Helsingforsvarvet säkrade beställning av tre fartyg | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Helsingforsvarvet säkrade beställning av tre fartyg

12.8.2014 kl. 16:08

Arctech Helsinki Shipyard bygger tre isbrytande beredskaps- och servicefartyg för det ryska rederiet Sovcomflot.

Värdet på beredskaps- och servicefartygen, eller de så kallade stand by-fartygen, är ungefär 380 miljoner amerikanska dollar, eller med nuvarande valutakurs ungefär 280 miljoner euro.

Fartygen beställdes redan i maj och vi fick höra om det i nyheterna i början av juli, men avtalet säkrades nu.

Planeringsarbetet inleds omedelbart och fartygen överlåts mellan september 2016 och mars 2017. Beställningen kompletteras av ett större servicefartyg med isbrytarkapacitet, som Arctech och Sovcomflot kom överens om i april.

– Vi är mycket nöjda att få en beställning på tre arktiska offshore-fartyg från Sovcomflot. Den här fartygsbeställningen, ett + tre, är mycket betydelsefull med tanke på sysselsättningen, såväl för rederiet som för hela sjöfartsindustrin. Vi kommer också att avsevärt förstärka vår organisation, kommenterar Arctech Helsinki Shipyards vd Esko Mustamäki avtalet.

Arctech Helsinki Shipyard, eller Helsingfors varv, har ungefär 430 fartygsbyggare i sin tjänst. Bolaget ämnar anställa ett hundratal nya arbetstagare inom ett år.

Fartygen som byggs för Rysslands största rederi Sovcomflot kommer att användas i isbrytaruppgifter i omgivningen kring Sahalin vid  North East Sakhalier Offshore-områdets olje- och gasfält.

Arctech Helsinki Shipyard ägs till lika delar av STX Finland Oy och ryska United Shipbuilding Corporation. Bolaget kommer att helt övergå i rysk ägo.

Pro Nyheter / Katri Kangas / källa: Arctech Helsinki Shipyard
Översättning Susanne Paetau