Kokemuksia, Ammattiliitto Pro | Ammattiliitto Pro

Kokemuksia, Ammattiliitto Pro

Työt energiayhtiössä loppuivat. Nyt opiskelen ansiosidonnaisella unelma-ammattiini. Asiat hoituivat Työttömyyskassa Pron kanssa todella helposti.

Jäin työttömäksi viiden ja puolen vuoden työsuhteen jälkeen energiayhtiön asiakaspalvelusta, kun asiakaspalvelu keskitettiin toiseen kaupunkiin. Määräaikaisia työsuhteita ei jatkettu ja vakituiset irtisanottiin.

Tein ylitöitä ja olin henkisesti todella loppu, kun työt yt-kevään jälkeen päättyivät. Hetki sen jälkeen piti prosessoida asiaa ja hengittää, miettiä mitä halusi.

Uusia töitä en ollut ehtinyt hakea. Olin kuitenkin ennen töiden loppumista käynyt työkkärissä juttelemassa tilanteesta. Kerroin, että kouluun lähteminen kiinnostaisi ja tutkittiin vaihtoehtoja. Esimieshommat ja vastuulliset tehtävät kiinnostivat, sillä ilman jatkokoulutusta en voinut edetä.

Aikaisemman työkokemuksen pohjalta tradenomi olisi ollut hyvä vaihtoehto. Sydän päätti kuitenkin toisin.

Halusin alalle, joka oikeasti kiinnostaa. Löysin Haaga-Heliasta ruokatuotannon johtamisen linjan, joka oli minulle täydellinen. Halusin restonomiksi.

Pääsykokeisiin piti valmistautua hyvin lukemalla Haaga-Helian oma kirja alasta. Oli kysymyksiä matematiikasta ja monivalintakoe. Kirjallisten kokeiden jälkeen oli haastattelu, jossa pöydän toisella puolella istui opettaja ja alumni. Tilanne oli kuumottava.

Sitten alkoi odotus ja juhannuksen jälkeen tulivat pääsykoetulokset.

Soitin äidille ja kyllähän siinä itku pääsi, sillä olin pelannut kaikki kortit koulun varaan. Elokuussa kävin ostamassa uuden repun, vihon ja kyniä.

Olin ollut heti työvoimatoimistoon yhteydessä, kun sain tietää jääväni työttömäksi. Virkailijan kanssa selvitettiin eri opiskeluvaihtoehdot.

Prosessi on ollut todella helppo ja nopea. Kun sain tietää päässeeni kouluun, olin yhteydessä virkailijaan, joka puolsi päätöstä opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla. Virallinen päätös tuli nopeasti.

Työttömyyskassa Pron sähköinen järjestelmä on myös helppokäyttöinen. Ongelmia ei ole ollut.

Kerran kuukaudessa ilmoitan kassaan ja kaksi kertaa vuodessa toimitan työvoimatoimistoon opintotodistuksen, kaikki hoituu helposti netissä.

Olen ihan omalla alalla, mutta tavoite ei ole vielä täysin kirkas. Restonomiopintoihin on mahdollisuus sisällyttää monia erilaisia harjoittelupaikkoja ja haluankin ottaa kaiken irti enkä suorittaa harjoittelua vain yhdessä paikassa.

Paljon olen jo ensimmäisen vuoden aikana ehtinyt. Harjoittelukokemusta olen saanut palkitussa ja Michelin-oppaan ylistämässä Gastrobar Emossa ja vapaaehtoisena Slush-teknologia- ja kasvuyritystapahtuman Parties-tiimissä. Vain taivas on rajana!

Sallamari , Restonomiopiskelija
Edellisessä työssä ict-yrityksen toimipiste lakkautettiin. Pohdin vaihtoehtoja myös Pron urapalveluiden kanssa. Onneksi uskalsin vaihtaa alaa!

Muutama vuosi sitten Elli työskenteli ict-alan yrityksen asiakaspalvelussa ensin puhelinmyyjänä, sitten asiakaspalvelijana ja kouluttajana. Alalla tehdään työtä kovassa kiireessä. Jokaisen työvaiheen voi numeroida excel-taulukkoon ja kellottaa sekunnilleen.

Pari vuotta sitten yritys lakkautti toimipisteensä, ja Elli jäi ilman töitä. Viestintä ja markkinointi ovat aina houkutelleet, joten hän hakeutui työvoimatoimiston kautta sosiaalisen median markkinointikurssille. Juttutuokio Pron asiantuntijan kanssa auttoi päätöksentekoa ja tarjolla oli myös urapalvelun apua uuden suunnan kartoittamiseen.

–  Mahdollisuuksia löytyi, kun olin aktiivinen.

Nyt Elli on suorittanut markkinointiviestinnän ammattitutkinnon.

– Markkinointiviestintä kehittyy koko ajan, siinä ei voi koskaan olla valmis, vaan pystyy oppimaan uutta, kun viestintävälineet muuttuvat. Eilen mietin, että teen jostain Instagramiin kuvan ja tänään mietin, miten se taipuisi Twitteriin.

Ihanuus ja kurjuus on siinä, että työ ei mene kahdeksalta päälle ja neljältä kiinni. Jos käyttää sosiaalista mediaa sekä töissä että vapaalla, voi yhtäkkiä huomata tehneensä töitä vapaa-ajallakin.

Elli, viestinnän suunnittelija
Jyväskylä