9 vinkkiä hoitovapaalta töihin palaavalle | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

9 vinkkiä hoitovapaalta töihin palaavalle

Päättyikö hoitovapaa, vaihtuiko pyykkivuori paperivuoriin? Tsemppiä! Tässä lista asioista, joiden avulla paluu työelämään tuntuu toivottavasti vähemmän ohdakkeiselta.
Teksti Maija Kajanto
Kuvat Liisa Seppo
Hoitovapaalta töihin palaaminen on rankkaa. Silloin saa riittää, että rumbasta selviää vaikka rimaa hipoen. Kannattaa muistaa, että puolen vuoden päästä jo helpottaa.

1.Hyväksy, että tämä on kamalaa

Turha sitä on sokerikuorruttaa: useimmille hoitovapaalta palaajille ensimmäiset kuukaudet ovat kamalaa aikaa. Kotona opetellaan uutta arkea ja kaikki ovat vähän väsyneitä. Työpaikalla asiat ovat muuttuneet, tietokoneohjelmat ovat muuttuneet ja oma stressinsietokyky se vasta onkin muuttunut.

 

Unohda kaikki positiivisen ajattelun tekopyhät tsemppaukset. Tämä on rankkaa aikaa, ja se saa olla rankkaa. Kun sanoo itselleen joka aamu, että tämä on nyt tosi rankkaa ja minä hyväksyn sen, lakkaa vaatimasta itseltään liikaa. Tämän ei tarvitse olla työelämän parasta aikaa, nyt riittää, että selviää.

 

2. Mene päin

Älä rupea väistelemään epämiellyttäviä töitä tai asioita vaan mene niitä päin. Opettele uudet matkalaskuohjelmat ja sähköpostin viimeisimmät ominaisuudet heti ensimmäisillä viikoilla. Ne ovat ärsyttäviä hommia, mutta kun niistä selviää, on taas askelen lähempänä sitä tilannetta, jolloin tekeminen on hyvää rutiinia.

Tämän ei tarvitse olla työelämän parasta aikaa, nyt riittää, että selviää.

3. Älä harrasta välitiloja

Kun olet töissä, ole töissä. Kun olet kotona, ole kotona. Jos vain suinkin pystyt, pidä nämä kaksi maailmaa erillään. Kun alat tarkistella iltaisin sähköposteja, tehdä Pikku Kakkosen aikana ihan vain pikkuisen töitä tai töissä printtailla lapsen synttärikutsuja, alat valua tilanteeseen, jossa olet koko ajan jalka väärässä maailmassa.

 

Joskus on pakko joustaa suuntaan tai toiseen: soittaa lapselle neuvola-aika työajalla tai hoitaa kotona jokin sähköposti, joka tuli juuri, kun olit lähdössä töistä. Mutta koeta pitää nämä joustot poikkeuksina, ei pääsääntönä.

 

4. Hyväksy, että aika on siirtynyt tiimalasiin

Tiimalasissa aikaa kuvaava hiekka valuu aina jostakin pois siirtyäkseen johonkin muuhun. Kun palaat hoitovapaalta töihin, elämäsi on yhtä tiimalasia: aika, jonka olet töissä, on poissa ajasta lapsen kanssa, aika, jonka olet lapsen kanssa, on poissa työajasta, aika, jonka vietät itseksesi harrastuksissa, on poissa sekä lapselta että työltä.

 

Tasapainon löytäminen vie hetken. Älä vaadi itseltäsi täydellisiä rutiineja äläkä täydellistä suoritusta. Löysää ja ylimääräistä aikaa voi olla vähänlaisesti, mutta ihmeesti yleensä tärkeimmät asiat tulevat hoidetuksi.

 

5. Rauhoita aamut

Jos lapsesi aloitti uudessa päiväkodissa, aamuihin tulee omanlaisensa rosvosektori. Ei ole mitenkään poissuljettua, että seisot päiväkodin eteisessä etsimässä rispaantunutta unilelua juuri sillä hetkellä, kun työpaikan aamupalaveri starttaa klo 8.30. Mikäli se sinusta riippuu, älä sovi palavereja tai työpuheluita ennen aamukymmentä. Se ei hyödytä ketään.

 

6. Unohda etätyöt

Tästä ollaan montaa mieltä, mutta ensimmäisen kuuden kuukauden aikana etätyöt ovat hoitovapaalta palaavalle kaksiteräinen miekka. Jos lapsesi aloitti uutena päiväkotilaisena, on mahdollista, että hän sairastaa. Mikä tarkoittaa, että olet välillä kotona hoitamassa sairasta lasta, välillä mahdollisesti itse sairaana. Jos lisäksi teet paljon etätöitä, työkavereille muodostuu helposti se mielikuva, että et ole juuri koskaan paikalla ja kukaan ei ole ihan varma, oletko tänään töissä vai saikulla.

 

Pysyttele siis työpaikalla ensimmäinen puoli vuotta. Siihen mennessä ihmiset muistavat nimesi ja kasvosi ja ensimmäiset sairastelukierteetkin ehkä ovat takanapäin. Etätöitä ehtii tehdä, kun ensin on vakiinnuttanut itsensä työpaikan vakionaamaksi.

 

7. Anna armoa kovalevylle

Ensimmäisten työkuukausien aikana osattavia ja muistettavia asioita on paljon. Kovalevy on kovilla. Päiväkodin noin kaksisataa täytettävää lippuslappusta eivät auta asiaa.

 

Karsi ylimääräinen muistettava arjesta työn ulkopuolelta. Älä ota vastaan taloyhtiön hallitusnakkia juuri nyt, älä lupaudu kaasoksi ystävän häihin äläkä harrasta liian kokeellista kokkailua, jos ostoslistat pitäisi saada mahtumaan päähän tai kännykkään. Aivojen täytyy välillä myös levätä.

Karsi ylimääräinen muistettava arjesta työn ulkopuolelta. 

8.Älä pelkää puhua kotiasioista   

Moni välttää lapsijuttuja työpaikan lounaspöydässä. Omaan sosiaalisen pelisilmään kannattaa toki luottaa, mutta jos työkavereissa on muita ruuhkavuosissa kahlaavia, on välillä ihan ok jutella kurahousuista ja HopLop-reissuista.  Kukaan ei arvostele ammattiosaamistasi, vaikka tietäisivät, että sinulla on elämä töiden ulkopuolellakin.

 

9.Luota siihen, että kaikki järjestyy

Uusien rutiinien löytyminen kestää todennäköisesti noin puoli vuotta, niin lapsella kuin itselläsikin. Luota siihen, että sisäistät kaiken, minkä pitää ja lapsikin sopeutuu uuteen rutiiniin, kun saa riittävästi aikaa. Älä hätäile äläkä mieti, miten voisit nopeuttaa asioita. Arkea, johon kuuluu työelämää ja päiväkotia, on jäljellä vielä pitkään. Valmiissa maailmassa ei ole mihinkään kiire.

 

ProStoori toivottaa kaikki hoitovapaalaiset tervetulleiksi takaisin työelämään!

Tilaa uutiskirje

Tilaa ProStoorit
sähköpostiisi kerran kuussa.