Jäsenedut | Ammattiliitto Pro

Jäsenedut

Vankka tuki työpaikalla

Kun olet Pron jäsen, tukesi työpaikalla on aina taattu. Jäsenten keskuudestaan valitsema prolainen luottamusmies on tehtäväänsä koulutettu ja siihen perehtynyt. Hän käyttää kaikkien yhteistä ääntä, kun työpaikalla sovitaan sinua ja koko henkilöstöä koskevista asioista, vaikkapa lomarahoista. Luottamusmiehen työparina toimii työsuojeluvaltuutettu, joka on työturvallisuusasioiden ja työhyvinvoinnin koulutettu asiantuntija.

Luottamushenkilöiden lisäksi apunasi on koko Pron asiantunteva henkilökunta, lakimiehistä ja asianajajista jäsenpalvelun asiantuntijoihin. Voit ottaa meihin yhteyttä puhelimitse, nettipalvelussa tai sähköpostilla.

Jos työpaikalla on pulmia, lähin apu on yleensä luottamusmies, joka työskentelee itsekin samassa yrityksessä ja tuntee siksi sen läpikotaisin. Oman luottamusmiehesi yhteystiedot löydät työpaikan ilmoitustaululta, intrasta tai Proplussasta, jäsenten omasta palvelukanavasta, johon kirjaudut jäsennumerolla. Katso yhteyshenkilösi Proplussan Omista tiedoista.

Mietitkö esimerkiksi, miten paljon saat lomaa, milloin lomaraha lasketaan, onko työsopimuksesi tehty oikein tai onko ylitöihin pakko jäädä? Pron työsuhdepalvelusta löydät nopeasti tietoa työsuhteeseen liittyvistä kysymyksistä, kaikki Pron työehtosopimukset, oppaat ja laskurit.

Jos tarvitset valmiiden vastausten sijaan henkilökohtaisempaa apua, soita työsuhdepäivystykseen tai jätä viesti sähköisen asioinnin kautta. Lupaamme, että saat vastauksen tuota pikaa.

Haluaisitko nähdä kasvotusten? Prolla on poikkeuksellisen kattava aluetoimistojen verkosto. Oman aluetoimistosi asiamiehet ovat apunasi kaikissa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Aluetoimistoon on helppo tulla, lupaamme tarjota myös kahvit. Ota yhteyttä ja sovi tapaaminen!

Asiantunteva taustatiimimme: yli 90 asiantuntijaa käytettävissäsi

Pron sopimusala-asiamiehet, sopimusalavastaavat ja työlakiin erikoistuneet lakimiehemme varmistavat, että työehtosi ovat reilut ja työehtosopimuksen mukaiset. Asiamiehet neuvottelevat tarvittaessa työpaikan ristiriitoja työnantajan kanssa, sopimusalavastaavat neuvottelevat tessit työnantajaliittojen kanssa ja lakimiehet puolustavat viime kädessä sopimuksia oikeudessa.

Työympäristöasiantuntijamme neuvovat, tiedottavat ja kouluttavat liiton jäseniä työsuojeluun ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa. He ovat myös kehittämässä näitä asioita koskevaa lainsäädäntöä.

Sosiaaliturvaan erikoistuneet asiantuntijamme neuvovat työkyvyttömyyseläke-, sairauspäiväraha-, työtapaturma- ja ammattitautiasioissa ja avustavat tarvittaessa valituksen laatimisessa.

Tutkitusti erinomainen oikeusturva

Joskus työsuhteessa tulee erimielisyyttä. Prolaiset työelämän asiantuntijat yrittävät aina viimeiseen asti ratkaista nämä erimielisyydet neuvottelemalla, mutta aina paraskaan neuvottelu ei johda tyydyttävään lopputulokseen. Pattitilanteissa saat apua liiton omilta lakimiehiltä, joilla on vuosien kokemus työoikeudesta.

Jäsenenä sinulle oikeusapu on maksutonta ja riskitöntä. Häviötapauksessa vastapuolen oikeudenkäyntikulut korvataan. Katso Pron oikeustapauksia.

Aina paraskaan neuvottelu ei johda tyydyttävään lopputulokseen. Siksi on tärkeää, että meillä Prossa on omat, työsuhdeasioihin perehtyneet lakimiehemme. He huolehtivat siitä, että kiistaan kuin kiistaan saadaan molempia osapuolia velvoittava päätös.

Työsuhderiita-asian oikeudenkäyntikulut voivat nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Kuluttajaliitto vertaili viiden ammattiliiton ja yhden työttömyyskassan palveluja ja selvitti, millaista apua työntekijä saa, jos työsuhteessa syntynyt erimielisyys johtaa oikeudenkäyntiin työnantajaa vastaan.

Ammattiliittojen oikeudellisten palvelujen merkittävin ero on oikeudenkäyntiä vaativien riitojen hoitamisessa. Osa liitoista hoitaa oikeudenkäynnit liiton omalla kustannuksella ja niissä käytetään joko liiton omia tai ulkopuolisia lakimiehiä. Pron oikeusapu on sinulle jäsenenä taloudellisesti riskitön. Korvaamme liiton jäsenten oikeudenkäyntikulut ilman omavastuumaksua ja oikeuskulujen enimmäismäärän rajoituksia, vaikka oikeudenkäyntikulut kasvaisivat kymmeniintuhansiin euroihin ja oikeudenkäynti jatkuisi ylemmissä oikeusasteissa.

Oikeusapu käsittää lainopillisen neuvonnan, sovintoneuvottelut ja oikeusavun tuomioistuimessa. Päätöksen jutun oikeuteen viemisestä tekee Pron lakiasiainpäällikkö.

