Näin Pro auttaa sinua työelämän eri vaiheissa | Ammattiliitto Pro

Näin Pro auttaa sinua työelämän eri vaiheissa

Vauva tulossa: miten jakaa perhevapaat?

Meillä on ollut alusta asti suunnitelmissa pistää perhevapaat puoliksi. Mitä ja miten asiasta pitää sopia kummankin työpaikalla? Aika paljon kysyttävää meillä olisi myös siitä, miten kesäloma ja lomarahat vaikuttavat perhevapaaseen.
Toinen meistä tekee työtä, joka alkaa aina aamuseitsemältä. Jotta lapsen hoitopäivä pysyisi sitten aikanaan kohtuullisen lyhyenä, harkitsemme myös toiselle meistä osittaista hoitovapaata. Mitä jos työnantaja ei innostu ajatuksesta? Mistä saan lisätietoa siitä, miten perhevapaa toimii ja mitä esimerkiksi osittainen hoitovapaa tarkoittaa?

Näin Pro auttaa

Saatte tietoa perhevapaista, hoitorahasta, työhön paluusta ja irtisanomissuojasta kirjautumalla jäsennumerolla Proplussaan. Jutelkaa myös luottamusmiehen kanssa tai olkaa yhteydessä lähimpään Pron aluetoimistoon tai liiton työsuhde- ja virkaehtoneuvontaan.

Työhönpaluun häämöttäessä haluatte ehkä osallistua jäsenkoulutukseen verkon kautta webinaarissa tai iltakoulutuksena omalla paikkakunnalla.  Koulutusten aiheina ovat muun muassa omat työelämäoikeudet, velvollisuudet, työaika, hyvinvointi ja työnhaku. Lue lisää koulutuksista.

Uravalmentajan kanssa voi lisäksi keskustella osaamisesi parantamisesta sekä työn ja muun elämän yhteen sovittamisesta. Jos tarvitset, saat Pro Noste -ura ja hyvinvointipalvelusta sparrausta vaikkapa työhakemuksen laatimiseen.

Olen edennyt esimieheksi ja haluan vahvistaa osaamistani

Työkaverit onnittelivat vilpittömästi, kun minut valittiin tiimin esimieheksi. Olen itsekin sitä mieltä, että johto teki hyvän valinnan. Haluan tehdä työni hyvin ja tsempata muitakin tuloksiin. Hiukan oudolta tuntuu kuitenkin olla vanhojen työkavereiden pomo ja päättää jämäkästi muidenkin töistä ja asioista. Huomaan kyllä, että entisten työkavereiden asenne on muuttunut. Miten sopeudun uuteen tehtävääni? Miten olla hyvä esimies?

Näin Pro auttaa

Onnea uusien haasteiden johdosta! Prolaisena sinun kannattaa tutustua koulutustarjontaamme. Järjestämme koulutusta esimerkiksi siitä, mitä on hyvä työ ja mistä elementeistä koostuu hyvä työyhteisö. Jäsenkoulutuksissa opit myös, millaista on hyvä vuorovaikutus ja miten rakentaa toimivaa vuorovaikutussuhdetta alaisiin – tai ottaa puheeksi hankalalta tuntuvia asioita. Vaihtelevasisältöisissä koulutuksissamme käsitellään myös mm. esimiehen ajan- ja stressinhallintaan liittyviä työkaluja.

Esimiehellä on muiden vastuidensa lisäksi vastuu alaistensa työturvallisuudesta, johon työnantaja perehdyttää. Koska henkiseen työsuojeluun ja jaksamiseen liittyvät kysymykset koskevat erityisesti asiantuntijatyötä, kannattaa työhyvinvointiin perehtyä. Pro järjestää kaikille avoimia Työhyvinvointikorttikoulutuksia, joista saa tietoa sähköpostilla koulutus@proliitto.fi. Yritykset ja Pron yhdistykset voivat tilata oman maksullisen koulutuksen.

