Yrittäjäslangia | Ammattiliitto Pro

Yrittäjä-slangia vai mitä ihmettä?

Jos olet joskus selvittänyt ammatinharjoittamiseen tai yrittäjyyteen liittyviä asioita, olet saattanut joutua yrittäjäslangin uhriksi!

Pro on täydellinen kumppani kevytyrittäjälle, joka työllistää vain itsensä.

Erilaisissa viranomaisohjeissa, ammattikirjallisuudessa ja alan artikkeleissa vilisee mieletön määrä yrittäjyyteen viittaavia termejä, joista ei äkkiseltään ota selvää erkkikään. Ammatinharjoittaja, toiminimiyrittäjä, yksityinen elinkeinonharjoittaja, yksinyrittäjä, kevytyrittäjä tai liikkeenharjoittaja?...huh, huh… Suurinta tuskaa helpottamaan, laadimme selkokielellä selostetun näkemyksemme siitä, mitä eri nimikkeet tarkoittavat ja miten ne eroavat toisistaan:

Yksityinen elinkeinonharjoittaja

Yksityistä elinkeinonharjoittajaa kutsutaan usein yleiskielessä nimellä toiminimiyrittäjä. Tuolloin yrityksen nimen edessä voi olla lyhenne Tmi. Yrityksen nimi voi olla tuolloin muotoa Tmi LVI-palvelut Meikäläinen tai pelkästään LVI-palvelut Meikäläinen.

Toiminimi

Virallisesti toiminimi tarkoittaa yrityksen nimeä. Myös esimerkiksi osakeyhtiöllä on toiminimi. Toiminimi on erimerkiksi muotoa LVI -palvelut Oy.

Yksityinen elinkeinoharjoittaja voi olla joko ammatinharjoittaja tai liikkeenharjoittaja.

Liikkeenharjoittaja

Liikkeenharjoittaja on yritys, jolla on erillinen kiinteä toimipaikka työntekoa varten. Kiinteä toimipaikka ei ole yrittäjän koti, vaan erillinen tila esimerkiksi tavaroiden myyntiä varten varattu erillinen tila.

Ammatinharjoittaja

Ammatinharjoittajalla ei ole kiinteätä toimipaikkaa, hän harjoittaa liiketoimintaa joko kotona tai liikkuu eri kohteissa. Esimerkiksi rakennusmiehet ovat usein ammatinharjoittajia. Henkilökohtaisen työpainoksen merkitys on ammatinharjoittamisessa suuri. Ammatinharjoittajina toimivat tyypillisesti esimerkiksi hierojat, kosmetologit, liikunnan ohjaajat.

Kevytyrittäjä

Kevytyrittäjä on laskutuspalvelun kautta itsensä työllistävä henkilö. Kevytyrittäjän tulo verotetaan hänen henkilökohtaisen verokorttinsa perusteella. Kevytyrittäjän tulee kuitenkin vakuuttaa itsensä kuten yrittäjä. Lue lisää kevytyrittäjyydestä.

Jos et ole varma, voitko liittyä Prohon, soita tai laita meille sähköpostia, autamme mielellämme.
Jos olet jo Pron jäsen ja pohdit kevyt- tai muunlaisen yritystoiminnan aloittamista, ota meihin yhteyttä, autamme ja neuvomme yrittäjyyteen liittyvissä kysymyksissä.

Liitypro yhteydenottolomake