Fackförbundet Pro godkände med kritik förhandlingsuppgörelsen för tjänstemännen i teknologiindustrin | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

10.2.2020 kl. 13:56

Fackförbundet Pro godkände idag den 10 februari förhandlingsuppgörelsen för tjänstemännen i teknologiindustrin till nytt kollektivavtal för tiden 10.2.2020 – 30.11.2021. I Pros förvaltning var man mycket besvikna på Teknologiindustrins stela ideologiska attityd och inflexibilitet, som hindrat kloka alternativ till uppgörelse.

Pro Nyheter | Pros pressmeddelande 10.2.2020

Lönerna höjs från 1.3.2020 med 1,3 procent för alla tjänstemän. Nästa år höjs lönerna med en allmän förhöjning på 1,2 procent från 1.2.2021. Därtill delar arbetsgivaren till tjänstemännen en företags- eller arbetsplatspott på 0,8 procent. Av potten bör det riktas en förhöjning till varje tjänsteman på arbetsplatsen.

De oavlönade kiky-timmarna fortsätter inte. Däremot kan man med ett skriftligt avtal med förtroendemannen lokalt förlänga tjänstemannens arbetstid med högst 32 timmar per år. I avtalet ska också bestämmas ersättning och förverklingssätt.

Om man inte når avtal med förtroendemannen om förlängningen, kan arbetsgivaren rikta ett 8 timmars arbetsskift utan avbrott med lön en gång per kalenderår.

Pros förvaltning godkände förhandlingsuppgörelsen, fastän man inte var nöjda. Speciellt arbetstidsuppgörelsen var besvärlig. På några stora arbetsplatser har man nu i bruk arbetstidsuppgörelser som är bättre än det nu ingångna avtalet, konstaterar Pros ordförande Jorma Malinen.

Tjänstemännens strejk som inleddes i morse upphör och alla tjänstemän återvänder till arbetet på tisdag morgon 11.2.

Strejken som inleddes idag hade varit ekonomiskt tung för alla tjänstemän. En klen uppgörelse i det här läget var ett mer acceptabelt alternativ. Arbetsgivarnas stela ideologiska attityd har hindrat vettiga alternativa uppgörelser. I det här läget är det fiffigare att lämna tvisten för den här gången, konstaterar Malinen.

Pros avtal för teknologiindsutrin omfattar 27 000 tjänstemän. Det är Pros största tjänstemannaavtal.