Usein alan hyvät käytännöt löytyvät muiden kokemuksista. Kannattaa siis seurata myös oman yhdistyksesi koulutus- ja tapahtumatarjontaa. Yhdistyksestäsi löydät saman alan ammattilaisia, joiden kokemuksista on hyötyä omaan esimiestyöhösi. Oman yhdistyksesi tiedot löydät Proplussasta tai Ammattiliitto Pron sovelluksesta.

Kun haluat edelleen kehittyä työssäsi, kannattaa ottaa yhteyttä myös Pro Noste -ura- ja hyvinvointivalmennukseemme. Sieltä saat käytännön vinkkejä esimiestyöhön ja urallasi etenemiseen. Uravalmennuksessa osataan auttaa myös mentorin metsästyksessä.

Töissä on vaikea jaksaa

Vaikka tekisin illat ja viikonloput ylitöitä, on mahdotonta saada töitä tehdyksi loppuun asti. Aina soi puhelin, kilahtaa sähköposti tai joku häiritsee. Kotona kiukuttaa, kun töistä ei ehdi palautua, ei jaksa vapaallakaan tehdä mitään mukavaa. Miten selviäisin töistäni paremmin? Mistä saisin apuja stressinhallintaan?

Näin Pro auttaa

Et ole ongelmasi kanssa yksin. Jos epäilet ylikuormittuvasi, kannattaa ensin tarkistaa oma toimenkuvasi ja keskustella siitä esimiehen kanssa. Tavallista on, että työntehtävät ja vastuut lisääntyvät pikkuhiljaa, mutta työnkuvaan ei tehdä muutoksia. Silloin kaikki näyttää hyvältä paperilla, vaikka työpaikalla vallitsisi täysi kaaos. Samalla kun toimenkuvaa päivitetään, voidaan neuvotella työmäärä hallittavaksi. Neuvotteluiden tueksi voit pyytää paikalle työpaikan luottamusmiehen. Oman luottamusmiehesi yhteystiedot löydät Proplussasta tai Ammattiliitto Pron mobiilisovelluksesta.

Työn suunnittelussa apuna voivat olla vuosikello ja jopa päiväkohtainen ennakkosuunnittelu. Työpäivän kuluessa on pystyttävä tekemään päätöksiä siitä, mikä on tärkeää ja mitä priorisoidaan. Joskus työaikaa voi kulua paljonkin kadonneen tiedon tai pomon etsintään. Toisinaan ongelmat piilevät toimintatavoissa alihankkijoiden kanssa tai muiden toimittajien toiminnassa, joskus vikaa on työkaluissa kuten laitteissa, ohjelmissa tai tietojärjestelmissä. Työkaluja ajanhallintaan löydät koulutuksistamme.

Puutteet laitteissa huomataan ja korjataan usein nopeammin kuin puutteet työntekijöiden osaamisessa, sairauslomien aiheuttama vajaus tekijöiden määrässä tai tuuraajien puuttuminen kokonaan. Jos yksittäinen työkaveri sählää ja haittaa työtä, siitä on sanottava asiallisesti mutta selvästi. Kerro vaikka, että toimintatapasi X vaikeuttaa työntekoa, voitaisiinko jatkossa toimia tavalla Y?

Jos voimat ovat vähissä, kannattaa kääntyä työsuojeluvaltuutetun ja luottamusmiehen puoleen ja selvitellä vaihtoehtoja tilanteen parantamiseksi.  Liiton virka- ja työsuhdeneuvonta vastaavat joka arkipäivä.

Tietoa työsuhteesta ja työlaeista löytyy Pron jäsenten käytössä olevasta Proplussasta. Se on vuorovaikutus- ja palvelu -sivut sekä tietopankki, jonne kirjaudutaan omalla jäsennumerolla osoitteessa www.proplus.fi.

