Jäsenedut | Ammattiliitto Pro

Jäsenedut

Vankka tuki työpaikalla

Kun olet Pron jäsen, tukesi työpaikalla on aina taattu. Jäsenten keskuudestaan valitsema prolainen luottamusmies on tehtäväänsä koulutettu ja siihen perehtynyt. Hän käyttää kaikkien yhteistä ääntä, kun työpaikalla sovitaan sinua ja koko henkilöstöä koskevista asioista, vaikkapa lomarahoista. Luottamusmiehen työparina toimii työsuojeluvaltuutettu, joka on työturvallisuusasioiden ja työhyvinvoinnin koulutettu asiantuntija.

Luottamushenkilöiden lisäksi apunasi on koko Pron asiantunteva henkilökunta, lakimiehistä ja asianajajista jäsenpalvelun asiantuntijoihin. Voit ottaa meihin yhteyttä puhelimitse, nettipalvelussa tai sähköpostilla.

Jos työpaikalla on pulmia, lähin apu on yleensä luottamusmies, joka työskentelee itsekin samassa yrityksessä ja tuntee siksi sen läpikotaisin. Oman luottamusmiehesi yhteystiedot löydät työpaikan ilmoitustaululta, intrasta tai Proplussasta, jäsenten omasta palvelukanavasta, johon kirjaudut jäsennumerolla.

Mietitkö esimerkiksi, miten paljon saat lomaa, milloin lomaraha lasketaan, onko työsopimuksesi tehty oikein tai onko ylitöihin pakko jäädä? Pron työsuhdepalvelusta löydät nopeasti tietoa työsuhteeseen liittyvistä kysymyksistä, kaikki Pron työehtosopimukset, oppaat ja laskurit.

Jos tarvitset valmiiden vastausten sijaan henkilökohtaisempaa apua, soita työsuhdepäivystykseen tai jätä viesti sähköisen asioinnin kautta. Lupaamme, että saat vastauksen tuota pikaa.

Haluaisitko nähdä kasvotusten? Prolla on poikkeuksellisen kattava aluetoimistojen verkosto. Oman aluetoimistosi asiamiehet ovat apunasi kaikissa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Aluetoimistoon on helppo tulla, lupaamme tarjota myös kahvit. Ota yhteyttä ja sovi tapaaminen!

Asiantunteva taustatiimimme: yli 90 asiantuntijaa käytettävissäsi

Pron sopimusala-asiamiehet, sopimusalavastaavat ja työlakiin erikoistuneet lakimiehemme varmistavat, että työehtosi ovat reilut ja työehtosopimuksen mukaiset. Asiamiehet neuvottelevat tarvittaessa työpaikan ristiriitoja työnantajan kanssa, sopimusalavastaavat neuvottelevat tessit työnantajaliittojen kanssa ja lakimiehet puolustavat viime kädessä sopimuksia oikeudessa.

Työympäristöasiantuntijamme neuvovat, tiedottavat ja kouluttavat liiton jäseniä työsuojeluun ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa. He ovat myös kehittämässä näitä asioita koskevaa lainsäädäntöä.

Sosiaaliturvaan erikoistuneet asiantuntijamme neuvovat työkyvyttömyyseläke-, sairauspäiväraha-, työtapaturma- ja ammattitautiasioissa ja avustavat tarvittaessa valituksen laatimisessa.

Tutkitusti erinomainen oikeusturva

Joskus työsuhteessa tulee erimielisyyttä. Prolaiset työelämän asiantuntijat yrittävät aina viimeiseen asti ratkaista nämä erimielisyydet neuvottelemalla, mutta aina paraskaan neuvottelu ei johda tyydyttävään lopputulokseen. Pattitilanteissa saat apua liiton omilta lakimiehiltä, joilla on vuosien kokemus työoikeudesta.

Jäsenenä sinulle oikeusapu on maksutonta ja riskitöntä. Häviötapauksessa vastapuolen oikeudenkäyntikulut korvataan. Katso Pron oikeustapauksia.

Aina paraskaan neuvottelu ei johda tyydyttävään lopputulokseen. Siksi on tärkeää, että meillä Prossa on omat, työsuhdeasioihin perehtyneet lakimiehemme. He huolehtivat siitä, että kiistaan kuin kiistaan saadaan molempia osapuolia velvoittava päätös.

Työsuhderiita-asian oikeudenkäyntikulut voivat nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Kuluttajaliitto vertaili viiden ammattiliiton ja yhden työttömyyskassan palveluja ja selvitti, millaista apua työntekijä saa, jos työsuhteessa syntynyt erimielisyys johtaa oikeudenkäyntiin työnantajaa vastaan.

