Medlingsbud har getts i tjänstemännens arbetstvist i energibranschen | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Medlingsbud har getts i tjänstemännens arbetstvist i energibranschen

11.2.2020 kl. 22:14

Pro och Finlands Maskinbefälsförbund fick sent på tisdag kväll ett medlingsbud i tjänstemännens arbetstvist inom energibranschen. Vi informerar närmare om innehållet då parternas förvaltningar behandlat det.

Pro Nyheter

Fackförbundet Pro, Finlands Maskinbefälsförbund och Energiindustrin rf ick sent på tisdag kväll ett medlingsbud i tjänstemännens arbetstvist inom energibranschen. Samförstånd byggdes sedan december 2019 och idag gav förlikningsmannen ett medlingsbud efter 12 timmars förhandling. Vi informerar närmare om innehållet då parternas förvaltningar behandlat det. Pros förhandlingsdelegation och styrelse behandlar medlingsbudet i morgon onsdag.

Pro och Finlands Maskinbefälsförbund skulle inleda en veckas arbetsinställelse lördagen den 15 februari i separat nämnda koncerner i energibranschen. Strejken omfattar ungefär 500 tjänstemän och om den blir av skulle den påverka eldistributionen samt energiproduktionen. Strejkhotet avvärjs ifall Pros, Maskinbefälsförbundets och Energiindustrins förvaltningar godkänner medlingsbudet.