Usein kysyttyjä kysymyksiä | Ammattiliitto Pro

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mistä pääsen liittymään jäseneksi?

Tästä linkistä avautuu liittymislomake, jonka voit täyttää vaikka heti.

Harkitsen jäsenyyttä ja minulla olisi pari kysymystä. Voisiko asiantuntijanne soittaa?

Jätä yhteystietosi sivun alalaidan lomakkeella, niin sinulle soitetaan parin arkipäivän kuluessa.

Mistä summasta jäsenmaksu maksetaan?

Bruttopalkasta. Bruttopalkka on palkkasumma, josta ei ole vielä vähennetty veroja ja muita lakisääteisiä maksuja. Vuonna 2017 Ammattiliitto Pron jäsenmaksu on 1,4 prosenttia verotettavasta palkkatulosta. Maksu on enimmillään 57 euroa kuukaudessa. Lue lisää jäsenmaksusta.

Mistä jäsenmaksua ei makseta?

Jäsenmaksua ei makseta kertaluontoisista palvelu- ja juhlavuosipalkkioista, syntymäpäivälahjoista, aloite- ja keksintöpalkkioista tai muista korvauksista, joita ei katsota palkkatuloksi. Jäsenmaksu ei makseta myöskään Kelan maksamista etuuksista tai tuista.

Etsin lomaketta

Työsuhde muuttui, haluan muuttaa perintäsopimusta, sain uuden työpaikan, lähden perhevapaalle. Lista lomakkeista löytyy sivulta Jäsenyyteen liittyvät lomakkeet. Voit myös päivittää muutokset itse Proplussassa kohdassa Jäsenyys ja jäsenedut>Jäsentietojen ylläpito.

Liittymislomakkeessa lukee ”haluatko liittyä samalla työttömyyskassaan?”, mitä tämä tarkoittaa?

Opiskelijajäsen voi liittyessään valita, haluaako liittyä samalla Työttömyyskassa Pron jäseneksi. Jos opiskelija käy opintojen ohella töissä ja ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan vaadittavat työssäolon vähimmäisehdot täyttyvät, kertyy samalla opiskelijajäsenen oikeus työttömyysturvaan. Ehdot ovat, että työttömyyttä edeltäneen 28 kuukauden aikana jäsen on ollut 26 kalenteriviikkoa palkkatyössä, jossa työaika on vähintään 18 tuntia viikossa ja työstä saa työehtosopimuksen mukaisen palkan. Tarkasteluaikaa voidaan 28 viikosta pidentää jopa seitsemään vuoteen, jos jäsen on ollut poissa työmarkkinoilta, kuten opiskellut päätoimisesti tai ollut sairaus- tai vanhempainvapaalla.

Jäsenyys Työttömyyskassa Prossa alkaa aikaisintaan työsuhteen alkamispäivästä ja siitä, kun jäsenmaksu on maksettu.

Haluan, että jäsenmaksu otetaan aina automaattisesti palkastani. Miten toimin?

Täytä perintäsopimuslomake työpaikkasi palkkahallinnon kanssa. Lomakkeita löydät kotisivuiltamme. Perintäsopimus on valtakirja, jolla työntekijä valtuuttaa työnantajan pidättämään jäsenmaksut palkasta. Se onkin helpoin tapa hoitaa jäsenmaksu. Sinun tarvitsee vain tarkistaa jokaisesta palkkalaskelmasta, että jäsenmaksu on peritty.

Jäsenmaksujen perintäsopimus on täytettävä ja toimitettava liittoon käsiteltäväksi aina ennen perinnän aloittamista. Jäsenmaksujen perinnän aloituspäivä on palkkakauden alkupäivä ei palkanmaksupäivä, esimerkiksi jokaisen kuukauden 1. päivä. Perinnän keskeytyksestä ja päättymisestä ilmoitetaan liittoon perintäsopimuksen päättymisilmoituksella.

Maksan jäsenmaksuni itse, miten saan tarvittavat viitteet?

Voit itse luoda maksuviitteitä kohdasta kirjautumalla jäsenpalvelu Proplussaan ja siellä kohtaan Jäsentietoni > Jäsenmaksu- ja viitenumerolaskuri. Pron mobiilisovelluksessa on myös jäsenmaksulaskuri käytössäsi.  Tai voit tilata viitteet sähköpostitse.

Jään palkattomalle vapaalle. Maksanko silti jäsenmaksua?

Jäsenmaksua ei tarvitse maksaa palkattomalta ajalta, joita ovat opiskelu, armeija/siviilipalvelus, sairaus/kuntoutustuki, äitiys/isyys/vanhempainloma ja hoitovapaa. Ilmoita palkattomien aikojen alku- ja loppupäivämäärät meille Proplussan Jäsenyys ja jäsenedut -sivujen kautta tai lähettämällä meille palvelupyyntö Pron mobiilisovelluksen kautta. Työttömyysaikaa ei tarvitse ilmoittaa liittoon, jos ansiosidonnaisen päivärahan maksaa Työttömyyskassa Pro.