Ammattiliittojen oikeudellisten palvelujen merkittävin ero on oikeudenkäyntiä vaativien riitojen hoitamisessa. Osa liitoista hoitaa oikeudenkäynnit liiton omalla kustannuksella ja niissä käytetään joko liiton omia tai ulkopuolisia lakimiehiä. Pron oikeusapu on sinulle jäsenenä taloudellisesti riskitön. Korvaamme liiton jäsenten oikeudenkäyntikulut ilman omavastuumaksua ja oikeuskulujen enimmäismäärän rajoituksia, vaikka oikeudenkäyntikulut kasvaisivat kymmeniintuhansiin euroihin ja oikeudenkäynti jatkuisi ylemmissä oikeusasteissa.

Oikeusapu käsittää lainopillisen neuvonnan, sovintoneuvottelut ja oikeusavun tuomioistuimessa. Päätöksen jutun oikeuteen viemisestä tekee Pron lakiasiainpäällikkö.

Edellytyksenä oikeusavulle on, että jäsenyys on ollut voimassa vähintään kolme kuukautta ennen tapahtumaa, jonka johdosta oikeusapua haetaan ja että jäsenmaksut on liiton sääntöjen mukaisesti suoritettu. Edellytyksenä oikeusavulle tuomioistuimessa on, että jäsenen vaatimus perustuu lakiin tai sopimuksiin, ja että jäsenen esittämien selvitysten perusteella häntä ei todennäköisesti ole kohdeltu lain ja sopimusten mukaisesti.

Urapalvelut, jotka saavat kiitosta

Haluamme, että etenet urallasi ja kehityt työssäsi. Siksi tarjoamme käyttöösi henkilökohtaisen uravalmentajan, joka valmentaa ja tukee sinua työurasi eri vaiheissa.

Uravalmennuksessa voit keskustella osaamisesi parantamisesta tai työn ja muun elämän yhteensovittamisesta, pyytää sparrausta kehityskeskusteluun tai työhakemuksen laadintaan. Kun tunnistat osaamisesi, vakuutat muut helpommin ja onnistut työssäsi useammin.

Palvelua kokeilleiden jäsentemme arvosana sille on 4,7/5. Ja kun olet pro, palvelu on sinulle täysin ilmaista.

• Löydä konkreettisia vinkkejä työelämän eri tilanteisiin
  • Kehitä työnhakutaitojasi ja onnistu työnhaussa
  • Neuvottele taitavasti palkastasi

Neuvot ovat tarpeen myös tilanteissa, jossa työnkuva muuttuu tai työ päättyy. Urapalvelu on saanut sitä käyttäneiltä jäseniltä paljon kiitosta. Varaa aika henkilökohtaiseen neuvontaan.

Uravalmentajat palvelevat sinua virtuaalisesti ympäri maailmaa! Saat henkilökohtaista neuvontaa virtuaalisesti videon tai puhelimen välityksellä. Keskustelut uravalmentajan kanssa ovat ehdottoman luottamuksellisia.

Varaa henkilökohtainen aika uravalmentajalta, jos haluat apua vaikkapa näissä:

• Työhakemus, CV, visuaalinen CV vai osaamispohjainen CV?
  • Miten tehdä timanttinen video CV?
  • Oman osaamisen tunnistaminen:
  • CareerstormNavigator työkalu, käytössä jo 23 maassa.
  • YT:n uhka: valmistaudu työnhakuun jo ennen YT:n alkua
  • Piilotyöpaikat ja muut työnhakukanavat
  • Hissipuhe työnantajalle
  • Työhaastattelussa loistaminen: yksin, ryhmässä tai videolla
  • Urapohdinta: haluatko tavoitella korkeammalle tai vaihtaa alaa?
  • Hyvinvoinnin lisääminen työelämässä, työtaakan keventäminen
  • Ammatillisen LinkedIn-profiilin teko
  • Ammatillisen maineen levittäminen sosiaalisessa mediassa
  • Opiskelumahdollisuuksien kartoitus
  • Työnhakustrategian laadinta
  • Motivaation metsästys: työelämässä tai työnhaussa kaikki ei mene aina kuin Strömsössä. Uravalmentajat sparraavat sinua ja auttavat motivaation löytämiseksi.
  • Yrittäjyys
  • Mentorin metsästäminen
  • Ikärasismi – miten teilaan rekrytoijan ennakkoluulot?

Näin käytät palvelua

Varaa aika netissä. Henkilökohtaisen uravalmennuksen lisäksi käytössäsi on paljon itseopiskelumateriaalia kuten videoita ja kirjallisia tietopaketteja.

Voit käyttää palvelua ympäri vuoden eri tilanteissa. Uravalmentajat ovat pitkän linjan ammattilaisia, joilla on monen vuoden kokemus uravalmentamisesta. Neuvontapalveluiden takana ovat rekrytoinnin ja uravalmennuksen ammattilaiset, UP Partners, joka on suomalainen valmennusyritys.

Palvelu on sinulle maksuton.

Rautainen työttömyysturva

Timanttisinkin asiantuntija tai esimies voi joutua joskus työttömäksi. Prolaisena kuulut Työttömyyskassa Prohon, ja saat ansiosidonnaista työttömyysturvaa sen ehtojen täyttyessä.

