ABB inleder samarbetsförhandlingar | Fackförbundet Pro
  • Pros andra webbtjänster

ABB inleder samarbetsförhandlingar

16.5.2019 kl. 14:23

ABB inleder samarbetsförhandlingar om högst 30 arbetstillfällen. – Kallelsen till samarbetsförhandlingarna kom snabbare än väntat, berättar förtroendemannen.

Pro Nyheter

Teknologibolaget ABB inleder samarbetsförhandlingar om högst 30 arbetstillfällen. Fortsättning av visstidsavtal är också i vågskålen. Enligt bolaget är det fråga om omorganisering som gäller hela koncernen och detaljerna preciseras under förhandlingarnas gång.

Det första förhandlingsmötet har bestämts och förhandlingarna fortsätter i minst sex veckor. Otto Enholm, tjänstemännens förtroendeman vid ABB:s Functions and Services-enhet i Vasa, berättar att förhandlingarnas tidpunkt överraskade personalen.

– Minerna är allvarliga och vi har lite information i det här skedet.  Något i den här riktningen var att vänta, men kallelsen till samarbetsförhandlingar kom snabbare än väntat. Efter den första förhandlingen vet vi mer.

Vid ABB i Vasa arbetar ungefär tvåtusen personer och i Helsingfors ungefär 2 500.

I slutet av år 2018 meddelade ABB att man säljer enheterna som hör till Power Grids-divisionen till Hitachi, stegvis till år 2020. Power Grids sysselsätter ungefär 500 arbetstagare i Finland, av vilka största delen arbetar i Vasa. Med affären ströävar koncernen efter en inbesparing på 442 miljoner euro.