9 asiaa, joita kokeilla töissä juuri nyt | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

9 asiaa, joita kokeilla töissä juuri nyt

Mystinen alkuvuosi on selätetty, ja useimmissa työpaikoissa tahkotaan hyvää, tehokasta arkea. ProStoori kokosi vinkit, miten tehdä tästä kuukaudesta koko vuoden paras työkuukausi.
Teksti Maija Kajanto
Kuvat Seesa Lippo

 

1.    Osallistu johonkin, mihin et ole aiemmin osallistunut.

Olisiko tämä se kevät, jolloin ilmoittautuisit mukaan työpaikan juhlatoimikuntaan tai lupautuisit kirjoittamaan vanhempaintoimikunnan blogiin?  Valitse projekti, jolla on alku ja loppu: Rutiinitöiden ohessa ei välttämättä halua sitoutua vuosikausia kestäviin tehtäviin, mutta lyhyt tsemppaus jonkun ihan uuden jutun kanssa voi tuoda tullessaan paljon energiaa.

 

2.    Tee to do-listoja

Työtä voi suunnitella ja järjestellä monella tavalla, mutta yksi tehokkaimmista on tutkitusti asioiden kirjoittaminen ylös. Jokapäiväiselle to do-listalle voi kirjoittaa kaiken, mitä pitäisi saada tänään tai tällä viikolla aikaiseksi. Kun päivä on päätöksessään, ne työt, jotka syystä tai toisesta jäävät hoitamatta, voi siirtää seuraavalle päivälle uusien tehtävien lisäksi. Näin mieli ei illalla askartele sen parissa, mitä kaikkea pitää muistaa.

 

3.    Tee pitkän tähtäimen to do -lista

Päivittäisten to do -listojen lisäksi on hyvä olla pitempiaikaisia tavoitteita. Isommat kehitystehtävät eivät valmistu päivässä eivätkä viikossa. Niinpä näistä on hyvä tehdä oma huoneentaulunsa. Se auttaa pitämään myös isommat, hitaammin valmistuvat työt mielessä ja edistettävien hommien listalla.

 

4.    Mieti hetki, mihin oma urasi on menossa.

Onko toiveissa uralla eteneminen, uusien ohjelmien tai työtehtävien omaksuminen tai vastuualueiden kasvattaminen? Myös näistä kannattaa tehdä lista, ainakin omaan pöytälaatikkoon.

 

Olisiko nyt aika kakaista ulos, miten hienoa työtä kollega tekee?

 

5.    Kehu työkaveria

Saatat nähdä päivästä toiseen työkaverin hienon suorituksen, mutta mieleesi ei ehkä tule sanoa sitä ääneen. Ja tiedätkö mitä? Kukaan muukaan ei ole ehkä tullut maininneeksi asiaa. Olisiko nyt aika kakaista ulos, miten hienoa työtä kollega tekee?

 

6.    Käy kävelyllä keskellä päivää

Moni tutkimus osoittaa, että raitis ilma ja kevyt liikunta keskellä työpäivää tuottavat istumatyöläiselle monia terveysvaikutuksia. Joka päivä ei ehkä ehdi eikä jaksa, mutta olisiko hyvä kokeilla vaikka viikon ajan pientä happihyppelyä keskellä päivää?

 

7.    Testaa, olisiko keittopäivä sinulle hyvä juttu

Tammikuun laihdutuspäätökset on onneksi jo nyt haudattu , mutta jos haluaa kokeilla keventämistä, miten olisi keittopäivä kerran viikossa? Keitot ovat usein ravitsevia ja kuitenkin vähän kevyempiä vaihtoehtoja. Ja jos huomaat oikein odottavasi keittopäivää, niitä voi ottaa kalenteriin useammankin.

 

8.    Leivo työpaikan kahvihuoneeseen.

Tuore pulla tai kuivakakku ilahduttaa työpaikan kahvihuoneessa lähes aina. Kollegoilta saatu hyvä palaute voi antaa itsellekin energiaa, vaikka työtilanne olisi kiireinen.

 

9.    Mieti, mikä on tarpeeksi hyvää

Tuntuuko töiden valmiiksi saattaminen hankalalta? Tälle voi olla monia syitä, mutta yksi niistä voi löytyä omasta vaatimustasosta. Jokainen meistä voi joskus jäädä ylisuorittamisen vangiksi: tulee hiottua sähköposteja loputtomiin, pohdittua tarkkoja sanamuotoja ja valmisteltua palavereita ehkä enemmän, kuin missä on oikeasti järkeä. Joskus kannattaa opetella sanomaan itselleen, että tämä riittää, nyt on hyvä. Ja sen opettelun voi aloittaa juuri nyt.

 

ProStoori toivottaa lukijoilleen tehokasta maaliskuuta!

 

Tilaa uutiskirje

Tilaa ProStoorit
sähköpostiisi kerran kuussa.