Talvilajit ja niiden varjolajit | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

Talvilajit ja niiden varjolajit

Talviloma on täällä, jee! Tiedossa mahtavia urheilulajeja, joissa kalorit palavat sihisten ja lihaskunto kasvaa! Tai sitten niitä toisenlaisia lajeja, joissa kasvaa lähinnä ketutus. ProStoori listaa sinulle talvilajit ja vaihtoehtolajit lomakautta varten.
Teksti Maija Kajanto
Kuvat Seesa Lippo
Talvilajit ovat parhaimmillaan virkistävää reippailua raikkaassa ulkoilmassa. Toisaalta, myös niiden vaihtoehdot voivat tuottaa omanlaisiaan elämyksiä.

Maastohiihto. Kalorinkulutus 4 km lenkillä noin 446 kaloria.

Vaihtoehto: Välinemetsästys. Kalorinkulutus mitätön, vaikka tuntuu, kuin polttaisi noin 1000 kaloria.

 

Havahdu sporttiloman ensimmäisenä päivänä siihen, että suksia ei ole tai että monot eivät mahdu jalkaan tai muuten vain olisi päivityksen paikka. Hurauta autolla urheiluvälineliikkeeseen ja huomaa, että joku muukin on saanut saman idean. Tunne hiki, joka valuu takkisi sisällä selkää pitkin samalla, kun etsit oikean kokoisia monoja ja odotat tunnin verran, että myyjä ehtii palvelemaan sinua.

 

Lopulta olet valmis ja lähdössä kassalle, kun myyjä muistuttaa sinua menemään huollon kautta, koska sukset pitää vielä voidella. Huoltopisteessä kuulet, että meillä on vähän jonoa, joten tuletko viikon päästä hakemaan. Aja kotiin ja laita Netflix päälle.

 

Luistelu. Kalorinkulutus tunnin luistelussa noin 300 kaloria.

Vaihtoehto: Norovirus. Poistaa kehostasi tehokkaasti ylimääräiset nesteet ja vähän kaloreitakin.

 

Kun talviloma häämöttää, myös tautitalvi on pahimmillaan. Ja sehän se on mukava yhtälö. Sen sijaan, että kyykkisit luistinradan reunalla nauhoittamassa luistimia jalkaasi, voit myös kumarrella kotona wc-pöntön äärellä. Norovirus pistää arvomaailman iloisesti uusiksi ja sen jäljiltä loppuloma menee mukavasti tokkurassa ilman sen kummempia suunnitelmia.

Kun talviloma häämöttää, myös tautitalvi on pahimmillaan. Ja sehän se on mukava yhtälö.

Laskettelu. Kuluttaa noin 250 kaloria tunnissa.

Vaihtoehto: Toimi kuskina ja venyttele. Kuluttaa alle 100 kaloria, mutta sinulla on edelleen ristisiteet.

 

Vie lasketteluporukka rinteeseen, laita autoradiossa hyvää musiikkia soimaan ja nouse auton viereen venyttelemään. Siinä ajassa, missä toiset ovat nippa nappa saaneet liput ostettua ja päässeet rinteeseen, olet jo lämmitellyt ja venytellyt reidet ja pohkeet. Pidä taukoja, jumppaile ja jatka venyttelyä.

 

Kun loppuporukka on valmis lähtemään minttukaakaolle tai ensimmäinen on matkalla ortopedille polven tähystykseen, olet jo saanut jalkalihaksillesi lisää venyvyyttä. Ja olet myös voinut saada muutaman huvittuneen silmäyksen muilta parkkeeraajilta, mutta mitäpä tuosta.

 

Pulkkamäki. Tunti pulkkamäessä kuluttaa noin 400 kaloria.

Vaihtoehto: Munkkikahvit. Tuo lisää 250-500 kaloria.

 

Olisihan se pulkkamäessä riehuminen kivaa, mutta saattaa sittenkin jäädä väliin – välilevy ei tykkää ylimääräisistä paukahduksista ja lapsetkin ovat jo isoja. Onneksi pulkkamäkipäivänä voi pukeutua mukaviin toppavaatteisiin ja mennä kahville pulkkamäkeä lähimpänä olevaan kahvilaan.

 

Munkki ja cafe latte maistuvat, vaikka itse talvirieha jäisikin välistä.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ProStoorit
sähköpostiisi kerran kuussa.