Edellytyksenä oikeusavulle on, että jäsenyys on ollut voimassa vähintään kolme kuukautta ennen tapahtumaa, jonka johdosta oikeusapua haetaan ja että jäsenmaksut on liiton sääntöjen mukaisesti suoritettu. Edellytyksenä oikeusavulle tuomioistuimessa on, että jäsenen vaatimus perustuu lakiin tai sopimuksiin, ja että jäsenen esittämien selvitysten perusteella häntä ei todennäköisesti ole kohdeltu lain ja sopimusten mukaisesti.

Urapalvelut, joissa on nostetta

Haluamme, että kehityt työssäsi, pysyt tahdissa mukana ja olet valmis yllättäviinkin tilanteisiin. Siksi tarjoamme käyttöösi henkilökohtaisen uravalmentajan, joka valmentaa ja tukee sinua työurasi eri vaiheissa.

Pro Noste on monipuolinen jäsenetukokonaisuus, joka tuo nostetta ja hyvinvointia elämääsi sekä menestystä työhösi ja työnhakuun. Uravalmennuksessa voit keskustella osaamisesi parantamisesta tai työn ja muun elämän yhteensovittamisesta, pyytää sparrausta kehityskeskusteluun tai työhakemuksen laadintaan. Kun tunnistat osaamisesi, vakuutat muut helpommin ja onnistut työssäsi useammin.

Nostetta elämääsi ja työhösi henkilökohtaisesta virtuaalivalmennuksesta

Noste auttaa, kun pohdit uraasi, ammattiasi vai ryhtyäkö omillesi. Saat tukea ajatuksiin, miten säilyttää tasapaino työn ja muun elämän välillä. Jos olet työtä vailla, saat neuvoja, mistä löydät työpaikkoja ja miten loistat ja menestyt työnhaussa.

Saat käyttöösi oman henkilökohtaisen valmentajan ja häneltä vinkkejä, konkreettisia neuvoja ja tukea. Keskustelunne ovat luottamuksellisia.

Noste-valmennus tapahtuu puhelimen tai Skype-ääni- tai videoyhteyden välityksellä mistä päin maailmaa tahansa ja valitsemanasi ajankohtana. Käytössäsi on lisäksi paljon verkkotietoa.

Pro Noste -valmennus tarjoaa ratkaisuja

Haluatko esimerkiksi keskustella valmentajasi kanssa näistä aiheista:

– oman osaamisen tunnistaminen, vahvistaminen ja esiintuonti

– kehityskeskusteltuun tai palkkakeskusteluun valmistautuminen

– hyvinvoinnin lisääminen työssä, työtaakkasi keventäminen

– työmotivaation ylläpitäminen

– työn ja vapaa-ajan tai perhe-elämän yhteensovittaminen

– urapohdinta ja urasuunnittelu – kun haluat edetä uralla tai vaihtaa alaa

– yt-neuvottelujen uhka: ole valmis työnhakuun ja laadi työnhakustrategia

– työhakemus ja osaamispohjaisen CV:n laatiminen, ehkä video

– ammatillisen LinkedIn-profiilin luominen

– piilotyöpaikat ja työnhakukanavat sekä lisäksi hissipuhe

– ikäsyrjintä: miten hälvennät rekrytoijan ennakkoluulot

– yrittäjyys ja mentorin etsiminen tai opiskelumahdollisuuksien kartoittaminen.

Pro Noste -Facebook-ryhmässä olet mukana nosteessa

Pro Noste -Facebook-ryhmä tarjoaa sinulle muun muassa valmentajan livenä, videoita, ajankohtaista ja mahdollisuuden kysyä, kommentoida sekä saada vertaistukea.

Nostetta myös työpajoista tai ryhmävalmennuksesta

Pro Nosteeseen kuuluu henkilökohtaisen valmennuksen lisäksi työpajoja ja ryhmävalmennusta verkossa monista mielenkiintoisista ja hyödyllisistä aiheista, esimerkiksi tänä syksynä tuemme vanhempainvapaalta työelämään palaavia.

Näin käytät palvelua

Varaa henkilökohtainen aika uravalmentajalta verkossa. Neuvontapalveluiden takana ovat rekrytoinnin ja uravalmennuksen ammattilaiset, UP Partners, joka on suomalainen valmennusyritys.

Kun olet pro, valmennus on sinulle täysin maksutonta.

Ansiosidonnainen päiväraha

Timanttisinkin asiantuntija tai esimies voi joutua joskus työttömäksi. Prolaisena kuulut Työttömyyskassa Prohon, ja saat ansiosidonnaista työttömyysturvaa sen ehtojen täyttyessä.

Työttömyyskassa Pron käsittelyajat ovat tutkitusti Suomen ripeimpiä. Jos siis joudut työttömäksi, on selustasi turvattu. Tuemme työllistymistäsi kaikin mahdollisin tavoin, tutustu esimerkiksi koulutuksiimme ja henkilökohtaiseen uravalmennukseemme.

Työttömyyskassa Pro turvaa toimeentulosi työttömyyden, vuorotteluvapaan ja työllistymistä edistävien palveluiden aikana. Kassa myös opastaa, neuvoo ja tiedottaa etuuksista ja niiden hakemisesta. Jäsenenä sinua palvelevat kokeneet asiantuntijat, jotka tuntevat alasi erityispiirteet ja auttavat sinua kaikissa työttömyysturvaan liittyvissä asioissa. Tavoitat heidät vuoden jokaisena arkipäivänä, puhelimitse tai näppärästi sähköisen asioinnin kautta.

Jos jäät työttömäksi, saat kassasta työtuloihisi suhteutettua ansiopäivärahaa. Kun taloudellinen tilanteesi on kunnossa, voit rauhassa keskittyä uuden työn hakemiseen. Apunasi ovat Pron uravalmennus, Duunitori.fi ja koulutuksemme. Kokeile myös Tiitusta, yhteistyökumppanimme kehittämää työnhaun sovellusta.

