Pro Ammatinharjoittajat UKK | Ammattiliitto Pro

Pro Ammatinharjoittajat

Usein kysytyt kysymykset

Pro on täydellinen kumppani yrittäjälle, joka työllistää vain itsensä.

Kuka voi liittyä Pron ammatinharjoittajajäseneksi? Mitä eroa on toiminimiyrittäjällä, elinkeinonharjoittajalla ja itsensätyöllistäjällä?

Kuka voi liittyä Pron ammatinharjoittajajäseneksi?

Pron ammatinharjoittajajäseneksi voi liittyä kevytyrittäjä, ammatinharjoittaja, toiminimiyrittäjä, yksityinen elinkeinonharjoittaja, yksinyrittäjä tai liikkeenharjoittaja, joka työllistää vain itsensä.

Olen palkkatyössä, mutta harkitsen yritystoiminnan aloittamista. Voinko liittyä?

Liity Pron jäseneksi. Saat meiltä kaikki tarvitsemasi yrittämiseen ja yritystoiminnan perustamiseen liittyvät neuvot sekä muut jäsenetumme käyttöösi heti.

Kun perustat yrityksen, voit vaihtaa Pron ammatinharjoittajajäseneksi. Silloin jäsenetusi säilyvät ennallaan ja pääset verkostoitumaan muiden ammatinharjoittajien kanssa.

Jos et ole varma, voitko liittyä Prohon tai miten liittyminen tapahtuu, soita tai laita meille sähköpostia, autamme mielellämme.

Olen opiskelija ja harkitsen yritystoiminnan aloittamista, miten toimin?

Liity Pron opiskelijajäseneksi. Saat meiltä kaikki tarvitsemasi yrittämiseen ja yritystoiminnan perustamiseen liittyvät neuvot sekä muut jäsenetumme käyttöösi heti.

Kun yritys on perustettu, kannattaa vaihtaa Pro Ammatinharjoittajien jäseneksi. Silloin saat edelleen tukea ja neuvoja yrittäjyyteen liittyvissä asioissa.

Mitä minun pitää tehdä, kun haluan perustaa yrityksen?

Kun perustat yritystä, mene YTJ Yritystietojärjestelmän sivuille ja tee yrityksesi perustamisilmoitus. Sen perusteella sinulle myönnetään Y-tunnus, jolla voit jatkossa toimia.  Ota myös yhteyttä vakuutusyhtiöön (esimerkiksi Turva) ja selvitä, millainen yrittäjän eläkevakuutus (YEL) sinulle olisi paras.

Huomioithan, että yrityksestä saamasi ansio- tai pääomatulo voi vaikuttaa muiden sosiaalietuuksien määrään (esim. opintotuki). Ole yhteydessä tarvittaessa Kelaan.

Lisäneuvontaa jäsenelle

Oletko kiinnostunut kevytyrittäjyydestä?

Olen työtön ja harkitsen yritystoiminnan aloittamista, miten toimin?

Voit liittyä Pro Ammatinharjoittajiin. Saat meiltä kaikki tarvitsemasi yrittämiseen ja yritystoiminnan perustamiseen liittyvät neuvot sekä muut jäsenetumme käyttöösi heti.

Kun olet perustanut yrityksen, kannattaa harkita myös työttömyyskassaan liittymistä.

Jos olet jo Pron jäsen, ota meihin yhteyttä Proplussassa, kirjautuminen käy kätevästi jäsennumerollasi. Voit myös soittaa tai laittaa meille sähköpostia, autamme mielellämme.

Miten jäsenmaksu maksetaan?

Voit valita liittyessäsi, haluatko maksaa jäsenmaksusi (14 €/kk) kolmen, kuuden vai 12 kuukauden välein. Maksutiedot lähetetään sinulle ilmoittamaasi sähköpostiin, kun olet liittynyt Pro Ammatinharjoittajiin.

Työskentelen nyt yrityksessäni yksin. Mitä, jos palkkaan yritykseen tuntityöntekijän sen jälkeen, kun olen liittynyt Prohon?

Liittomme säännöt määrittelevät, että Pro Ammatinharjoittajat -palvelu on tarkoitettu yksinyrittäjille. Jos palkkaat yritykseesi työntekijän, jäsenyytesi päättyy kuluvan kuukauden loppuun. Ikävä kyllä jo maksettua jäsenmaksua emme voi näissä tilanteissa palauttaa.