Eläkepäivät lähenevät mutta työpaikan epävarmuus painaa

Tuntuu, että olen muuttunut työpaikalla näkymättömäksi. Työtäni ei huomata, mielipidettä ei enää kysytä ja hommiani ollaan sieltä mukavammasta päästä jakamassa nuoremmille. Lasteni ikäinen pomo kertoo innostuneesti johtamisvisioista, jotka on todettu käytännössä toimimattomiksi jo viime vuosituhannella. Lisäksi kaikki pitäisi tehdä uusilla ohjelmilla, joiden käyttöön pitäisi kouluttautua omalla ajalla.

Omalla ajalla on nyt vaikea kouluttua, koska murhetta on ollut hometalosta ja sen huonoista sisäilmaepäilyistä.

Näin Pro auttaa

Juttele luottamusmiehelle tai soita liiton asiamiehelle. Niin ikävää kuin se on, ikäsyrjintä on suomalaisen työelämän tavallisinta syrjintää. Voisitko keskustella työjärjestelyistä esimiehesi kanssa? Tai voisitko kouluttautua tai vaihtaa työpaikkaa? Jos olet täyttänyt 61 vuotta, voit harkita myös osittaista vanhuuseläkettä, josta saat lisätietoa eläkeyhtiöstä ja Työttömyyskassa Prosta

Jos tunnet, että uusien ohjelmien määrä ja riittämätön koulutus niihin vaikuttaa jaksamiseesi olennaisesti, kannattaa asiasta puhua esimiehesi lisäksi myös työpaikan työsuojeluvaltuutetun kanssa. Tarvittaessa keskusteluun voidaan ottaa mukaan myös työterveyshuollon edustaja, jolle kannattaa mainita myös sisäilmaongelmista. Tärkeitä heille kaikille on, että jaksat työssäsi.

Hometalon ostoon liittyviin kysymyksiin saat maksutonta luottamuksellista puhelinneuvontaa Eversheds Asianajotoimisto Oy:n kautta. Prolaisia neuvotaan yksityiselämään kuuluvissa oikeudellisissa kysymyksissä, kuten perhe-, perintö- ja muissa yksityisoikeudellisissa asioissa.

Harkitsen yritystoimintaa

Minulla on tosi hyvä liikeidea ja harkitsen nyt oman yrityksen perustamista. En kuitenkaan ole ihan varma, mitä yrityksen perustaminen käytännössä vaatii tai miten yritys oikeastaan perustetaan. Yrittäjäksi ryhtyminen tuntuu ajatuksena jännittävältä, toisaalta kivan kutkuttavalla tai toisaalta hämärästi hirvittävälläkin tavalla.

Näin Pro auttaa

Pro on täydellinen kumppani yrittäjälle, joka työllistää vain itsensä. Jos olet jo Pron jäsen tai opiskelijajäsen, saat meiltä kaikki tarvitsemasi yrittämiseen ja yritystoiminnan perustamiseen liittyvät neuvot sekä muut jäsenetumme käyttöösi. Kannattaa ottaa yhteyttä myös Noste-ura- ja hyvinvointivalmennukseemme. Sieltä saat käytännön vinkkejä esimerkiksi oman osaamisesi myymiseen ja markkinoimiseen. Uravalmennuksessa osataan auttaa myös mentorin metsästyksessä.

Kun perustat yrityksen, voit vaihtaa ProSoolo-palvelun käyttäjäksi. ProSoolo on yksinyrittäjille, toiminimellä työskenteleville ja ammatinharjoittajille tarkoitettu palvelu, joka helpottaa ja turvaa arkea ja tarjoaa mahdollisuuksia verkostoitumiseen.

ProSoolo-palvelulla saat käyttöösi laajat edut:

• ProMentori - Kysy mitä vaan yrittäjyydestä
  • ProSoolo ry - Yksin- ja kevytyrittäjien oma yhdistys, joka kutsuu verkostoitumaan ja kehittämään palvelua
  • Oikeudellinen neuvonta - Yritystoiminnan juridiikka selkokielellä
  • Sopimusmalli-kirjasto - Kaikki yritystoimintaan liittyvät mallipohjat + tekstimallit
  • Vakuutukset - Yrittäjyyteen ja vapaa-aikaan liittyvät vakuutukset ja vakuutusalennukset
  • Yksinyrittäjäkoulutukset - Webinaarit, seminaarit -aiheina esim. somemarkkinointi, yrittäjän jaksaminen
  • ProNoste - Uravalmennuspalvelu ja psykologi
  • Alennukset & edut - Paljon etuja matkustamiseen ja vapaa-aikaan

