Kokemuksia, Ammattiliitto Pro | Ammattiliitto Pro

Kokemuksia, Ammattiliitto Pro

Meidän perheelle on ollut tärkeä etu Turvan matkavakuutus. Silloin kun lapset olivat alaikäisiä ja matkustettiin yhdessä. Se oli tosi kätevä ja palveli myös perheen jäseniä, lapsiani!

Tavallaan parasta työssä jaksamista myös oman vapaa-ajan vieton kautta. Matkustamiseen liittyvät alennukset muutenkin eri lomakohteissa ovat hyviä koska mielekäs vapaa-aika ja vapaa-ajan vietto liittyy oleellisesti myös työssä jaksamiseen.

Pron jäsenyyteen kuuluva matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa. Vakuutus ei sisällä matkatavaravakuutusta. Oma kotivakuutuksesi saattaa kattaa myös matkatavaroille sattuvat vahingot.

Vuosittain tuhannet jäsenet saavat lomamatkoillaan apua vakuutusyhtiö Turvasta, jolta Pro ostaa vakuutukset Pron jäsenille. Prolaisten vakuutuksia ei saa edes rahalla vakuutusyhtiöistä ilman Pron jäsenyyttä.

Pron jäsenet saavat vakuutuksestaan tietoa suoraan Vakuutusyhtiö Turvasta ja jäsentunnuksilla Proplussasta.

Lue lisää Proplussasta.

Helena, Pron jäsen
2017 tuli 19 vuotta täyteen saman firman palveluksessa. Vuosien aikana on ollut lukemattomia ja taas lukemattomia YT- ja sopimusneuvotteluita ja organisaatiomuutoksia, joista ei varmaan ilman luottamiesmiehien vahvaa edustusta olisi selvitty kunnialla eteenpäin. Kiitokset siitä heille <3

Useimmilla työpaikoilla on jäsenten keskuudestaan valitsema prolainen luottamusmies. Hän on tehtäväänsä koulutettu ja siihen perehtynyt. Hän käyttää kaikkien yhteistä ääntä, kun työpaikalla sovitaan sinua ja koko henkilöstöä koskevista asioista. Luottamusmies on kullan arvoinen myös silloin, jos henkilöstöä lomautetaan tai irtisanotaan.

Jäsenet löytävät oman luottamusmiehensä yhteystiedot tai muun lähimmän yhteystahon Proplussasta / omat tiedot.

Marika, Pron jäsen
Pron lempijäsenetuni ovat neuvot yksityiselämän lakiasioissa, kynnys ottaa yhteyttä asianajotoimistoon madaltuu huomattavasti. Tuli turvallinen olo siitä, että tarvittaessa saa helposti oikeusapua ja jopa miltei joka päivä!

Top 10-kysymykset saivat miettimään ja ehkä jopa selvittämään etukäteen harvemmin kohdattuja ja mietittyjä hoidettavia asioita, jotka tapahtuessaan jo itsessäänkin ovat stressaavia sekä vaikeita juttuja.

Pron jäsenet saavat maksutonta luottamuksellista puhelinneuvontaa myös yksityiselämään kuuluvissa oikeudellisissa kysymyksissä.

Neuvontapalvelu koskee myös samassa taloudessa asuvia perheenjäseniä.

Kysytyimmät aiheet TOP 10

1. Perintöasioiden järjestäminen oman vanhemman tai puolison kuoltua
  2. Perunkirjoituksen järjestämiseen liittyvät asiat
  3. Puolisoiden omaisuuden jako erotilanteessa
  4. Lasten asioiden järjestäminen erotilanteessa (tapaamisasiat, elatus ja huolto)
  5. Ostetussa asunnossa havaitut virheet (kuten homevauriot)
  6. Korvausvastuuasiat asunto-osakeyhtiössä; esim. vastaako taloyhtiö vai osakas vesivahingon kustannuksista
  7. Perintöveroasiat ja perintöverosuunnittelu
  8. Asuinhuoneiston vuokra-asiat
  9. Edunvalvonta-asiat vanhuksen sairastuttua
  10. Testamentin ja avioehtosopimuksen tekemisen suunnittelu.

Lue lisää yksityiselämän lakineuvonnasta.

Taina, Pron jäsen
Pron erinomainen oikeusturva on minulle erittäin tärkeä. Työskentelen itse sellaisilla työnantajilla, joiden kohdalla on suuri todennäköisyys, että tällaista etua voi tarvita tarpeen tullessa. On hyvä tietää, että on joku joka voi sitten auttaa.

Joskus työsuhteessa tulee erimielisyyttä. Prolaiset työelämän asiantuntijat yrittävät aina viimeiseen asti ratkaista nämä erimielisyydet neuvottelemalla, mutta aina paraskaan neuvottelu ei johda tyydyttävään lopputulokseen. Pattitilanteissa jäsenemme saavat apua liiton omilta lakimiehiltä, joilla on vuosien kokemus työoikeudesta. Jäsenellee oikeusapu on maksutonta ja riskitöntä. Häviötapauksessa vastapuolen oikeudenkäyntikulut korvataan. Katso Pron oikeustapauksia.

Kuluttajaliitto vertaili viiden ammattiliiton ja yhden työttömyyskassan palveluja ja selvitti, millaista apua työntekijä saa, jos työsuhteessa syntynyt erimielisyys johtaa oikeudenkäyntiin työnantajaa vastaan.

