Työelämän ajokortti | Ammattiliitto Pro

Työelämän ajokortti

Työelämän pelisäännöt, työehtoasioista puhumattakaan, ovat vieraita monille työelämään siirtyville. Ne ovat kuitenkin tärkeä osa työnteon arkipäivää, ja niiden tuntemus on tarpeen työelämään valmistuville.

Ammattiliitto Pron Työelämän ajokortti -opintojakso lisää opiskelijoiden työelämätietoutta mielenkiintoisella ja käytännönläheisellä tavalla sekä vahvistaa taitoja työpaikan hakuun.

Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät:

• työnhakutaitoihin ja niiden kehittämiseen
  • työelämän pelisääntöihin, työehtosopimuksiin ja työlainsäädäntöön
  • työpaikan työsuojeluun, työhyvinvointiin ja työelämän sosiaaliturvaan

Työelämän ajokorttia on toteutettu jo 12 ammattikorkeakoulussa

Opintojakso voidaan toteuttaa vapaasti valittavina opintoina joko kokonaan verkossa tai monimuotokoulutuksena. Opintojakson laajuus on korkeakoulun tarpeesta riippuen joko kolme tai viisi opintopistettä.

Ohjaajina toimivat Ammattiliitto Pron asiantuntijat. Opintojakso on maksuton.

Työelämän ajokortti Facebookissa.

Millainen kurssi oikeasti on?

Opiskelijapalautteen mukaan Työelämän ajokortti on koettu hyödylliseksi ja sen uskotaan lisäävän omaa työllistymistä ja pärjäämistä työelämässä. Koulutuksen vahvuuksiksi on koettu sen käytännönläheisyys ja kokonaisvaltainen ja ammattitaitoinen työelämäasioiden käsittely. Lue opiskelijoiden palautteita:

”Kokonaisuutena opintojakso oli erittäin hyvä ja antoisa. Oli hauska päästä kuulemaan tarinoita tosielämästä sekä muiden opiskelijoiden kokemuksia erilaisilta aloilta. Olen suositellut kurssia ystävilleni.”

”Luultavasti paras kokonaisuus tähänastisista kursseistani.”

”En olisi voinut toivoa parempaa opetusta työelämään liittyvissä asioissa! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin."

”Kurssi oli piristävän erilainen. Selkeästi ilmoitetut kurssisisällöt ja hyvät materiaalit helpottivat opiskelua. Löysin aina etsimäni tiedon kurssialueelta nopeasti.”

Työelämän pelisäännöt -osio pitäisi saada pakolliseksi kaikille työuraansa aloitteleville. Uskoisin, että sen avulla monet olisivat valmiita kohtaamaan paremmin työelämän haasteet.”

”Olin yllättynyt kurssin positiivisesta vireestä, joka keskittyi kannustamaan opiskelijaa oppimaan ja yrittämään. Kurssi ei jäänyt vain suoritettavaksi kurssiksi toisten kurssien joukkoon.”

Opintojakson toteutus ammattikorkeakoulussa

Ammattikorkeakoulun tehtäväksi jää opiskelijahallintoon liittyvät asiat ja opintojakson markkinointi.

Työelämän ajokortti

• soveltuu vapaasti valittaviin opintoihin
  • voidaan toteuttaa joko 3 tai 5 opintopisteen laajuisena
  • toteutetaan verkko-opintoina tai monimuotoisesti