Työttömyyden aikana saatat myös päättää kouluttautua omaehtoisesti uuteen ammattiin. Työttömyyskassa Pro maksaa TE-toimiston lausunnon perusteella ansiosidonnaista päivärahaa silloinkin.

Työttömyyskassa Pron tavoitteena on antaa jäsenen asiassa oikea päätös, nopeasti. Asiointi on myös joutuisaa: Kassan käsittelyaika on tutkitusti työttömyyskassojen eliittiä, tutki Finanssivalvonta vuosina 2014–2015.

Paljonko ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan?

Saat ansiosidonnaista päivärahaa eli lyhyemmin ansiopäivärahaa 400 päivältä, jos olet ollut töissä yli kolme vuotta joutuessasi työttömäksi vuonna 2017. Lyhyemmän työssäolon jälkeen ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa saa 300 päivältä.

Ansiosidonnainen päiväraha koostuu kahdesta osasta: peruspäivärahasta (perusosa) ja ansio-osasta. Peruspäiväraha on kaikilla samansuuruinen. Jos sinulla on huollettavia alaikäisiä lapsia, saat perusosaan lapsikorotuksen. Ansio-osa perustuu omaan henkilökohtaiseen palkkaasi ja on 45 prosenttia päiväpalkan ja perusosan erotuksesta.

Ansiopäiväraha määritellään ns. vakiintuneen palkkatulon perusteella, joka sisältää kuukausipalkan lisäksi esimerkiksi vuorolisät. Lomarahaa, lomakorvausta tai muita taloudellisia etuuksia ei katsota vakiintuneeksi palkkatuloksi.

Ansiosidonnainen päiväraha maksetaan vain hakemuksen perusteella ja maksaminen tapahtuu jälkikäteen neljän kalenteriviikon tai kuukauden jaksoissa ja enintään 5 päivältä viikossa.

Sinulle maksettavan ansiosidonnaisen päivärahan määrän saat parhaiten selville, kun kirjaudut Työttömyyskassa Pron sähköisessä asioinnissa olevaan päivärahalaskuriin.

Hyvinvointia rakentavasti

Ammattiliitto Pro luo hyvinvointia jäsenilleen. Hyvinvoinnin eteen kannattaa tehdä työtä, sillä se lisää jaksamista ja parantaa työyhteisön ilmapiiriä. Samalla työn laatu ja tuottavuus sekä ansiomahdollisuudet kasvavat.

Pro on suomalaisen työelämän ja työmarkkinoiden vahva ja vastuullinen vaikuttaja. Sen toiminta perustuu laajaan jäsenkuntaan ja vakaaseen talouteen. Pro on asiantuntijoiden ja esimiesten ammattiliitto, jolla on 115 00 jäsentä. Jäsenistä 85 000 toimii työmarkkinoilla.

Pron perustehtävä on parantaa yksityisen sektorin jäsenten ja alalle kouluttautuvien, toimeentuloa eri elämäntilanteissa, hyvinvointia työssä ja vapaalla sekä kehittymis- ja työllistymismahdollisuuksia. Neuvottelemme noin 60 työehtosopimusta.

Pro näkyy ja kuuluu ympäri Suomen. Prohon kuuluu noin 250 yhdistystä.

Löydät meidät läheltä

Työelämän ammattilaisemme löydät Helsingin lisäksi myös Lahdesta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Lappeenrannasta, Oulusta, Seinäjoelta, Tampereelta ja Turusta.
Oman aluetoimistosi asiamiehet ovat apunasi kaikissa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Ja jollet sinä pääse tulemaan luoksemme, me tulemme pyydettäessä sinun luoksesi!

Lataa Pro puhelimeesi

Pron mobiilisovellus tarjoaa muun muassa jäsenedut, palvelut ja uutiset, kätevästi ja nopeasti. Se toimii myös sähköisenä jäsen- ja vakuutuskorttina. Sovellus on saatavissa ilmaiseksi Android-, Apple- ja Windows-älypuhelimiin sekä -tabletteihin. Löydät sen sovelluskaupasta nimellä Ammattiliitto Pro, kuvakkeena on Pron logo. Lue lisää.

Tutkitusti parempaa

Tutkittu tieto on valttikorttisi työelämässä. Saatko oikeanlaista palkkaa tai millaisen palkkatoiveen voisit esittää? Palkkalaskureiden avulla selvität, mitä sinun kannattaa pyytää palkkaa eri aloilla tai eri puolella Suomea. Haluatko tietää, millä toimialoilla työnantaja kouluttaa henkilöstöään tai millä aloilla sairastetaan muita aloja enemmän?

Lue lisää tutkimussivuilta ja kokeile laskureita.

Pron tutkimukset osoittavat aukotta, että työnantajien tarjoamaa koulutusta on liian vähän ja se jakautuu epätasaisesti iän tai sukupuolen mukaan. Vertaa omaa elämääsi suhteessa muuhun porukkaan.

Haluatko tietää, millä toimialoilla työnantaja kouluttaa henkilöstöään tai millä aloilla sairastetaan muita aloja enemmän? Olemme nostaneet esiin ajankohtaisia tutkimustuloksia suomalaisesta työelämästä. Kerromme, millaisia työaikoja eri toimialoilla löytyy. Selvitämme poissaolojen syitä ja digitalisaation vaikutuksia. Kiinnostavaa tietoa on kerätty johtamisesta, tuottavuudesta ja jaksamisesta.

Jäsenemme saavat kahdesti vuodessa kutsun osallistua liiton työmarkkinatutkimukseen. Tilastollisesti pätevää tilastotietoamme käytetään monissa eri asiayhteyksissä. Vuosittain karttuva data on myös avain yhteistyön kehittämiseen työpaikoilla työnantajien kanssa. Lisäksi tutkimustuloksilla on käyttöä lainsäädännön valmistelutyössä, esimerkiksi vuokratyöhön liittyen.