Työttömyyskassa Pron käsittelyajat ovat tutkitusti Suomen ripeimpiä. Jos siis joudut työttömäksi, on selustasi turvattu. Tuemme työllistymistäsi kaikin mahdollisin tavoin, tutustu esimerkiksi koulutuksiimme ja henkilökohtaiseen uravalmennukseemme.

Työttömyyskassa Pro turvaa toimeentulosi työttömyyden, vuorotteluvapaan ja työllistymistä edistävien palveluiden aikana. Kassa myös opastaa, neuvoo ja tiedottaa etuuksista ja niiden hakemisesta. Jäsenenä sinua palvelevat kokeneet asiantuntijat, jotka tuntevat alasi erityispiirteet ja auttavat sinua kaikissa työttömyysturvaan liittyvissä asioissa. Tavoitat heidät vuoden jokaisena arkipäivänä, puhelimitse tai näppärästi sähköisen asioinnin kautta.

Jos jäät työttömäksi, saat kassasta työtuloihisi suhteutettua ansiopäivärahaa. Kun taloudellinen tilanteesi on kunnossa, voit rauhassa keskittyä uuden työn hakemiseen. Apunasi ovat Pron uravalmennus, Duunitori.fi ja koulutuksemme. Kokeile myös Tiitusta, yhteistyökumppanimme kehittämää työnhaun sovellusta.

Työttömyyden aikana saatat myös päättää kouluttautua omaehtoisesti uuteen ammattiin. Työttömyyskassa Pro maksaa TE-toimiston lausunnon perusteella ansiosidonnaista päivärahaa silloinkin.

Työttömyyskassa Pron tavoitteena on antaa jäsenen asiassa oikea päätös, nopeasti. Asiointi on myös joutuisaa: Kassan käsittelyaika on tutkitusti työttömyyskassojen eliittiä, tutki Finanssivalvonta vuosina 2014–2015.

Paljonko ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan?

Saat ansiosidonnaista päivärahaa eli lyhyemmin ansiopäivärahaa 400 päivältä, jos olet ollut töissä yli kolme vuotta joutuessasi työttömäksi vuonna 2017. Lyhyemmän työssäolon jälkeen ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa saa 300 päivältä.

Ansiosidonnainen päiväraha koostuu kahdesta osasta: peruspäivärahasta (perusosa) ja ansio-osasta. Peruspäiväraha on kaikilla samansuuruinen. Jos sinulla on huollettavia alaikäisiä lapsia, saat perusosaan lapsikorotuksen. Ansio-osa perustuu omaan henkilökohtaiseen palkkaasi ja on 45 prosenttia päiväpalkan ja perusosan erotuksesta.

Ansiopäiväraha määritellään ns. vakiintuneen palkkatulon perusteella, joka sisältää kuukausipalkan lisäksi esimerkiksi vuorolisät. Lomarahaa, lomakorvausta tai muita taloudellisia etuuksia ei katsota vakiintuneeksi palkkatuloksi.

Ansiosidonnainen päiväraha maksetaan vain hakemuksen perusteella ja maksaminen tapahtuu jälkikäteen neljän kalenteriviikon tai kuukauden jaksoissa ja enintään 5 päivältä viikossa.

Sinulle maksettavan ansiosidonnaisen päivärahan määrän saat parhaiten selville, kun kirjaudut Työttömyyskassa Pron sähköisessä asioinnissa olevaan päivärahalaskuriin.

Hyvinvointia rakentavasti

Ammattiliitto Pro luo hyvinvointia jäsenilleen. Hyvinvoinnin eteen kannattaa tehdä työtä, sillä se lisää jaksamista ja parantaa työyhteisön ilmapiiriä. Samalla työn laatu ja tuottavuus sekä ansiomahdollisuudet kasvavat.

Pro on suomalaisen työelämän ja työmarkkinoiden vahva ja vastuullinen vaikuttaja. Sen toiminta perustuu laajaan jäsenkuntaan ja vakaaseen talouteen. Pro on asiantuntijoiden ja esimiesten ammattiliitto, jolla on 115 00 jäsentä. Jäsenistä 85 000 toimii työmarkkinoilla.

Pron perustehtävä on parantaa yksityisen sektorin jäsenten ja alalle kouluttautuvien, toimeentuloa eri elämäntilanteissa, hyvinvointia työssä ja vapaalla sekä kehittymis- ja työllistymismahdollisuuksia. Neuvottelemme noin 60 työehtosopimusta.

Pro näkyy ja kuuluu ympäri Suomen. Prohon kuuluu noin 250 yhdistystä.

Löydät meidät läheltä

Työelämän ammattilaisemme löydät Helsingin lisäksi myös Lahdesta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Lappeenrannasta, Oulusta, Seinäjoelta, Tampereelta ja Turusta.
Oman aluetoimistosi asiamiehet ovat apunasi kaikissa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Ja jollet sinä pääse tulemaan luoksemme, me tulemme pyydettäessä sinun luoksesi!