Mitä tapahtuu, jos jäsenmaksu jää maksamatta?

Jäsenmaksun puuttuminen vaikuttaa työttömyysturvaasi, jäsenetuihin ja -palveluihin sekä jäsenvakuutuksiisi. Jos maksamattomia jäsenmaksuja on yli kolmelta kuukaudelta, liitto ja työttömyyskassa voivat erottaa jäsenyydestä. Suosittelemme, että olet aina yhteydessä Pron jäsenpalveluun, jos jäsenmaksu jää maksamatta. Voimme yhdessä selvittää, miten parhaiten hoidetaan asia.

Voit myös itse tehdä viitteitä jäsenmaksun suorittamiseen Proplussassa. Jäsenmaksulaskurilla voit laskea, mikä on jäsenmaksusi. Voit laskea maksun myös kaavalla 1,4 x palkka/100.

Mitä tarkoittaa, että jäsenmaksu on verovähennyskelpoinen?

Verovähennys tarkoittaa rahaa, jolla verotuksessa pienennetään verotettavaa tuloasi tai suoraan verosi määrää. Vähennykset verotuksessa ovat niitä menoja, jotka vähennetään verotettavasta tulosta. Pron jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa kokonaisuudessaan. Toimitamme jäsenmaksutiedot puolestasi vuosittain suoraan verottajalle.

Mistä löydän työehtosopimukseni?

Pron solmimat työehtosopimukset (tes) pdf-muodossa löydät täältä. Päivitämme työehtosopimuksia sivustolle aina, kun uusi tes tulee voimaan.

Oma työehtosopimus löytyy myös puhelimestasi, jos lataat Ammattiliitto Pron mobiilisovelluksen. Löydät oman työehtosopimuksesi myös Proplussasta.

Osoitteeni muuttuu, miten toimin?

Pro saa osoitteenmuutoksesi suoraan Väestörekisteristä, ellet ole ilmoittanut tietoihisi luovutuskieltoa. Muutoksen jäsentietoihisi voit tehdä itse Proplussassa kohdassa Jäsentietoni > Muokkaa tietoja. Jos olet ladannut puhelimeesi Pron mobiilisovelluksen, muuta tiedot kohdasta Omat tiedot.

Jäsenkorttini katosi tai meni rikki, mistä saan uuden?

Jos olet jo ladannut Pron mobiilisovelluksen puhelimeesi, sinulla on siinä valmiina käytössäsi sähköinen jäsen- ja matkavakuutuskortti. Perinteisen muovisen kortin voit tilata Proplussasta kohdassa Jäsenyys ja jäsenedut > Tee palvelupyyntö tai sähköpostitse osoitteesta jasenasiat@proliitto.fi.

Vaihdan työpaikkaa / Jään eläkkeelle, minne ilmoitan?

Voit ilmoittaa muutoksesta suoraan tällä lomakkeella. Jos työnantajasi on tähän mennessä maksanut jäsenmaksun suoraan palkastasi, muistathan työpaikanvaihdon yhteydessä toimittaa uuden perintäsopimuksen uudelle palkanlaskijallesi ja päättää perinnän palkastasi nykyiselle työnantajallesi perintäsopimuksen päättymisilmoituksella. Jos maksat jäsenmaksun aina itse, ilmoita työpaikan muutoksesta täällä.

Haluaisin tietää lisää yhdestä jäsenedusta. Mihin otan yhteyttä?

Pron tarjoamat jäsenedut esitellään tarkasti jäsensivuillamme Proplussassa ja Pron mobiilisovelluksessa. Proplussaan kirjaudutaan jäsennumerolla ja Pron mobiilisovelluksen voit ladata puhelimesi sovelluskaupasta nimellä Ammattiliitto Pro. Jos haluat keskustella jäseneduista kanssamme, soittele arkipäivisin numeroon (09) 1727 3440.

Minulla on työpaikalla ongelma tai asia, johon haluaisin apuja. Mihin otan yhteyttä?

Lähin apu löytyy yleensä työpaikkasi luottamusmiehestä. Luottamusmiehesi tiedot löydät helpoiten lataamalla Pron sovelluksen tai kirjautumalla Proplussaan. Nopean avun saat myös työsuhdepäivystyksestämme.

Miten saan kaikki liiton palvelut kerralla mukaan?

Pron mobiilisovelluksessa pysyvät sähköinen jäsenkortti ja matkavakuutuskortti aina mukana. Sieltä löytyvät myös kaikki jäsenedut, sekä tes ja luottamusmiehen yhteystiedot. Pron sovellus toimii älypuhelimella ja tabletilla.

Pääset alkuun, kun sinulla on Pron jäsennumero. Puhelimesta napautat sovelluskauppaan, Android-käyttäjien sovelluskauppa on Google Play ja iPadin ja iPhonen käyttäjien App Store. Windows-käyttäjien kauppa on Microsoft Store. Etsi appi hakusanalla Ammattiliitto Pro ja lataa maksuton sovellus. Seuraa kirjautumisohjeita. Valmista tuli!

Liitypro yhteydenottolomake