OP Gruppen inleder igen samarbetsförhandlingar – de föregående är ännu inte avslutade | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

2.10.2019 kl. 09:40

OP Gruppen fortsätter förenkla organisationsstrukturen. Som följd därav upphör 290 arbetsplatser.

Pro Nyheter

OP Gruppen har meddelat att man inleder nya samarbetsförhandlingar den 7 oktober. I de funktioner som nu omfattas arbetar 1 900 anställda. Uppskattat minskningsbehov är 290 arbetstillfällen.

OP:s mål är att förenkla organisationsstrukturen och spara 18 miljoner euro till slutet av nästa år.

Förnyelsen av organisationsstrukturen började förra hösten och som följd av de första samarbetsförhandlingarna upphörde 700 arbetsuppgifter. I augusti inleddes de andra samarbetsförhandlingarna, som fortfarande pågår. De omfattar 3 000 arbetstagare och som följd av dem upphör högst 250 arbetsuppgifter.

Centralinstitutskoncernens huvudförtroendeman Eija Laurila berättar att samarbetsförhandlingarna som nu inleds skiljer sig från de tidigare, för nu gäller de personer som arbetar inom kundservice.

– Kundservicen för centralinstitutskoncernens centraliserade tjänster har upplevt kraftiga förändringar de senaste åren. Kundrådgivarna är redan sedan tidigare under hård press och trötta. Man kräver nu speciellt mycket av personalen.

Enligt Laurila omfattar samarbetsförhandlingarna som nu inleds delvis även personer som arbetar i andra uppgifter. Enligt bolagets pressmeddelande gäller förhandlingarna ändå inte OP Gruppens andelsbanker.

OPRY Henkilöstöyhdistys Pro ry:s ordförande Riitta Suonpää efterlyser ansvar av arbetsgivaren.

– Arbetsgivaren bör se till att det finns fungerande arbetsredskap och tillräckliga resurser, så att servicen kan tryggas under och efter samarbetsförhandlingarna.