Pro ❤ Sodankylän elokuvajuhlat | Ammattiliitto Pro

Pro ❤ Sodankylän elokuvajuhlat

Sodankylän elokuvajuhlat järjestetään tänä vuonna virtuaalisesti Sodankylä ikuisesti -tapahtumana 10.–14.6.2020. Ammattiliitto Pro on kolmatta kertaa mukana elokuvajuhlien yhteistyökumppanina kolmella nimikkoelokuvalla ja keskustelutilaisuudella.

Hoida työelämäasiat kuntoon ja keskity nauttimaan elokuvista

Mikä on Ammattiliitto Pro ja kenelle se sopii?

Pro on yksityisen ja julkisen sektorin asiantuntijoiden ja esimiesten ammattiliitto. Jos työskentelet yksityisellä tai julkisella alalla, sinun kannattaa liittyä Prohon. Ammattiliitto Pron työelämäasiantuntijat neuvottelevat työ- ja virkaehtosopimukset muun muassa teollisuus-, finanssi-, palvelu-, ict- ja viestintäaloille sekä julkiselle sektorille.

Jäsentemme koulutustaustat vaihtelevat media-assistentista rakennusmestariin ja kaikkea siltä väliltä. Pron jäseniksi ovat tervetulleita myös opiskelijat ja yksinyrittäjät.

Miksi kannattaa liittyä Ammattiliitto Pron jäseneksi?

Pron asiantuntijat auttavat sinua henkilökohtaisesti työtä hakiessasi, työsopimusta tehdessäsi, työsuhteesi aikana ja sen päättyessä. Saat konkreettisia neuvoja esimerkiksi palkkaan, vapaisiin, urallasi etenemiseen ja työ- ja yksityiselämän yhteensovittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa tulemme avuksesi myös työpaikalle.

Neuvottelemme työ- ja virkaehtosopimukset, joissa sovitaan esimerkiksi minimipalkoista ja niiden määräytymisen perusteista, lomarahoista, työajoista ja vapaista. Olemme mukana myös vaikuttamassa lainsäädäntöön.

Haluamme kehittää työelämää ja uudistaa yhteiskuntaa niin, että taloudellinen kasvu on kestävää ja sosiaalisesti oikeudenmukaista. Jäsentemme toimeentulo eri elämäntilanteissa, hyvinvointi työssä ja vapaalla sekä kehittymis- ja työllistymismahdollisuudet ovat ykkösprioriteettimme.

Hoida työelämäasiat kuntoon ja keskity nauttimaan elokuvista

Kesän, kesätöiden ja lomien lähestyessä kannattaa tarkistaa, että tunnet omat työelämän oikeutesi. Jos opiskelet, voit harkita Pron maksutonta opiskelijajäsenyyttä tai jos olet yksinyrittäjä, saat apua ProSoolosta. Me Ammattiliitto Prossa hoidamme työsuhteeseesi liittyvät kiemurat.

Pron paneelikeskustelu pureutuu työhön ja toimeentuloon

Keskustelutilaisuus järjestetään perjantaina 12. kesäkuuta kello 17. Lue lisää tästä.

Sodankylän elokuvajuhlien ja Pron Työ ja toimeentulo taiteen ja tapahtumien kentillä -keskustelutilaisuuden vetää toimittaja-tuottaja Iida Simes. Panelisteina ovat Pron puheenjohtaja Jorma Malinen, muusikko Markus Nordenstreng, ohjaaja-näyttelijä Heikki Kujanpää ja No Fear Agency & Promotion Oy:n toimitusjohtaja Vesa Ristimäki. Keskustelun pohjana on neljä aihetta koskettavaa elokuvaa, Aki Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä ja Kauas pilvet karkaavat sekä Sataako jouluksi lunta ja Nainen sotajalalla.

Katso Pron kolme nimikkoelokuvaa verkossa

Festivaalitunnelmaan pääset katsomalla Ammattiliitto Pron kolmen nimikkoelokuvan sarjan: islantilaisohjaaja Benedikt Erlingsson Nainen sotajalalla sekä Aki Kaurismäen elokuvat Mies vailla menneisyyttä ja Kauas pilvet karkaavat.

Nainen sotajalalla on palkittu elokuva 48-vuotiaasta naisesta, joka ottaa lain omin käsiinsä suojellakseen ympäristöä. Elokuva käsittelee nokkelasti suuria poliittisia kysymyksiä. Katso elokuva torstaina 11. kesäkuuta kello 18.

Mies vailla menneisyyttä on elokuva miehestä, joka menettää muistinsa ja saa avun konttikylän asukkailta, joilla ei ole rahaa mutta on sitäkin enemmän sydäntä. Katso elokuva lauantaina 13. kesäkuuta kello 17.

Kauas pilvet karkaavat on haikea komedia työttömäksi joutuneen avioparin sitkeästä uskosta parempaan. Katso elokuva perjantaina 12. kesäkuuta kello 22.

Katselulinkit löydät Sodankylän elokuvajuhlien sivuilta.

Fiilistele viime vuoden tunnelmia

Videolla lappilainen elokuvaohjaaja Miia Tervo  kertoo vinkit viime vuoden festivaaleille sekä Aurora-elokuvastaan.
Videon voit katsoa myös YouTubesta.

Lue myös juttu Sodankylässä puhutaan oikeudenmukaisuudesta ja nautitaan elokuvista.

Liity jäseneksi ja tutustu jäsenetuihin.

Osallistu keskusteluun somessa #proliitto, #sodankylänelokuvajuhlat, #msfilmfestival