Lakkoillaanko Suomessa paljon? | Ammattiliitto Pro

Lakkoillaanko Suomessa paljon?

Suomalaisen ammattiyhdistysliikkeen lakkohistoria alkoi 145 vuotta siten Helsingin Kirjaltajien Lukuyhdistykseen kuuluneiden latojien lakolla huhtikuussa 1872. Mutta kuinka terävä lakkoase on nykyään?
Teksti Jukka Nortio
Kuvat Liisa Seppo

Lakkoilun määrä on romahtanut tämän vuosituhannen alussa Ranskaa ja Itävaltaa lukuun ottamatta kaikissa EU-maissa, kun lukuja verrataan 1990-luvun vuosiin. EU-maista italialaisten, unkarilaisten ja kreikkalaisten lakkoherkkyyttä ei voi mitata, kun maat eivät toimita tilastonikkareille vertailukelpoisia lukuja.

Suomessa on lakkoiltu EU-alueen keskivertotahtia ahkerammin. Lakko-oikeutta käytettiin vuosina 2010–2015 keskimäärin 50 työpäivää 1 000 työntekijää kohden, kun EU-keskiarvo oli 38 työpäivää.

Meitä hanakammin työtaisteluihin ryhtyivät muun muassa norjalaiset, tanskalaiset ja espanjalaiset. Ranskalaiset olivat lakkoaseen käyttäjinä EU-eliittiä 149 lakkovuorokaudella 1 000 työntekijää kohden. Vain tilastojen ehdoton ykkönen eli Kypros lyö heidät huimalla 471 lakkopäivän ennätyksellään.

Oikeus osoittaa mieltään työtaistelutoimin kuuluu kansalaisten perusoikeuksiin.

Suomessa lakkoiltiin vuonna 2015 muun muassa maan hallituksen politiikkaa vastaan. Työtaisteluja oli tuolloin poikkeuksellisen paljon eli 163. Lakkojen määrä kasvoi edellisvuodesta yli 25 prosenttia. Laittomien lakkojen eli työnantajien nostamien työrauhakanteiden määrä on kuitenkin vähentynyt selvästi vuoteen 2014 verrattuna.

Tämä selviää Työtuomioistuimen tilastoista. Vuonna 2015 vireille pantiin 62 haastetta, kun vuonna 2014 kanteita oli 72 ja vuonna 2013 peräti 107 tapausta.

Syksyn 2017 tes-neuvotteluissa keskustellaan palkoista vuosikausien nollakorotusten ja kikyn jälkeen. On syytä muistaa, että oikeus osoittaa mieltään työtaistelutoimin kuuluu kansalaisten perusoikeuksiin. Lakosta tulee laiton vasta kun työtaistelutoimi kohdistuu työehtosopimukseen sen voimassaoloaikana. Muut lakot ovat laillisia.

Tilaa ProStoorit
sähköpostiisi kerran kuussa.