Olen opiskelujen alkuvaiheessa ja etsin elämälleni suuntaa

Pääsin ammattikorkeakouluun vuosi sitten ja muutin opintojen perässä uudelle paikkakunnalle. Ensimmäinen vuosi on kulunut vauhdikkaasti! Olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin ja käynyt ahkerasti bileissä ja illanistujaisissa kavereiden kanssa. Opiskelu onkin sitten jäänyt vähemmälle. Itse asiassa maanantaiaamuna mietin, että onko liiketalous kuitenkaan mun juttu.

Kaikki opiskelukaverit puhkuvat intoa ja suunnittelevat harjoittelujaan ja vanhemmat luulevat, että opiskelen pää sauhuten. En tiedä, mitä itse tekisin. Pitäisikö hakea vaihtoon? Voisinko vaihtaa kokonaan alaa? Mitä mun kannattaisi opiskella? Pitäisikö tehdä töitä opiskelujen ohella?

Näin Pro auttaa

Ota yhteyttä Pro Nosteen valmentajaan, jolta saat henkilökohtaista valmennusta ja tukea. Hänen kanssaan voit keskustella osaamisesi parantamisesta, opiskeluiden, työn ja muun elämän yhteensovittamisesta. Ehkä kannattaa kokeilla erilaisia töitä? Uusi kesä-, harjoittelu- tai osa-aikatyöpaikka voi löytyä Pron Työpaikkatutkasta.

Jäsenkoulutuksistamme voit valita sinua kiinnostavat aiheet. Niitä järjestetään webinaareina ja iltakoulutuksina omalla paikkakunnallasi. Aiheina ovat muun muassa verkostoituminen, ajanhallinta, vuosiloma, omat työelämäoikeudet, velvollisuudet, työaika, hyvinvointi ja työnhaku. Tietoa koulutuksistamme täällä

Jos mietit alanvaihtoa, voit tutustua eri alojen työllisyystilanteeseen, palkkatietoihin ja moneen muuhun asiaan Pron tutkimussivuilla. Rehdistä tutkimustiedosta voi hyvinkin olla apua tulevaisuudensuunnittelusi tueksi.

Pron jäsenenä voit myös matkustella huoletta: sinulle kuuluu ilmainen matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Opiskelijoille matkustajavakuutuksen voimassaoloaikaa on pidennetty: vakuutus on voimassa opinto-ohjelmaan kuuluvalla ulkomaan työharjoittelujaksolla jopa 90 vuorokautta matkan alkamisesta. Lue lisää ja liity!

Olen valmistumassa ja mietin uravaihtoehtoja

Opiskelujen viimeinen vuosi on menossa ja opinnäytetyöni on enää vähän kesken. Valmistuminen on kohta edessä, mutta työpaikasta ei ole tietoakaan. Edellisestä työharjoittelupaikasta mulla on hyvät suositukset ja kesätyön aluksi tajusin liittyä Pro-opiskelijoiden sekä työttömyyskassan jäseneksi. Kesätöistä, harjoitteluista ja osa-aikatöistä olen saanut kokoon 26 viikon työssäoloehdon eli saan edes rahaa kassasta, vaikkei työmarkkinoilla heti tärppäisi.

Olen kirjoittanut muutamia työhakemuksia ja tehnyt erilaisia CV:itä, mutta mistä tiedän, ovatko ne hyviä? Mitä eroa on CV:llä ja ansioluettelolla? Miten löydän koulutustani vastaavia töitä? Monet ovat löytäneet töitä kavereiden ja vanhempien suhteiden avulla. Mistä löytäisin itselleni verkostoja työnhakuun?