Lataa Pro puhelimeesi

Pron mobiilisovellus tarjoaa muun muassa jäsenedut, palvelut ja uutiset, kätevästi ja nopeasti. Se toimii myös sähköisenä jäsen- ja vakuutuskorttina. Sovellus on saatavissa ilmaiseksi Android-, Apple- ja Windows-älypuhelimiin sekä -tabletteihin. Löydät sen sovelluskaupasta nimellä Ammattiliitto Pro, kuvakkeena on Pron logo. Lue lisää.

Tutkitusti parempaa

Tutkittu tieto on valttikorttisi työelämässä. Saatko oikeanlaista palkkaa tai millaisen palkkatoiveen voisit esittää? Palkkalaskureiden avulla selvität, mitä sinun kannattaa pyytää palkkaa eri aloilla tai eri puolella Suomea. Haluatko tietää, millä toimialoilla työnantaja kouluttaa henkilöstöään tai millä aloilla sairastetaan muita aloja enemmän?

Lue lisää tutkimussivuilta ja kokeile laskureita.

Pron tutkimukset osoittavat aukotta, että työnantajien tarjoamaa koulutusta on liian vähän ja se jakautuu epätasaisesti iän tai sukupuolen mukaan. Vertaa omaa elämääsi suhteessa muuhun porukkaan.

Haluatko tietää, millä toimialoilla työnantaja kouluttaa henkilöstöään tai millä aloilla sairastetaan muita aloja enemmän? Olemme nostaneet esiin ajankohtaisia tutkimustuloksia suomalaisesta työelämästä. Kerromme, millaisia työaikoja eri toimialoilla löytyy. Selvitämme poissaolojen syitä ja digitalisaation vaikutuksia. Kiinnostavaa tietoa on kerätty johtamisesta, tuottavuudesta ja jaksamisesta.

Jäsenemme saavat kahdesti vuodessa kutsun osallistua liiton työmarkkinatutkimukseen. Tilastollisesti pätevää tilastotietoamme käytetään monissa eri asiayhteyksissä. Vuosittain karttuva data on myös avain yhteistyön kehittämiseen työpaikoilla työnantajien kanssa. Lisäksi tutkimustuloksilla on käyttöä lainsäädännön valmistelutyössä, esimerkiksi vuokratyöhön liittyen.

Elämyksellistä lomailua

Työnteon vastapainona on tärkeää pitää huolta myös laadukkaasta vapaa-ajasta. Tarjoammekin käyttöösi lomahuoneistojamme ympäri Suomea, ja lisäksi Ruotsissa ja Espanjassa. Lisäksi prolaisena saat 25 % alennuksen kaikista Holiday Club Resortsin lomahuoneistojen normaalihinnoista. Tutustu myös Pron omiin lomakohteisiin Rukatunturilla, Kannonjärvellä, Kopparössä ja Meri-Teijossa.

Merimatkailun ystävät saavat jäsenalennuksen myös Viking Lineltä, Eckerö Lineltä ja Tallink Siljalta ja rinnehirmut ilahtuvat edullisista hissilipuista. Lisäksi tarjoamme vaihtuvia lomaetuja, jotka löydät vain Proplussasta. Loma on ihana asia!

Hyvinvointi ja aika läheisten kanssa on tärkeää. Tarjoamme laajan valikoiman Holiday Clubin lomaviikko-osakkeita sekä liiton omia lomapaikkoja. Holiday Clubin kohteissa on mahdollisuus jäsenetuhintaisiin laskettelulippuihin. Lisäksi saat Holiday Club Resortsin omien lomahuoneistojen vuokrauksesta 25 % alennuksen sekä alennusta monista hotelleista ja lomakohteista, myös laivamatkoista. Katso lisää Proplussasta.

Lue lisää linkin takaa!

Keski-Suomen Keurusharjun loma-asunnot, -30% normaalihinnoista

Kustavin Lootholma, -50 % jurtista, lomahuoneistoista, vaunupaikoista, venepaikoista ja telttamaksuista.

Kylpylähotelli Levitunturi Kittilässä, -50 % majoitushinnasta. Alennus koskee myös samassa huoneessa majoittuvia 6-14 vuotiaita lapsia, jotka kuuluvat samaan talouskuntaan.

Majvik Kirkkonummella: Jäsenetuhintainen majoitus, Jugendlinna tai ravintolasali perhejuhliin puoleen hintaan. Lounas ja päivällinen jäsenhinnoin.

Tepsan retkeilyalue Kittilän ja Sodankylän puolessa välissä, vain Pron jäsenille!

Kopparön virkistysalue Tammisaaren saaristossa, jäsenetuhinnat.