Elämyksellistä lomailua

Työnteon vastapainona on tärkeää pitää huolta myös laadukkaasta vapaa-ajasta. Tarjoammekin käyttöösi lomahuoneistojamme ympäri Suomea, ja lisäksi Ruotsissa ja Espanjassa. Prolaisena saat 25 % alennuksen kaikista Holiday Club Resortsin lomahuoneistojen normaalihinnoista ja 15 % alennuksen HC-hotelleista ja Villas-huviloista.  Lisäksi isompia alennuksia löydät Pron Holiday Club -lomaviikkojen vuokrauksesta, josta saat lisätietoa Proplussasta.  Pron omien lomakohteiden etuhintaisesta varauksesta Rukatunturilla, Kannonjärvellä, Kopparössä ja Meri-Teijossa saat lisätietoa Proplussasta

Merimatkailun ystävät saavat jäsenalennuksen myös Viking Lineltä, Eckerö Lineltä ja Tallink Siljalta ja rinnehirmut ilahtuvat edullisista hissilipuista. Lisäksi tarjoamme vaihtuvia lomaetuja, jotka löydät vain Proplussasta. Loma on ihana asia!

Hyvinvointi ja aika läheisten kanssa on tärkeää. Tarjoamme laajan valikoiman Holiday Clubin lomaviikko-osakkeita sekä liiton omia lomapaikkoja. Holiday Clubin kohteissa on mahdollisuus jäsenetuhintaisiin laskettelulippuihin. Lisäksi saat Holiday Club Resortsin omien lomahuoneistojen vuokrauksesta 25 % alennuksen sekä alennusta monista hotelleista ja lomakohteista, myös laivamatkoista. Katso lisää Proplussasta.

Liiton omat lomakohteet

Keski-Suomen Keurusharjun loma-asunnot, -30% normaalihinnoista. Nappaa varaustiedot ja kampanjakoodit kirjautumalla Proplussaan.

Kustavin Lootholma, -50 % jurtista, lomahuoneistoista, vaunupaikoista, venepaikoista ja telttamaksuista Pron jäsenkorttia näyttämällä. Lisätietoa jäsenedusta Proplussasta. Katso video alueesta ProTV:stä.

Kylpylähotelli Levitunturi Kittilässä, -50 % majoitushinnasta, kun teet varauksen suoraan puhelimitse tai sähköpostilla Levi Hotel Spasta ja kerrot jäsennumerosi. Alennus koskee myös samassa huoneessa majoittuvia 6-14 vuotiaita lapsia, jotka kuuluvat samaan talouteen. Lisätietoa jäsenedusta Proplussasta. Katso lisää Levistä ProTV:stä

Majvik Kirkkonummella: Jäsenetuhintainen majoitus, Jugendlinna tai ravintolasali perhejuhliin puoleen hintaan. Lounas ja päivällinen jäsenhinnoin. Tarkemmin jäsenedusta Proplussasta.

Tepsan retkeilyalue Kittilän ja Sodankylän puolessa välissä, vain Pron jäsenille! Varaustiedot löydät Proplussasta.

Kopparön virkistysalue Tammisaaren saaristossa, jäsenetuhinnat -40% asuntovaunu-, asuntoauto- ja telttapaikoista  sekä venepaikoista Pron jäsenille. Kopparössä on myös mökkejä, joita vuokrataan Holiday Clubin kautta. Lue lisää ja katso video alueesta.  Tarkemmin jäsenedusta Proplussasta.

Liiton Holiday Club -lomakohteet

• Calahonda – Mirador, Costa del Sol, Espanja
  • Ruka – Kuusamon Pulkkajärvi, Kuusamo
  • Katinkulta – Hiekkaniemi, Golfharju, Katinkultaniemi ja Katinkultaranta, Vuokatti
  • Kuusamon Tropiikki – Lomatropiikki, Kuusamo
  • Naantali Residence, Naantali
  • Punkaharju – Hiekkaharju, Kulennoinen
  • Pyhä – Onninpyhä ja Pyhänhovi, Pyhätunturi
  • Saimaa - Saimaan Anttilankaari
  • Salla – Tunturitähti, Salla
  • Saariselkä – Riekonraito, Kelotirro ja Tirrolampi, Saariselkä
  • Tampereen Kylpylä – Lapinniemi, Tampere
  • Åre, Ruotsi

Tutustu Holiday Club Resortsin lomahuoneistoihin Holiday Clubin verkkosivuilla.

Risteilyalennukset jopa -50% päivän hinnoista, löydät ne tarkemmin Proplussasta.

Lasketteluliput laskettelukeskuksiin; Levi, Ruka, Himos, Saariselkä, Salla, Ylläs, Tahko ja Vuokatti.

Jäsenetuhintaisia viikkohissilippuja haetaan sähköisesti. Haettavat kohteet hintoineen löytyvät hakuaikana Proplussasta.

Näin varaat majoituksen

Liiton omia lomaviikkoja haetaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Jäsenenä saat tarkat ohjeet lomaviikkojen hakemiseen jäsentunnuksilla Proplussassa. Jos hakijoita on samaan kohteeseen ja samalle viikolle useita, saaja arvotaan. Vapaaksi jääneet viikot ovat jäsenten vapaasti varattavissa. Realiaikaiseen varaustilanteeseen Holiday Clubin sivuilla pääset Proplussasta.

Viikonloppu- tai vuorokausivarauksina voit varata Kannonkoskea, Kopparöa ja Teijoa sekä Ruka-Kurua. Tarkista varaustilanne ja hae viimeistään kahta viikkoa ennen lomaviikon alkua soittamalla numeroon 030 687 0400. Ilmoita puhelun alussa jäsennumerosi.