Näin Pro auttaa

Uravalmentajalta saat henkilökohtaista valmennusta ja tukea työurasi eri vaiheissa. Hänen kanssaan voit keskustella osaamisesi parantamisesta tai pyytää sparrausta kehityskes­kusteluun tai työhakemuksen laadintaan. Pro Nosteen ura- ja hyvinvointipalveluista neuvotaan osaamispohjaisen ansioluettelon ja video-CV:n teossa sekä oman osaamisen tunnistamisessa. Valmentaja auttaa työnhakustrategian laadinnassa ja opettavat, kuinka pärjäät parhaiten työhaastattelussa.

Oman yhdistyksen tapahtumat ovat mahtavia alasi verkostojen luomiseen. Sieltä löydät saman alan ammattilaisia, joiden kokemuksista ja kontakteista on hyötyä omaan työhösi ja työnhakuusi. Oman yhdistyksesi tiedot löydät Proplussasta tai Ammattiliitto Pron mobiilisovelluksesta.

Jo opiskellessa kannattaa liittyä myös työttömyyskassaan, jos olet opintojen ohella kesätyössä, palkallisessa työharjoittelussa tai osa-aikatyössä. Ehtojen täyttyessä olet oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan, jos et löydä työpaikkaa heti valmistuttuasi. Koulutuksissa, tapahtumissamme ja tempauksissamme verkostoidut muiden alasi opiskelijoiden ja jo työelämässä vaikuttavien prolaisten kanssa.

Vastavalmistuville Pro tekee timanttisen tarjouksen.

Sain uuden työpaikan ja sen pelisäännöt mietityttävät

Tulin tosi iloiseksi, kun sain työpaikkahaastattelun jälkeen viestin, että minut oli valittu tehtävään! Niitä ”valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun”-viestejä olikin jo luettu tarpeeksi. Yrityksen tyylikkäät toimitilat, ystävällisen tuntuiset työkaverit ja asiallinen pomo tekivät hyvän vaikutuksen, kun kävin allekirjoittamassa työsopimuksen.

Kun kotona luin työsopimusta ja vertasin sitä edellisen työpaikan työsopimukseen, minulle tuli kummallinen olo. Työsopimuksessa ei puhuttu mitään työajasta, vaan viitattiin kokonaistyöaikaan. Lisäksi aiemmassa työsopimuksessa mainittiin alan työehtosopimus, mutta nyt siitä ei ollut sanaakaan. Mistä tiedän, mitä työehtosopimusta minuun noudatetaan? Mitä kokonaistyöaika tarkoittaa? Onko minulla koeaika? Mistä voisin kysyä, kun vanhemmat tai kaverit eivät osaa neuvoa?

Näin Pro auttaa

Pron jäsenenä saat meiltä aina neuvoja työ- ja virkasuhdetta koskeviin kysymyksiin. Jos et vielä tunne uuden työpaikan luottamusmiestä, voit laittaa viestiä työ- ja virkasuhdeneuvontaamme. Jos asialla on kiire, voit soittaa. Asiantuntijamme vastaavat kysymyksiin joka arkipäivä.

Voit myös sopia tapaamisen Pron aluetoimistossa, joita on yhdeksän eri puolella Suomea.

Vain Pron jäsenten käytössä on myös Proplus: vuorovaikutus- ja palvelusivut sekä tietopankki, jonne kirjaudutaan omalla jäsennumerolla. Sieltä löydät tietoa työsuhteesta ja työlaeista. Jos asiasi ei räjähdä silmille, vaan voit hetken odottaa vastausta, lähetä viestisti Proplussan työelämäpalveluiden kautta ja saat vastauksen muutaman päivän kuluessa.

Tavalla tai toisella, autamme sinua varmasti.

Haluan edetä urallani ja kaipaan tukea päätöksilleni

Olen tehnyt jo muutaman vuoden nykyistä työtäni ja osaan sen nyt vaikka silmät kiinni ja väärinpäin. Pääsen enää harvoin tarttumaan uusiin tilanteisiin tai opettelemaan uutta.  Onhan kokemuksen tuoma varmuus helppoa ja kivaa, mutta toisaalta tuntuu, että menen hukkaan, kun työpäivät toistuvat jatkuvasti samantapaisina.