En ole varma, olenko kevytyrittäjä, työntekijä vai itsensätyöllistäjä. Mistä saan apua?

Laskutuspalvelut käyttävät usein termiä kevytyrittäjä puhuessaan itsensä työllistäjistä. Suomen sosiaaliturvalainsäädäntö ei tunne kevytyrittäjiä omana ryhmänään, eli olet joko palkansaaja tai yrittäjä. Lue lisää aiheesta Vakuutusyhtiö Varman artikkelista.

Lue lisää kevytyrittäjyydestä.

Jos et ole varma, voitko liittyä Prohon, soita tai laita meille sähköpostia, autamme mielellämme.

Mitä hyötyä on kuulua Pron Ammatinharjoittajiin ja yrittäjien työttömyyskassaan?

Pro Ammatinharjoittajat ry:stä saat ohjeita, oikeudellista neuvontaa ja koulutuksia, sekä lukuisia muita Pron etuja edulliseen hintaan.

Jos toimit päätoimisena ammatinharjoittajana, voit liittyä esimerkiksi Ammatinharjoittajien ja Yrittäjien työttömyyskassaan (AYT), jonka kanssa Pro tekee yhteistyötä. Yrittäjien työttömyyskassasta saat sen ehtojen täyttyessä työttömyysturvan.

Mitä eroa on yrittäjän työttömyyskassalla ja Ammattiliitto Pron työttömyyskassalla?

Pron työttömyyskassa on tarkoitettu päätoimisille palkansaajille. Jos toimit päätoimisena ammatinharjoittajana, voit liittyä esimerkiksi Ammatinharjoittajien ja Yrittäjien työttömyyskassaan (AYT), jonka kanssa Pro tekee yhteistyötä.

Suunnittelen kevytyrittäjyyttä. Voinko liittyä Prohon?

Kyllä, sinun kannattaa liittyä Pro Ammatinharjoittajien jäseneksi. Silloin saat tukea ja neuvoja kevytyrittäjyyteen liittyvissä asioissa.

Kevytyrittäjänä kuulut YEL-vakuutuksen piiriin. Jos haluat vakuuttaa itsesi työttömyyden varalta, on sinun liityttävä myös työttömyyskassaan.

Jos toimit päätoimisena kevytyrittäjänä, sinun kannattaa työttömyysturvan saadaksesi liittyä esimerkiksi AYT-kassaan. Jos sen sijaan kevytyrittäjyytesi on sivutoimista (ja olet päätoiminen palkansaaja), kannattaa liittyä palkansaajien työttömyyskassaan.

Minkä alan yrittäjät voivat liittyä Prohon?

Pro Ammatinharjoittajat toivottavat tervetulleeksi kaikki yksinyrittäjät, yrityksen toimialalla ei ole väliä.

En ole varma, voinko liittyä. Mistä saan lisätietoa?

Liittymiseen ja jäsenetuihin liittyviin kysymyksiin vastaamme mielellämme puhelimitse numerossa 09 17273440 tai sähköpostilla: jasenasiat@proliitto.fi

Oikeudellista neuvontaa tarjoamme sähköpostilla ammatinharjoittajat@proliitto.fi tai numerossa 050 9174997 tiistaisin kello 15-18 ja perjantaisin kello 9-12.

Miksi Pro haluaa auttaa yrittäjiä?

Työelämä muuttuu. Me Prossa haluamme tukea uudenlaisia työn tekemisen muotoja. Monet jäsenemme miettivät esimerkiksi yrityksen perustamista, mutta jännittävät käytännön osaamistaan.

Onko yksinyrittäjän oltava itse kirjapitäjä, yritystalouden ja vakuutuslainsäädännön asiantuntija sekä villi visionääri? Pankkitilien avaamiset ja maksuliikenteen setvimiset, verotuskysymykset, verkostoituminen, markkinointi, laskutus ja kaikki muu papereiden pyörittäminen on yksin rankkaa.

Haluamme tukea jäseniämme uskaltamaan. Toivomme, että positiivinen kokemus yritystoiminnasta antaa uskallusta hypätä jatkossakin uusiin haasteisiin. Silloin voittavat kaikki.

Jos unelmoit yrittäjyydestä, me autamme sinua tekemään haaveistasi totta. Prosta saat asiantuntevaa apua ja tukea yritystoiminnan eri vaiheissa!

Liitypro yhteydenottolomake