Holiday Club Resortsin lomahuoneistojen 25 % alennuksen saat puhelimitse Holiday Clubin keskusvaraamosta puh. 030 68 600. Kerro varauksen yhteydessä jäsennumerosi.

Tarkat varausohjeet kohteittain löydät Proplussasta.

Työehtosopimus pitää puoliasi

Olet asiantuntija omassa työtehtävässäsi ja haluamme, että voit keskittyä siihen. Siksi paras työelämän kumppani on Ammattiliitto Pro: Me tunnemme työlainsäädännön ja sopimusten kiemurat puolestasi.

Paras jäsenetusi on työehtosopimus. Se määrää aina vähimmäisrajan esimerkiksi palkoille, lomille, sairaustapauksiin ja vanhempainvapaan palkanmaksulle. Pron asiantuntijat neuvottelevat noin 60 työehtosopimusta. Se tarkoittaa, että työelämän vähimmäisehtojen sijaan näiden alojen asiantuntijat ja esimiehet voivat keskittyä siihen, missä loistavat: omaan työhönsä. Katso Pron neuvottelemat työehtosopimukset.

Työehtosopimus

• Ammattiliitto Pron ja työnantajaliiton neuvottelema työehtosopimus määrittää alan toimihenkilöiden edut ja oikeudet.
  • Määrittää vähimmäisehdot, joiden pohjalta kukin voi neuvotella itselleen paremman työsopimuksen.
  • Työehtosopimusta voidaan parantaa paikallisella sopimuksella, jonka neuvottelee luottamusmies.
  • Jäsenet voivat vaikuttaa alansa työehtosopimuksen sisältöön.

Työehtosopimus ja vähimmäispalkat

Palkkausjärjestelmä on keskeinen osa työehtosopimusta, sillä se määrittelee alan vähimmäispalkat.

Työehtosopimusten taustalla on eduskunnan päättämä työlainsäädäntö. Koska Suomen työlainsäädäntö ei määritä minimipalkkoja, työntekijöiden palkan perustana ovat ammattiliittojen neuvottelemat työehtosopimukset.

Työehtosopimuksilla täydennetään lakia tai neuvotellaan siitä poikkeavia alakohtaisia sopimuksia. Periaate on, että työehtosopimukseen ei voida sopia lakia huonompia työehtoja.

Eniten työehtosopimuksista löytyy työaikaa koskevia määräyksiä. Tällaisia ovat esimerkiksi työajan tasaamisjärjestelmät vuorotyössä, vuorotyökorvaukset ja viikon vapaapäivät.

Työehtosopimuksiin on kirjattu myös määräyksiä, joihin lainsäädäntö ei ole ottanut kantaa. Tällaisia ovat esimerkiksi matkakorvaukset, lomaraha ja pekkasvapaat tai sairausajan ja äitiysvapaan palkka.

Sinun työehtosopimuksesi

Aloittaessasi uudessa työssä tarkista ensimmäiseksi, mitä työehtosopimusta tehtävääsi noudatetaan. Tieto työehtosopimuksella varmistetuista eduista ja oikeuksista on usein rahanarvoinen.

Tarkempaa tietoa alasi työehtosopimuksesta saat luottamusmieheltäsi tai Ammattiliitto Pron työsuhdeneuvonnasta. Myös mahdollisissa työsuhteen riitatilanteissa Pron jäseniä auttavat luottamusmies ja liiton työsuhdeneuvonta.

Työsuhdeneuvonta palvelee Pron jäseniä maanantaista perjantaihin kello 8.30–16 numerossa (09) 1727 3442.

Mitä hyödyt työehtosopimuksesta?

Pron työehtosopimus takaa työsuhteen reilut pelisäännöt ja sinulle asianmukaisen palkan.

Pron luottamusmies neuvottelee työpaikalla työnantajan kanssa toimihenkilöitä koskevista työsuhdeasioista sekä valvoo ja puolustaa liiton jäsenten oikeuksia.

Työehtosopimus turvaa oikean palkan ja palkkakehityksen. Pro sopii edustamiensa alojen vähimmäispalkat ja yleiset palkankorotukset, jotka ovat toimihenkilöiden palkan perusta. Tämän lisäksi voit neuvotella itsellesi lisää palkkaa.

Työehtosopimuksessa on neuvoteltu myös työajoista ja ylityökorvauksista. Pron työehtosopimuksissa on sovittu muun muassa vuorolisistä, matka-ajan palkasta ja sairausajan palkasta sekä äitiysvapaan palkasta, lomarahasta ja päivystyskorvauksista.

Työehtosopimus suojaa mielivaltaiselta irtisanomiselta tai lomautukselta, kun sopimuksessa on sovittu irtisanomistilanteissa noudatettavista säännöistä eli irtisanomismenettelystä.

Katso: Ammattiliiton neuvottelema työehtosopimus tuo lakia selvästi selvästi paremmat edut

Rahanarvoiset vapaa-ajan edut

Pron jäsenenä saat satoja vaihtelevia etuja eri myymälöihin ja nettikauppoihin terveys- ja hyvinvointipalveluista autoliikkeiden kautta kultakauppoihin. Tuntuvan alennuksen saat myös esimerkiksi auton polttoaineista. Etuja tarjoaa yli 200 liikeyritystä!

Edut ovat sinun ja koko perheesi käytössä! Jo yhdelläkin alennuksella saatat säästää koko liiton vuosimaksun verran.

Saat Teboil-huoltamoilta ja -automaattiasemilta lukuun ottamatta Express-asemia alennusta: bensiinistä ja dieselöljystä 2,1 snt/litra ja 10 % voiteluaineista ja kampanjoissa jopa vieläkin edullisemmin. Lisäksi saat alennusta 5 % autokemikaaleista, nestekaasusta ja auton pesusta. Katso lisää Proplussasta.