Liiton Holiday Club -lomakohteet

• Calahonda – Mirador, Costa del Sol, Espanja
  • Ruka – Kuusamon Pulkkajärvi, Kuusamo
  • Katinkulta – Hiekkaniemi, Golfharju, Katinkultaniemi ja Katinkultaranta, Vuokatti
  • Kuusamon Tropiikki – Lomatropiikki, Kuusamo
  • Naantali Residence, Naantali
  • Punkaharju – Hiekkaharju, Kulennoinen
  • Pyhä – Onninpyhä ja Pyhänhovi, Pyhätunturi
  • Saimaa - Saimaan Anttilankaari
  • Salla – Tunturitähti, Salla
  • Saariselkä – Riekonraito, Kelotirro ja Tirrolampi, Saariselkä
  • Tampereen Kylpylä – Lapinniemi, Tampere
  • Åre, Ruotsi

Tutustu Holiday Club Resortsin lomahuoneistoihin Holiday Clubin verkkosivuilla.

Risteilyalennukset jopa -50% päivän hinnoista, löydät ne tarkemmin Proplussasta.

Lasketteluliput laskettelukeskuksiin; Levi, Ruka, Himos, Saariselkä, Salla, Ylläs, Tahko ja Vuokatti.

Jäsenetuhintaisia viikkohissilippuja haetaan sähköisesti. Haettavat kohteet hintoineen löytyvät hakuaikana Proplussasta.

Näin varaat majoituksen

Liiton omia lomaviikkoja haetaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Jäsenenä saat tarkat ohjeet lomaviikkojen hakemiseen jäsentunnuksilla Proplussassa. Jos hakijoita on samaan kohteeseen ja samalle viikolle useita, saaja arvotaan. Vapaaksi jääneet viikot ovat jäsenten vapaasti varattavissa. Realiaikaiseen varaustilanteeseen Holiday Clubin sivuilla pääset Proplussasta.

Viikonloppu- tai vuorokausivarauksina voit varata Kannonkoskea, Kopparöa ja Teijoa sekä Ruka-Kurua. Tarkista varaustilanne ja hae viimeistään kahta viikkoa ennen lomaviikon alkua soittamalla numeroon 030 687 0400. Ilmoita puhelun alussa jäsennumerosi.

Holiday Club Resortsin lomahuoneistojen 25 % alennuksen saat puhelimitse Holiday Clubin keskusvaraamosta puh. 030 68 600. Kerro varauksen yhteydessä jäsennumerosi.

Tarkat varausohjeet kohteittain löydät Proplussasta.

Työehtosopimus pitää puoliasi

Olet asiantuntija omassa työtehtävässäsi ja haluamme, että voit keskittyä siihen. Siksi paras työelämän kumppani on Ammattiliitto Pro: Me tunnemme työlainsäädännön ja sopimusten kiemurat puolestasi.

Paras jäsenetusi on työehtosopimus. Se määrää aina vähimmäisrajan esimerkiksi palkoille, lomille, sairaustapauksiin ja vanhempainvapaan palkanmaksulle. Pron asiantuntijat neuvottelevat noin 60 työehtosopimusta. Se tarkoittaa, että työelämän vähimmäisehtojen sijaan näiden alojen asiantuntijat ja esimiehet voivat keskittyä siihen, missä loistavat: omaan työhönsä

Rahanarvoiset vapaa-ajan edut

Pron jäsenenä saat satoja vaihtelevia etuja eri myymälöihin ja nettikauppoihin terveys- ja hyvinvointipalveluista autoliikkeiden kautta kultakauppoihin. Tuntuvan alennuksen saat myös esimerkiksi auton polttoaineista. Etuja tarjoaa yli 200 liikeyritystä!

Edut ovat sinun ja koko perheesi käytössä! Jo yhdelläkin alennuksella saatat säästää koko liiton vuosimaksun verran.

Saat Teboil-huoltamoilta ja -automaattiasemilta lukuun ottamatta Express-asemia alennusta: bensiinistä ja dieselöljystä 2,1 snt/litra ja 10 % voiteluaineista ja kampanjoissa jopa vieläkin edullisemmin. Lisäksi saat alennusta 5 % autokemikaaleista, nestekaasusta ja auton pesusta. Katso lisää Proplussasta.

Jäsenedut.fi-portaalin kautta saat vaihtelevia, huomattaviakin alennuksia muun muassa näistä tuoteryhmistä: autoilu, elektroniikka, hotellit & matkailu, kalastus, kartat ja karttapalvelut, kauneudenhoito ja kosmetiikka, kirjat ja lehdet, korut ja kellot, koulutus ja valmennus, koti ja sisustaminen, lastentarvikkeet, liikunta ja vapaa-aika, muoti ja vaatetus, musiikki, pankkipalvelut, rakentaminen ja remontointi, sähkösopimukset, ravintolat, terveys- ja hyvinvointipalvelut sekä turvallisuuspalvelut.

Näin käytät alennuksia

Teboilin alennuksen saat käyttämällä jäsenkorttiasi kortinlukijassa ennen maksukorttia.

