Aktia inleder samarbetsförhandlingar, 110 arbetstillfällen hotade | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Aktia inleder samarbetsförhandlingar, 110 arbetstillfällen hotade

10.9.2019 kl. 13:10

Aktia Bank inleder samarbetsförhandlingar som omfattar 380 personer. Huvudförtroendeman Marit Leinonen berättar att stämningen i banken är väntande.

Pro Nyheter

Aktia Bank inleder samarbetsförhandlingar som omfattar 380 personer. Bolaget meddelar i sitt pressmeddelande att eventuella uppsägningar och överföringar till deltid omfattar högst 110 arbetstagare.

Pro-huvudförtroendeman Marit Leinonen berättar att stämningen i banken är väntande och det är lite rörigt. Banken ordnar ett informationstillfälle för sin personal idag 10. 9 på eftermiddagen.

- Vi kunde vänta oss de här samarbetsförhandlingarna, för det händer något varje höst. De här torde vara de 12:e samarbetsförhandlingarna för mig.

Enligt banken är samarbetsförhandlingarna en del av förnyelsen av Aktias tjänsteutbud. Aktia siktar på ungefär 3 miljoner euro i årliga inbesparingar från och med år 2020, fortsätter effektivera sina funktioner och ser över storleken på sitt kontorsnätverk. Aktias verkställande direktör Mikko Ayub konstaterar i bolagets meddelande att banken i enlighet med sin strategi söker tillväxt speciellt i kapitalförvaltning och nya kunder i Finlands tillväxtcentra.

Huvudförtroendeman Marit Leinonen berättar att det första samarbetsmötet hålls nästa veckas torsdag 19.9.

Aktias föregående samarbetsförhandlingar avslutades i september 2017, då tio kontor lades ner eller slogs samman med andra kontor, 260 arbetstillfällen upphörde och 160 nya öppnades.