Jäsenedut.fi-portaalin kautta saat vaihtelevia, huomattaviakin alennuksia muun muassa näistä tuoteryhmistä: autoilu, elektroniikka, hotellit & matkailu, kalastus, kartat ja karttapalvelut, kauneudenhoito ja kosmetiikka, kirjat ja lehdet, korut ja kellot, koulutus ja valmennus, koti ja sisustaminen, lastentarvikkeet, liikunta ja vapaa-aika, muoti ja vaatetus, musiikki, pankkipalvelut, rakentaminen ja remontointi, sähkösopimukset, ravintolat, terveys- ja hyvinvointipalvelut sekä turvallisuuspalvelut.

Näin käytät alennuksia

Teboilin alennuksen saat käyttämällä jäsenkorttiasi kortinlukijassa ennen maksukorttia.

Jäsenetuhintaisia laskettelulippuja (Levi, Ruka, Himos, Saariselkä, Salla, Ylläs, Tahko ja Vuokatti) haetaan sähköisesti. Haettavat kohteet hintoineen löytyvät hakuaikana Proplussasta.

Jäsenedut.fi-portaaliin rekisteröidyt näin:

1. Mene osoitteeseen www.jasenedut.fi.
  2. Klikkaa Rekisteröinti-linkkiä.
  3. Tulosta väliaikainen jäsenetukorttisi. Proplussasta löydät myös ohjeet, kuinka saat puhelimeesi näyttökortin, jolla saat alennusta myymälöistä.
  4. Verkkokauppoihin tarvittavat alennuskoodit saat Jäsenedut.fi-portaalista.

Vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin  löydät Jäsenedut.fi-sivuilta.

Enemmän palkkaa

Olet asiantuntija omassa työtehtävässäsi, mutta et todennäköisesti työehtojen asiantuntija. Tähän sinulla on palveluksessasi työelämän paras kumppani Pro.

Tiivistettynä työehtosopimus antaa raamit: nämä ovat palkat ja näin maksetaan lisät ja korvaukset. Jos työpaikalla onnistutaan sopimaan paremmista palkoista, se on hyvä, mutta työehtosopimus määrää aina vähimmäisrajan.

Monipuoliset koulutukset ja tapahtumat

Järjestämme jatkuvasti koulutuksia ja seminaareja. Valitsemme aiheet tarkoin niin, että ne auttaisivat sinua menestymään työelämässä. Tarjoamme koulutusta myös opiskelijoille tai työttömille jäsenille. Aiheina ovat muun muassa esimies- ja oman työn johtamisen taidot, sekä erilaiset hyvinvointiteemat. Pro järjestää jäsenille vuosittain pari ajankohtaiskoulutusta työelämän pelisäännöistä tai aiheista, jotka nousevat esiin työmarkkinoilla. Koulutuksia järjestetään webinaareina ja iltakoulutuksina ympäri Suomen.

Pro tarjoaa koulutusta työpaikkojen ja yhdistysten aktiiveille, luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille. Näistä löytyy lisätietoa Proplussasta.

Yhdistyksemme järjestävät tapahtumia huippusuosituista perhepäivistä letkeisiin vappubrunsseihin. Työpaikkatoiminnasta vastaa Pro-klubi, joka yhteistyössä luottamushenkilöiden kanssa tukee työpaikan edunvalvontaa ja järjestää Pron tukemia tapahtumia omalla työpaikallaan.

Jäsenkoulutukset vuonna 2017

Webinaari: Esimiehen hyvinvointi ja ajanhallinta

Hallitseeko kiire (työ)elämääsi? Tunnistatko stressin hälytysmerkit? Tarvitsetko työkaluja ajan ja arjen hallintaan? Webinaari antaa valmiuksia havainnoida omaa toimintaa ja myös tehdä tietoisia päätöksiä oman arjen sujuvoittamiseksi. Tarjolla on konkreettisia työkaluja ajan ja arjen hallintaan esimiestyötä tekeville Pron jäsenille.

Ajankohta: torstai 12. lokakuuta klo 18–19.

Lue lisää Proplussasta

Webinaarisarja yrittäjille tai yrittäjyyttä suunnitteleville

Pron jäsen, harkitsetko yrittäjyyttä, toimitko jo yksinyrittäjänä tai teetkö töitä toiminimellä palkkatyösi ohella? Tämä webinaarisarja on juuri sinulle! Voit osallistua kaikille kolmelle verkkoluennolle tai halutessasi vaikka vain yhdelle luennolle.

Täältä saat ideoita ja valmiuksia oman osaamisesti tuotteistamiseen ja markkinointiin.

Tuotteista osaamisesi: luotaus yrityksen toimintaidean luomiseen ja markkinointiin

• Miten yritykset lähtevät liikkeelle? – erilaisia tapoja ryhtyä yrittäjäksi.
  • Tavoite – minkä tarpeen täytän asiakkaan odotuksissa? Minkä ongelman ratkaiset asiakkaallasi?
  • Kerro asiakaslupauksesi selkeästi – lupaa asiakkaallesi kiinnostavasti, mutta realistisesti.
  • Nimeä tuotteesi/palvelusi ymmärrettävästi ja mieleenpainuvasti.

Ajankohta: tiistai 31. lokakuuta 2017 klo 18–19.

Yksin yrittäjä, johda itseäsi

• Mikä on työnkuvani? Entä ydintehtäväni?
  • Miten opin laittamaan työni tärkeysjärjestykseen?
  • Kuinka hallitsen aikaani?
  • Itsen johtaminen: stressi ja kiire hallintaan.

