköpostilla ammatinharjoittajat@proliitto.fi ja puhelimitse numerossa 050 511 9766  perjantaisin kello 9–12.

Liitypro yhteydenottolomake