Meidän firmassa olisi kyllä haastavampiakin tehtäviä, mutta en tiedä, valitaanko niihin talon sisältä vai pitäisikö alkaa katsella uutta työpaikkaa. Miten voisin saada ylennyksen? Miten otan asian puheeksi esimieheni kanssa? Tai mistä löytäisin mielenkiintoisemman työpaikan?

Näin Pro auttaa

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä uravalmentajaamme. Häneltä saat henkilökohtaista valmennusta urallasi etenemisen tueksi. Voit keskustella osaamisesi parantamisesta ja uravaihtoehdoista tai pyytää sparrausta kehityskes­kusteluun ja työhakemuksen laadintaan.

Uusi työpaikka voi myös löytyä Pron työpaikkatutkasta. Se on ilmainen palvelu jäsenelle, joka on työpaikkaa vailla, pohtii seuraavaa askelta urallaan tai muuten vain haluaa tietää, mitä markkinoilla tapahtuu. Pron tehtävänimikkeitä ja Duunitorin avointen työpaikkojen tehtävänimikkeitä on verrattu toisiinsa, yhdistetty ja ryhmitelty sopiviin kokonaisuuksiin, joiden avulla jäsen löytää omat mahdollisuutensa avointen työpaikkojen ja tehtävänimikkeiden viidakosta.Voit tilata työpaikkailmoitukset vaikka suoraan sähköpostiisi.

Kuinka suurta palkkaa alalla kannattaa pyytää? Pron tutkimussivustolla kerrotaan, millaisia palkkoja eri aloilla maksetaan.

Kannattaa selvitellä vaihtoehtoja.

En ole varma, jatkuvatko työni

Yt-neuvottelut käynnistyivät taas kerran tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä. Tällä kertaa minua huolestuttaa enemmän kuin aiemmin. Olen huomannut, että tilaukset omassa yksikössäni ovat vähentyneet ja töitä on siirretty muille osastoille. Neuvottelujen pitäisi päättyä kahden viikon päästä ja sen jälkeen voi vielä kestää, ennen kuin lopputulos selviää.

Kannattaako irtisanoutua vai jäädä odottamaan potkuja? Käytävillä puhutaan irtisanomispaketeistakin. Mitä irtisanomispaketti tarkoittaa? Mitä tapahtuu, jos saan potkut? Mistä tiedän, paljon saisin ansiosidonnaista?

Näin Pro auttaa

Pron jäsenä saat aina neuvoja työsuhdetta koskeviin kysymyksiin omalta luottamusmieheltäsi, joka tuntee työpaikan tilanteen parhaiten. Jos luottari on kiinni neuvotteluissa, voit laittaa viestiä Pron työsuhdeneuvontaan. Kiireellisessä tapauksessa voit myös soittaa. Työelämän asiantuntijamme vastaavat joka arkipäivä.

Pron asiantuntijat vierailevat usein työpaikoilla, joissa yt-neuvotteluja käydään. Ehkä luottamusmies voisi järjestää tapaamisen tai tilaisuuden, jossa kysymyksiä voisi selvitellä yhdessä Pron alueasiamiehen kanssa?

Yt-neuvotteluiden jälkeen Pro Noste -ura -ja hyvinvointipalvelut voivat auttaa suuntaamaan voimia osaamisen lisäämiseen tai uudelle uralle.

Vain Pron jäsenten käytössä on myös Proplus: vuorovaikutus- ja palvelusivut sekä tietopankki, jonne kirjaudutaan omalla jäsennumerolla. Sieltä löydät tietoa työsuhteesta ja työlaista.

Voit ottaa rohkeasti yhteyttä myös työttömyyskassaan, joka neuvoo työttömyysturvaan liittyvissä asioissa.

Liitypro yhteydenottolomake