Ajankohta: tiistai 14. marraskuuta 2017 klo 18–19.

Oman osaamisen myyminen ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa

Luotaus yrityksen myyntityöhön

• Kohdentaminen – mitkä ovat oikeat asiakasryhmät? Kohdenna viestisi heille.
  • Rakenna myyntiargumentit selkeiksi – viestinrakentamisen tekniikkaa.

Neuvotteleva vuorovaikutus asiakastyössä

• Vuorovaikutuksen peruselementit – puhuminen ja kuunteleminen.
  • Kysyminen ja kuulijan aktivointi – tiedonhankintaa oman tuotteen myymistä varten.
  • Asiakkaan sitouttaminen ja asiakassuhteen synnyttäminen.

Ajankohta: tiistai 28 marraskuuta 2017 klo 18–19.

Webinaareihin voit osallistua omalta tietokoneeltasi käsin, tarvitset vain verkkoyhteyden ja kaiuttimet tai kuulokkeet. Muutamaa päivää ennen koulutusta saat sähköpostiisi vahvistusviestin sekä ohjeet ja linkin webinaariin osallistumiseksi!

Kouluttajana toimii Perttu Laaksonen, FM (puheviestintä), koulutuspäällikkö ja työnohjaaja. Perttu perusti ensimmäisen oman yrityksensä 15 vuotta sitten ja on siitä lähtien perehtynyt yritystoimintaan niin käytännön kuin teoriankin kautta. Hän on myös suorittanut pienyrittäjätutkinnon ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon. Perttu on perehtynyt asiantuntijaesiintymiseen, vaikuttamiseen ja vuorovaikutukseen ja tekee yrittäjyysvalmennusta.

Lue lisää Proplussasta

Osaava esimies  – tunne itsesi ja vuorovaikuta rakentavasti!

Esimiestyöhön kohdistuu monia odotuksia mutta hyvä esimies voi olla monella eri tavalla.  Joskus onkin hyvä pysähtyä miettimään omaa toimintaansa – sitä, mikä sinua ohjaa ja miten toimit päätöksenteossasi ja vuorovaikutustilanteissa.

Tämän valmennuspäivän aikana haetaan varmuutta esimiehenä toimimiseen monien odotusten ja paineiden ristitulessa. Valmennuksessa pureudutaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ja niihin valmistautumiseen sekä taitoihin luoda ja ylläpitää avointa keskusteluyhteyttä. Perehdymme mm. positiivisen ongelmanratkaisun taitoihin ja harjoittelemme palautteen antamista ja vastaanottamista.

Mukaasi saat välineitä itsen johtamiseen ja toimintamalleja valmentavaan esimiestyöhön.

Kenelle: Esimiestyötä tekevät Pron jäsenet

Kouluttaja: Prolaisia kouluttaa kokenut valmentaja Päivi Saatsi (KM, henkilöstöjohtamisen tradenomi). Työvalmennus Futuurin toimitusjohtaja Saatsi on johtanut omaa työelämän muutoksiin valmentavaa yritystään seitsemän vuoden ajan. Hän on parhaimmillaan haastavissa vuorovaikutus- ja organisointitaitoja vaativissa tehtävissä.

Koulutus on Pron jäsenille maksuton.

Ajankohta: lauantai 11. marraskuuta 2017 10–15:30, Helsinki.

Lue lisää Proplussasta

Työsuhde ja työsopimus – näin sovit työehdoistasi

Mikä säätelee työsuhteen ehtoja? Tiedätkö mistä kaikesta sovit solmiessasi työsopimuksen? Toistaiseksi voimassa oleva vai määräaikainen työsuhde? Entä mitä tarkoittaa työnantajan direktio-oikeus?

Koulutusillassa saat perustiedot työsuhteen ehtoihin vaikuttavista asioista, työsopimuksen tekemisestä ja työsuhteen päättymiseen liittyvistä säädöksistä – ja myös siitä mitä voit sopia itse ja mistä sopii paikallisesti luottamusmies. Esillä myös etätyö ja siitä sopiminen sekä salassapitoon ja kilpailukieltoon liittyvät asiat.

Tule kuulolle ja kysymään mieltäsi askarruttavia asioita! Iltakoulutukset marraskuussa seuraavilla paikkakunnilla: Rovaniemi, Helsinki, Kouvola, Jyväskylä, Kuopio, Turku, Joensuu, Pori, Vaasa, Vantaa, Oulu ja Tampere.

Lue lisää ja ilmoittaudu Proplussassa

Hae lisää koulutuksia Pron tapahtumakalenterista.

Koulutuksen videokirjasto

Tutustu uuteen videokirjastoomme. Sieltä löydät mm. tallenteita syksyn webinaareista, joiden aiheina paikallinen sopiminen ja työnhakuun liittyvät teemat. Videokirjastomme löytyy Proplussan koulutus- ja tapahtumat kanavalta.  Videot ovat vapaasti jäsentemme ja yhdistystemme käytössä: voit jakaa linkkejä tai koota porukan katsomaan videoita yhdessä.

Turvallisempaa matkaa

Pron jäsenyyteen kuuluva matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa. Vakuutus ei sisällä matkatavaravakuutusta. Oma kotivakuutuksesi saattaa kattaa myös matkatavaroille sattuvat vahingot.

Vuosittain tuhannet jäsenet saavat lomamatkoillaan apua vakuutusyhtiö Turvasta, jolta Pro ostaa vakuutukset Pron jäsenille. Prolaisten vakuutuksia ei saa edes rahalla vakuutusyhtiöistä ilman Pron jäsenyyttä.

Pron jäsenet saavat vakuutuksestaan tietoa suoraan Vakuutusyhtiö Turvasta ja jäsentunnuksilla Proplussasta.