Jäsenetuhintaisia laskettelulippuja (Levi, Ruka, Himos, Saariselkä, Salla, Ylläs, Tahko ja Vuokatti) haetaan sähköisesti. Haettavat kohteet hintoineen löytyvät hakuaikana Proplussasta.

Jäsenedut.fi-portaaliin rekisteröidyt näin:

1. Mene osoitteeseen www.jasenedut.fi.
  2. Klikkaa Rekisteröinti-linkkiä.
  3. Tulosta väliaikainen jäsenetukorttisi. Proplussasta löydät myös ohjeet, kuinka saat puhelimeesi näyttökortin, jolla saat alennusta myymälöistä.
  4. Verkkokauppoihin tarvittavat alennuskoodit saat Jäsenedut.fi-portaalista.

Vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin  löydät Jäsenedut.fi-sivuilta.

Enemmän palkkaa

Olet asiantuntija omassa työtehtävässäsi, mutta et todennäköisesti työehtojen asiantuntija. Tähän sinulla on palveluksessasi työelämän paras kumppani Pro.

Tiivistettynä työehtosopimus antaa raamit: nämä ovat palkat ja näin maksetaan lisät ja korvaukset. Jos työpaikalla onnistutaan sopimaan paremmista palkoista, se on hyvä, mutta työehtosopimus määrää aina vähimmäisrajan.

Monipuoliset koulutukset ja tapahtumat

Järjestämme jatkuvasti koulutuksia ja seminaareja. Valitsemme aiheet tarkoin niin, että ne auttaisivat sinua menestymään työelämässä. Työelämään liittyvää koulutusta räätälöimme myös opiskelijoille ja työttömille. Aiheina ovat muun muassa vuosilomaan, työaikaan ja palkkausjärjestelmiin liittyvät kysymykset, esimies- ja oman työn johtamisen taidot, sekä erilaiset hyvinvointiteemat. Koulutuksia järjestetään webinaareina ja iltakoulutuksina ympäri Suomen.

Yhdistyksemme järjestävät tapahtumia huippusuosituista perhepäivistä letkeisiin vappubrunsseihin. Työpaikkatoiminnasta vastaa Pro-klubi, joka yhteistyössä luottamushenkilöiden kanssa tukee työpaikan edunvalvontaa ja järjestää Pron tukemia tapahtumia omalla työpaikallaan.

Lue lisää koulutuksista.

Tapahtumakalenteri.

Jäsenkoulutukset vuonna 2017

Lomailijan pikaopas

Paljonko vuosilomaa kertyy ja milloin lomaa voi viettää? Näihin ja muihin lomaan liittyviin kysymyksiin löydät vastaukset lomailijan pikaoppaasta. Oppaan löydät Proplussasta.

Hyvinvoiva esimies - valmennus esimiestyötä tekeville Pron jäsenille 14.9.-20.10.

Työskenteletkö esimiehenä? Haluatko tukea esimiestyössäsi muuttuvissa työelämän tilanteissa, omaa hyvinvointiasi unohtamatta? Tässä valmennussarjassa pohdimme yhdessä mm. esimiehen erilaisia rooleja, etsimme omia vahvuuksia, mietimme suhdetta muutokseen sekä erilaisten vuorovaikutustilanteiden hallintaa ja myönteisen ilmapiirin luomista.

Tule mukaan oppimaan uutta, jakamaan ja saamaan vinkkejä siitä miten selvitä paremmin esimiehiin kohdistuvien odotusten ja vaatimusten ristipaineissa. Hyvinvoiva esimies saa alaisensakin voimaan paremmin.

Koulutus on tarkoitettu esimiestyössä jo muutaman vuoden työskennelleille prolaisille, jotka haluavat tulla entistäkin paremmiksi esimieheksi. Mukaan mahtuu 25 osallistujaa. Koulutus on Pron jäsenille maksuton. Odotamme sitoutumista neljän koulutuskerran kokonaisuuteen ja verkkotyöskentelyyn. Koulutusillat koostuvat luentomaisista tietoiskuista, kokemusten jakamisesta sekä yksin ja ryhmissä tehtävistä pohdinnoista ja harjoituksista. Kolme koulutusiltaa pidetään Helsingissä ja yksi toteutetaan verkkoluentona.

Webinaari: Esimiehen hyvinvointi ja ajanhallinta

Hallitseeko kiire (työ)elämääsi? Tunnistatko stressin hälytysmerkit? Tarvitsetko työkaluja ajan ja arjen hallintaan? Webinaari antaa valmiuksia havainnoida omaa toimintaa ja myös tehdä tietoisia päätöksiä oman arjen sujuvoittamiseksi. Tarjolla on konkreettisia työkaluja ajan ja arjen hallintaan esimiestyötä tekeville Pron jäsenille.

Ajankohta: torstai 12. lokakuuta klo 18–19.

