Nytt kollektivavtal för tjänstemännen i livsmedelsindustrin – kiky-timmarna slopas | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

17.2.2020 kl. 15:41

Det nya kollektivavtalet för tjänstemännen i livsmedelsindustrin godkändes idag i Pros styrelse för avtalsperioden 13.2.2020–28.2.2022. Lönerna höjs 3,3 procent under avtalsperioden och kiky-timmarna avskaffades.

Pro Nyheter

Fackförbundet Pros styrelse godkände idag måndagen den 17 februari förhandlingsresultatet för tjänstemännens i livsmedelsindustrin som nytt kollektivavtal för avtalsperioden 13.2.2020–28.2.2022. Avtalsperiodens längd är 25 månader. Arbetstidsförlängningen på 24 timmar i enlighet med konkurrenskraftsavtalet avskaffades.

Lönerna höjs från den 1 maj 2020 med en allmän förhöjning på 1,3 procent, om lokal löneuppgörelse inte uppnås. I maj 2021 höjs lönerna med en allmän förhöjning på 1,3 procent och därtill med en företagspott på 0,7 procent, om lokal löneuppgörelse inte uppnås.

Också lönerna enligt svårighetsklass samt de separata tilläggen höjs 1.5.2020 med 1,3 procent och 1.5.2021 med 2,0 procent.

Enligt ansvariga branschombudsmannen Oili Leskelä-Mustonen var förhandlingarna utmanande i det rådande arbetsmarknadsklimatet. Pros förhandlare tackar Livsmedelsindustrins förhandlare för deras förmåga att hitta en lösning i den besvärliga situationen.

– I förhandlingarna var andan god och lösningscentrerad och tack vare det uppnådde vi ett förhandlingsresultat som beaktar branschens särdrag. För tjänstemännens del var det viktigt att kiky-timmarna slopades i det nya kollektivavtalet.

Det nu ingångna kollektivavtalet omfattar 6 000 tjänstemän.