Oma luottamusmies

Useimmilla työpaikoilla on jäsenten keskuudestaan valitsema prolainen luottamusmies. Hän on tehtäväänsä koulutettu ja siihen perehtynyt. Hän käyttää kaikkien yhteistä ääntä, kun työpaikalla sovitaan sinua ja koko henkilöstöä koskevista asioista. Luottamusmies on kullan arvoinen myös silloin, jos henkilöstöä lomautetaan tai irtisanotaan.

Jäsenet löytävät oman luottamusmiehensä yhteystiedot tai muun lähimmän yhteystahon Proplussasta / omat tiedot.

Edullisemmat vakuutukset

Prolaisena saat automaattisesti ja maksutta matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen, joka on voimassa kaikkialla maailmassa. Matkustajavakuutus kattaa mukana matkustavat alle 20-vuotiaat perheenjäsenesikin. Opiskelijoilla matkustajavakuutuksen voimassaoloa on työharjoitteluita ajatellen vieläpä pidennetty.

Lisäksi saat huomattavia alennuksia muista tärkeistä vakuutuksista.

Pro on vakuuttanut jäsenensä vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella, ammatillisella vastuuvakuutuksella sekä järjestötehtävissä voimassa olevalla järjestövakuutuksella. Lisäksi jäsenvakuutukseen kuuluvat ammatillinen vastuuvakuutus ja aktiivien lisävakuutus

Tuhannet jäsenemme saavat vuosittain saavat lomamatkoillaan apua vakuutusyhtiö Turvasta. Prolaisten vakuutukset ovat eksklusiiviset: niitä ei saa edes rahalla vakuutusyhtiöistä ilman Pron jäsenyyttä.

Lisäksi saat jäsenenä 17% alennusta vakuutuksista keskittämällä ne Turvaan.

Vain jäsenille räätälöityjä tuotteita

• Liittokasko
  • Henkikulta ja Parikulta
  • Kodinhoitoapua toipilaalle
  • Etuja työttömälle.

Lisätietoa vakuutuksista ja Turvan tarjoamista eduista Turvasta

Primus: jäsenetuhintainen henkivakuutus

Prolaisena saat Primus-henkivakuutuksen 51,8 % normaalihintaa edullisemmin. Voit ottaa henki- ja tapaturmavakuutukset helposti koko perheellesi.

Yhteystiedot: Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva p. 010 19 19 19 ma–pe kello 8–20.

Neuvoja yksityiselämän lakiasioissa

Ovatko perintöön, asuntokauppaan tai eroon liittyvät järjestelyt ajankohtaisia? Pron jäsenenä saat maksutonta luottamuksellista puhelinneuvontaa myös yksityiselämään kuuluvissa oikeudellisissa kysymyksissä.

Neuvontapalvelu koskee myös samassa taloudessa asuvia perheenjäseniäsi.

Kysytyimmät aiheet TOP 10

1. Perintöasioiden järjestäminen oman vanhemman tai puolison kuoltua
  2. Perunkirjoituksen järjestämiseen liittyvät asiat
  3. Puolisoiden omaisuuden jako erotilanteessa
  4. Lasten asioiden järjestäminen erotilanteessa (tapaamisasiat, elatus ja huolto)
  5. Ostetussa asunnossa havaitut virheet (kuten homevauriot)
  6. Korvausvastuuasiat asunto-osakeyhtiössä; esim. vastaako taloyhtiö vai osakas vesivahingon kustannuksista
  7. Perintöveroasiat ja perintöverosuunnittelu
  8. Asuinhuoneiston vuokra-asiat
  9. Edunvalvonta-asiat vanhuksen sairastuttua
  10. Testamentin ja avioehtosopimuksen tekemisen suunnittelu.

Miten saan palvelua?

Soita arkisin kello 10–16 Eversheds Asianajotoimistoon

• Helsinki 010 6841 400
  • Hämeenlinna 010 6841 401
  • Jyväskylä 010 6841 402
  • Tampere 010 6841 403
  • Turku 010 6841 404

Ilmoita, että olet Pron jäsen. Ota jäsennumerosi valmiiksi esille, löydät sen jäsenkortistasi. Lakimies kirjaa nimesi ja jäsennumerosi. Keskustelu jää luottamukselliseksi.

Asianajotoimiston neuvonta on sinulle ilmaista, maksat vain normaalin puhelinmaksun.

Neuvonnan piiriin eivät kuulu työsuhteeseen, työtehtäviin, elinkeino-, sijoitus- tai ansiotoimintaan eivätkä luottamustehtäviin liittyvät kysymykset. Työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä suoraan Pron työelämäasiantuntijoihin.

Jos korttisi on kadonnut, ota yhteyttä Pron jäsenpalveluun p. 09 1727 3440 tai jasenasiat@proliitto.fi.

Olemme palveluksessasi 24/7

Liiton sovelluksella palvelua 24/7

Sovellus löytyy sovelluskaupasta nimellä Ammattiliitto Pro, kuvakkeena on Pron logo. Lataus ja käyttöönotto hoituvat helposti.

Proplus on siellä missä sinäkin

Proplus on jäsenten virtuaalinen asiointi- ja keskustelutila. Sieltä löydät edunvalvontasi koko paletin asiantuntijoista kavereihin. Löydät tietoa työsuhdeasioistasi, jäseneduistasi, jäsenmaksuistasi, voit muuttaa omia tietojasi ja ilmoittautua koulutuksiin sekä ottaa yhteyttä liiton asiantuntijoihin 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Kirjaudu omalla jäsennumerollasi.

Haluatko henkilökohtaista palvelua?

Voit ottaa meihin yhteyttä myös puhelimitse tai sähköpostitse työsuhdettasi koskevissa asioissa. Yhteystietomme löydät täältä.

Liitypro yhteydenottolomake