Lue lisää Proplussasta

Webinaari: LinkedIn työnhakijoille – verkostoidu helposti, hauskasti ja tehokkaasti

Työpaikkoja löytää helpommin, jos on ammatillisia kontakteja hyödynnettävänä. Omaa ammatillista verkostoa voi kerryttää monen tyyppisistä lähteistä. Tehokkainta on aloittaa tämä työssä ollessa, mutta myös työelämän ulkopuolella voi kerryttää kontaktiverkostoa. LinkedIn on hyvä väline työelämäverkostoitumiseen. Se on henkilöstöammattilaisten suosiossa, helppo käyttää sekä joustava ominaisuuksiltaan.

Tähän työkaluun tallennat kätevästi osaamisestasi sellaista tietoa, mitä haluat tuleville työnantajayrityksillesi näyttää. Työelämän muutoksen myötä työvoiman tarve ei välttämättä ole vähenemässä, mutta oman osaamisalan ostaja saattaa jatkossa löytyä yllättävästä organisaatioista. LinkedIn on hyvä väline tekemään piilevistä työpaikoista konkreettisia. Tule verkkoluennolle kuulemaan asiasta lisää.

Ajankohta: torstai 21.syyskuuta klo 18–19.

Webinaari: Opiskelija – hallitse aikaasi ja arkeasi

Tuntuuko siltä, ettei aika riitä kaikkeen kiinnostavaan? Haluatko saada kalenterin, sähköpostit ja paperit entistä parempaan järjestykseen? Nyt tarjolla tietoa ja vinkkejä ajanhallintaan, opiskelutekniikkaan ja parempaan keskittymiseen, stressin hallintaa unohtamatta! Webinaari on tarkoitettu erityisesti opiskeleville ja nuorille prolaisille – voit ilmoittaa mukaan myös yhden kaverisi joka ei vielä ole Pron jäsen!

Ajankohta: torstai 28. syyskuuta klo 18–19.

Lue lisää Proplussasta

Webinaari: Työelämätaitoja ja työelämän pelisääntöjä – kaikki mitä olet aina halunnut tietää muttet ole uskaltanut kysyä

Teetkö töitä opintojen ohessa tai oletko jo siirtymässä opintojen jälkeen töihin? Tämä webinaari on tarkoitettu juuri sinulle!

Tiedätkö mistä sovit kun allekirjoitat työsopimuksen? Entä mikä on TES ja miten voit neuvotella palkastasi? Milloin palkka maksetaan ja saanko lomaakin? Mm. näihin keskeisiin työelämän kysymyksiin saat vastauksen prolaisille opiskelijoilla ja nuorille tarkoitetussa webinaarissa. Tule kuulolle ja kysymään webinaariin – voit ilmoittaa mukaan myös yhden kaverisi joka ei vielä ole Pron jäsen!

Ajankohta: torstai 5. lokakuuta klo 17–18.

Lue lisää Proplussasta

Lisäksi tulossa koulutusta mm. yksinyrittäjille ja/tai yksinyrittäjyyttä suunnitteleville!

Koulutuksen videokirjasto

Tutustu uuteen videokirjastoomme. Sieltä löydät mm. tallenteita syksyn webinaareista, joiden aiheina paikallinen sopiminen ja työnhakuun liittyvät teemat. Videokirjastomme löytyy Proplussan koulutus- ja tapahtumat kanavalta.  Videot ovat vapaasti jäsentemme ja yhdistystemme käytössä: voit jakaa linkkejä tai koota porukan katsomaan videoita yhdessä.

Turvallisempaa matkaa

Pron jäsenyyteen kuuluva matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa. Vakuutus ei sisällä matkatavaravakuutusta. Oma kotivakuutuksesi saattaa kattaa myös matkatavaroille sattuvat vahingot.

Vuosittain tuhannet jäsenet saavat lomamatkoillaan apua vakuutusyhtiö Turvasta, jolta Pro ostaa vakuutukset Pron jäsenille. Prolaisten vakuutuksia ei saa edes rahalla vakuutusyhtiöistä ilman Pron jäsenyyttä.

Pron jäsenet saavat vakuutuksestaan tietoa suoraan Vakuutusyhtiö Turvasta ja jäsentunnuksilla Proplussasta.

Oma luottamusmies

Useimmilla työpaikoilla on jäsenten keskuudestaan valitsema prolainen luottamusmies. Hän on tehtäväänsä koulutettu ja siihen perehtynyt. Hän käyttää kaikkien yhteistä ääntä, kun työpaikalla sovitaan sinua ja koko henkilöstöä koskevista asioista. Luottamusmies on kullan arvoinen myös silloin, jos henkilöstöä lomautetaan tai irtisanotaan.

Jäsenet löytävät oman luottamusmiehensä yhteystiedot tai muun lähimmän yhteystahon Proplussasta.

Edullisemmat vakuutukset

Prolaisena saat automaattisesti ja maksutta matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen, joka on voimassa kaikkialla maailmassa. Matkustajavakuutus kattaa mukana matkustavat alle 20-vuotiaat perheenjäsenesikin. Opiskelijoilla matkustajavakuutuksen voimassaoloa on työharjoitteluita ajatellen vieläpä pidennetty.