Lue lisää Pron tutkitusti erinomaisesta oikeusturvasta.

Sanna, Pron jäsen
Työt energiayhtiössä loppuivat. Nyt opiskelen ansiosidonnaisella unelma-ammattiini. Asiat hoituivat Työttömyyskassa Pron kanssa todella helposti.

Jäin työttömäksi viiden ja puolen vuoden työsuhteen jälkeen energiayhtiön asiakaspalvelusta, kun asiakaspalvelu keskitettiin toiseen kaupunkiin. Määräaikaisia työsuhteita ei jatkettu ja vakituiset irtisanottiin.

Tein ylitöitä ja olin henkisesti todella loppu, kun työt yt-kevään jälkeen päättyivät. Hetki sen jälkeen piti prosessoida asiaa ja hengittää, miettiä mitä halusi.

Uusia töitä en ollut ehtinyt hakea. Olin kuitenkin ennen töiden loppumista käynyt työkkärissä juttelemassa tilanteesta. Kerroin, että kouluun lähteminen kiinnostaisi ja tutkittiin vaihtoehtoja. Esimieshommat ja vastuulliset tehtävät kiinnostivat, sillä ilman jatkokoulutusta en voinut edetä.

Aikaisemman työkokemuksen pohjalta tradenomi olisi ollut hyvä vaihtoehto. Sydän päätti kuitenkin toisin.

Halusin alalle, joka oikeasti kiinnostaa. Löysin Haaga-Heliasta ruokatuotannon johtamisen linjan, joka oli minulle täydellinen. Halusin restonomiksi.

Pääsykokeisiin piti valmistautua hyvin lukemalla Haaga-Helian oma kirja alasta. Oli kysymyksiä matematiikasta ja monivalintakoe. Kirjallisten kokeiden jälkeen oli haastattelu, jossa pöydän toisella puolella istui opettaja ja alumni. Tilanne oli kuumottava.

Sitten alkoi odotus ja juhannuksen jälkeen tulivat pääsykoetulokset.

Soitin äidille ja kyllähän siinä itku pääsi, sillä olin pelannut kaikki kortit koulun varaan. Elokuussa kävin ostamassa uuden repun, vihon ja kyniä.

Olin ollut heti työvoimatoimistoon yhteydessä, kun sain tietää jääväni työttömäksi. Virkailijan kanssa selvitettiin eri opiskeluvaihtoehdot.

Prosessi on ollut todella helppo ja nopea. Kun sain tietää päässeeni kouluun, olin yhteydessä virkailijaan, joka puolsi päätöstä opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla. Virallinen päätös tuli nopeasti.

Työttömyyskassa Pron sähköinen järjestelmä on myös helppokäyttöinen. Ongelmia ei ole ollut.

Kerran kuukaudessa ilmoitan kassaan ja kaksi kertaa vuodessa toimitan työvoimatoimistoon opintotodistuksen, kaikki hoituu helposti netissä.

Olen ihan omalla alalla, mutta tavoite ei ole vielä täysin kirkas. Restonomiopintoihin on mahdollisuus sisällyttää monia erilaisia harjoittelupaikkoja ja haluankin ottaa kaiken irti enkä suorittaa harjoittelua vain yhdessä paikassa.

Paljon olen jo ensimmäisen vuoden aikana ehtinyt. Harjoittelukokemusta olen saanut palkitussa ja Michelin-oppaan ylistämässä Gastrobar Emossa ja vapaaehtoisena Slush-teknologia- ja kasvuyritystapahtuman Parties-tiimissä. Vain taivas on rajana!

Sallamari , Restonomiopiskelija
Edellisessä työssä ict-yrityksen toimipiste lakkautettiin. Pohdin vaihtoehtoja myös Pron urapalveluiden kanssa. Onneksi uskalsin vaihtaa alaa!

Muutama vuosi sitten Elli työskenteli ict-alan yrityksen asiakaspalvelussa ensin puhelinmyyjänä, sitten asiakaspalvelijana ja kouluttajana. Alalla tehdään työtä kovassa kiireessä. Jokaisen työvaiheen voi numeroida excel-taulukkoon ja kellottaa sekunnilleen.

Pari vuotta sitten yritys lakkautti toimipisteensä, ja Elli jäi ilman töitä. Viestintä ja markkinointi ovat aina houkutelleet, joten hän hakeutui työvoimatoimiston kautta sosiaalisen median markkinointikurssille. Juttutuokio Pron asiantuntijan kanssa auttoi päätöksentekoa ja tarjolla oli myös urapalvelun apua uuden suunnan kartoittamiseen.

–  Mahdollisuuksia löytyi, kun olin aktiivinen.

Nyt Elli on suorittanut markkinointiviestinnän ammattitutkinnon.

– Markkinointiviestintä kehittyy koko ajan, siinä ei voi koskaan olla valmis, vaan pystyy oppimaan uutta, kun viestintävälineet muuttuvat. Eilen mietin, että teen jostain Instagramiin kuvan ja tänään mietin, miten se taipuisi Twitteriin.

Ihanuus ja kurjuus on siinä, että työ ei mene kahdeksalta päälle ja neljältä kiinni. Jos käyttää sosiaalista mediaa sekä töissä että vapaalla, voi yhtäkkiä huomata tehneensä töitä vapaa-ajallakin.

Elli, viestinnän suunnittelija
Jyväskylä