Lisäksi saat huomattavia alennuksia muista tärkeistä vakuutuksista.

Pro on vakuuttanut jäsenensä vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella, ammatillisella vastuuvakuutuksella sekä järjestötehtävissä voimassa olevalla järjestövakuutuksella. Lisäksi jäsenvakuutukseen kuuluvat ammatillinen vastuuvakuutus ja aktiivien lisävakuutus

Tuhannet jäsenemme saavat vuosittain saavat lomamatkoillaan apua vakuutusyhtiö Turvasta. Prolaisten vakuutukset ovat eksklusiiviset: niitä ei saa edes rahalla vakuutusyhtiöistä ilman Pron jäsenyyttä.

Lisäksi saat jäsenenä 17% alennusta vakuutuksista keskittämällä ne Turvaan.

Vain jäsenille räätälöityjä tuotteita

• Liittokasko
  • Henkikulta ja Parikulta
  • Kodinhoitoapua toipilaalle
  • Etuja työttömälle.

Lisätietoa vakuutuksista ja Turvan tarjoamista eduista Turvasta

Primus: jäsenetuhintainen henkivakuutus

Prolaisena saat Primus-henkivakuutuksen 51,8 % normaalihintaa edullisemmin. Voit ottaa henki- ja tapaturmavakuutukset helposti koko perheellesi.

Yhteystiedot: Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva p. 010 19 19 19 ma–pe kello 8–20.

Neuvoja yksityiselämän lakiasioissa

Ovatko perintöön, asuntokauppaan tai eroon liittyvät järjestelyt ajankohtaisia? Pron jäsenenä saat maksutonta luottamuksellista puhelinneuvontaa myös yksityiselämään kuuluvissa oikeudellisissa kysymyksissä.

Neuvontapalvelu koskee myös samassa taloudessa asuvia perheenjäseniäsi.

Kysytyimmät aiheet TOP 10

1. Perintöasioiden järjestäminen oman vanhemman tai puolison kuoltua
  2. Perunkirjoituksen järjestämiseen liittyvät asiat
  3. Puolisoiden omaisuuden jako erotilanteessa
  4. Lasten asioiden järjestäminen erotilanteessa (tapaamisasiat, elatus ja huolto)
  5. Ostetussa asunnossa havaitut virheet (kuten homevauriot)
  6. Korvausvastuuasiat asunto-osakeyhtiössä; esim. vastaako taloyhtiö vai osakas vesivahingon kustannuksista
  7. Perintöveroasiat ja perintöverosuunnittelu
  8. Asuinhuoneiston vuokra-asiat
  9. Edunvalvonta-asiat vanhuksen sairastuttua
  10. Testamentin ja avioehtosopimuksen tekemisen suunnittelu.

Miten saan palvelua?

Soita arkisin kello 10–16 Eversheds Asianajotoimistoon

• Helsinki 010 6841 400
  • Hämeenlinna 010 6841 401
  • Jyväskylä 010 6841 402
  • Tampere 010 6841 403
  • Turku 010 6841 404

Ilmoita, että olet Pron jäsen. Ota jäsennumerosi valmiiksi esille, löydät sen jäsenkortistasi. Lakimies kirjaa nimesi ja jäsennumerosi. Keskustelu jää luottamukselliseksi.

Asianajotoimiston neuvonta on sinulle ilmaista, maksat vain normaalin puhelinmaksun.

Neuvonnan piiriin eivät kuulu työsuhteeseen, työtehtäviin, elinkeino-, sijoitus- tai ansiotoimintaan eivätkä luottamustehtäviin liittyvät kysymykset. Työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä suoraan Pron työelämäasiantuntijoihin.

Jos korttisi on kadonnut, ota yhteyttä Pron jäsenpalveluun p. 09 1727 3440 tai jasenasiat@proliitto.fi.

Olemme palveluksessasi 24/7

Liiton sovelluksella palvelua 24/7

Sovellus löytyy sovelluskaupasta nimellä Ammattiliitto Pro, kuvakkeena on Pron logo. Lataus ja käyttöönotto hoituvat helposti.

Proplus on siellä missä sinäkin

Proplus on jäsenten virtuaalinen asiointi- ja keskustelutila. Sieltä löydät edunvalvontasi koko paletin asiantuntijoista kavereihin. Löydät tietoa työsuhdeasioistasi, jäseneduistasi, jäsenmaksuistasi, voit muuttaa omia tietojasi ja ilmoittautua koulutuksiin sekä ottaa yhteyttä liiton asiantuntijoihin 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Kirjaudu omalla jäsennumerollasi.

Haluatko henkiökohtaista palvelua?

Voit ottaa meihin yhteyttä myös puhelimitse tai sähköpostitse työsuhdettasi koskevissa asioissa. Yhteystietomme löydät täältä.

Liitypro yhteydenottolomake